זבובים מייצרים זרע

(0)
לדרג

זבובי פירות לא פוריים שקיבלו הזרקה של גן אנושי הצליחו ליצור זרע פעיל, צעד מכריע לקראת טיפולי פוריות בגברים כמו גם ביצירת אמצעי מניעה לגברים.
הגן הוא אנושי, אבל הזרע הוא של זבובים. התוצאות מרגשות, אומרים חוקרים, משום שניתן לייחס אותן ישירות לפתרון בעיות פוריות אנושיות. החוקרים כבר קבעו שבידוד הגן של הזבוב הכרחי לייצור הזרע, אבל זוהי ההוכחה החותכת ביותר עד כה, כי הוא אכן ממלא את אותה פונקציה בבני אדם.
"אנו חושבים שגם בבני אדם זה ככה משום שכאשר הכנסנו את הגן האנושי לזבוב, הוא תיפקד בדיוק כמו גן של זבוב" אומר יוג'ין זו, חוקר גנטי שעמד בראש המחקר באוניברסיטת קליפורניה.
החוקרים כבר יודעים שהגן הקיים בזבוב הפירות, boule אחראי לוויסות מיוזה: התהליך שבמהלו מתפתחים אברי המין. כאשר הגן הזה נפגע, נבלם התהליך המיאוטי, ונמנעת יצירת הזרע. בלימה מיאוטית מהווה גם את הסיבה לאי פוריות ב 30% מהגברים הסובלים מבעית פוריות.
השוואת הגנים של הזבוב לאלה האנושיים היא חלק מתחום מחקרי שלם הנקרא גנומיקה השוואתית. חוקרים בכל העולם ממפים את הגנום של השימפנזה, עכברים, חולדות, זבוב פירות, תולעים ולפחות שני סוגים של דגים על מנת לגלות את סודות האבולוציה והמחלות.
חוקרים של זבוב הפירות חושדים שבגן בולה מתקיימת אותה פונקציה כמו בבני אדם משום שלזבוב ולבני אדם יש רצף DNA דומה, ודמיון בצורת הביטוי הגנטית. אבל המחקר הנוכחי הוא זה שמראה את העדויות המשכנעות ביותר עד כה.
חברות תרופות המעוניינות בפיתוח טיפולים נגד אי-פוריות או בפיתוח אמצעי מניעה, כבר דופקות בדלת, אומר זו, למרות שהוא מסרב להסגיר את הפרטים.
שני סוגי התרופות יופיעו רק בעוד חמש שנים לפחות. ואולם הצעד הבא במחקרו של זו הוא חקר פעילות הגן בעכברים, הדומים בהרבה לביולוגיה האנושית, ובדרך כלל משמשים לניסויים של תרופות אנושיות.
היות שהגן נוצר מאז שהתפתח זבוב הפירות, לפני כ 600 מליון שנה, החוקרים בטוחים שמדובר בפונקציה חשובה מאוד. אחרת האבולוציה כבר היה נפטרת ממנו.
"אם זה לא חשוב, זה לא היה שם" אומר זו.
סטיב ווסרמן, פרופסור לביולוגיה באוניברסיטת סן דייגו היה זה שגילה את הגן בולה לראשונה ב 1993.
"הבעיה העיקרית היא שבדיקה גנטית של הזרע לוקחת 74 ימים בבני אדם, כך שאם מדובר על גלולה נגד הריון לגברים, הם יצטרכו לקחת אותה כמה חודשים מראש" אומר ווסרמן. "אם נשים יכולות לבטוח בבני זוגן לעשות זאת, זו שאלה אחרת, ושאלה נוספת היא אם הגלולה הזו תהיה יעילה מספיק, שכן גברים יכולים לייצר 1000 זרעים בשניה, כך שהתרופה תצטרך להיות חזקה מאוד."
הגן קיבל את שמו משום שכאשר בדקו החוקרים אם הוא פגום או לא, הם בחנו את גרעין מולקולת הזרע, שהוא עגול. היות שכבר נמצאו בשימוש הרבה מאוד שמות הכוללים את המילה כדור, הוחלט להשתמש במילה הצרפתית "בולה", המציינת גולה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום