סקס: הא-מיניות יוצאת מהארון

(0)
לדרג

הם לא מתעניינים במין. הם נרתעים ממגע אינטימי ואינם חשים במצוקה כלשהי. זו לא החלטה מתוך בחירה, אלא נטייה מינית בקרב כ-1% או יותר מכלל האוכלוסייה

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

"אנשים א-מיניים הם אנשים חסרי מוטיבציה מינית והם אינם חשים במצוקה בשל כך", פותח ומסביר ד"ר רפי חרותי ,בהתייחסו לתופעה המרתקת המכונה א-מיניות או א-סקסואליות. לדברי דר חרותי, רופא מומחה בשיקום ומטפל מיני מוסמך, המנהל את היחידה לבריאות מינית במרכז הרפואי "רעות" ואחראי על תחום הבריאות המינית בצה"ל, התופעה תוארה לראשונה במחקרו של אלפרד קינסי לפני כ-50 שנה, במסגרתו דירג לראשונה את רמת המיניות של בני אדם בהתאם לנטייתם המינית. הוא מצא בקרב האוכלוסייה שדגם כאלו שלא קיימו קשרים מיניים ולא גילו תגובות מיניות. הוא כינה אותם קבוצת X ושיעורם היה כ- 1.5% מבין הזכרים הבוגרים. בבדיקה נוספת, שערך לאחר מספר שנים בקרב גברים ונשים נשואים, הוא מצא שהתופעה קיימת בקרב 3%-4% מהגברים ו- 14%-19% מהנשים. מאז מחקריו של קינסי הצטבר מידע רב נוסף לגבי היקף התופעה. במחקר רחב היקף שנערך בבריטניה באמצע שנות התשעים ענו כ- 1.05% מהנשאלים כי מעולם לא הרגישו משיכה מינית כלפי אדם אחר.

אפרת מנור, עובדת סוציאלית ומתמחה בטיפול מיני בקליניקה לשיקום מיני במרכז הרפואי "רעות" מספרת על ממדי התופעה בארץ: בישראל קהילת הא-מיניים קטנה ומונה 1,500 איש החברים ב-AVEN (רשת לחינוך ונראות א-מינית,Asexual Visibility and Education Network ) ארגון שהוקם בשנת 2001 על ידי אדם בשם דייויד ג'י. אתר האינטרנט של הארגון מספק מידע רחב על תופעת הא-מיניות וכולל פורומים לדיון. זהו הארגון הגדול מסוגו בעולם ורשומים בו למעלה מ-40 אלף איש.

א-מיניות
א-מיניות

חוסר נטייה מינית

המענה לשאלה מהי א-מיניות וכיצד היא מתבטאת שנויה במחלוקת. לדברי מנור, א-מיניות היא ספקטרום פסיכולוגי של מצבים בהם קיימת חוסר מוטיבציה מינית, עניין או תשוקה מינית. לדבריה, יש הטוענים שמדובר בהפרעה בתפקוד המיני או תופעה חולפת; ויש האומרים כי קיים אחוז אנשים א-מיניים באופן קבוע, שאצלם קיימות תקופות א-מיניות ארוכות בחיים שבאות לפני או אחרי תקופות מיניות, אחרים טוענים שא-סקסואליות היא נטייה שאינה משתנה עם הזמן, ממש כמו הטרוסקסואליות, הומוסקסואליות או ביסקסואליות. להבדיל מהתנזרות או אידיאולוגיה הבאות מתוך בחירה, הא-מיניות איננה מבחירה. מדובר בגברים ונשים שמין פשוט לא נמצא בסדר העדיפויות שלהם. אצל רובם גם האוננות היא לא חלק מחייהם; והם אומרים כי מעולם לא חשו משיכה מינית כלפי אדם אחר.

ד"ר חרותי מחדד ומסביר: יש ביטויים רבים של התופעה, כאשר מצד אחד יש אנשים שהם חסרי חשק לחלוטין, ואינם חווים פנטזיות מיניות ואינם מאוננים; בעוד שאחרים יחוו פנטזיות, יאוננו, אך ללא משיכה מינית וללא רצון לקיים יחסי מין. לא מדובר באנשים בעלי חשק מיני תקין, המתנזרים באופן מודע. לא-מיניים אין בעיה בכושרם המיני, הם פשוט לא רוצים לחוות מגע מיני.

יותר נשים מגברים

"נכון להיום, קיימת נראות גבוהה יותר לנשים המגדירות עצמן כא-מיניות , מאשר גברים המגדירים עצמם ככאלו, אומרת מנור ומשערת כי הדבר נובע מקיומן של מוסכמות חברתיות שמעודדות מיניות בעיקר אצל גברים, עובדה העשויה להקשות על הא-מיניים שביניהם להודות בא-מיניות בפני עצמם ובפני אחרים.

בין אם מדובר בגברים או בנשים, מי שמוגדר כאדם א-מיני עונה לרוב למספר מאפיינים, אותם מפרטת מנור: הראשון שבהם הוא המשיכה המינית. חלק מהאנשים הא מיניים אינם חשים כלל משיכה. חלקם מרגישים משיכה, אך ללא כל צורך לממשה. אנשים א-מיניים שמרגישים משיכה לא שואפים לאינטימיות עם אדם אחר. בשונה מהם, אנשים מיניים ינסו לממש את תחושת המשיכה באמצעות מגע אינטימי עם מושא המשיכה. המאפיין השני הוא העוררות המינית: אנשים א-מיניים יחושו עוררות מינית כלשהי, אך ללא רצון למצוא שותף מיני. העוררות עשויה להביא אותם לידי אוננות, אך ללא פנטזיה מינית. אצל רובם לא תהיה עוררות מינית כלל. המאפיין השלישי הוא תחום הזוגיות: א-מיניים רבים יעדיפו שלא לחיות בזוגיות, אם כי חלק מהם נישאים בעיקר כדי להביא ילדים לעולם. הצורך של בני האדם הא-מיניים בקשר רומנטי משתנה. חלק מהא-מיניים מעוניינים בקשר רומנטי, אצל האחרים הצורך נמוך ואצל חלקם לא קיים כלל. הם עשויים לרצות להיות במערכת יחסים שמבוססת על רגשות בלבד.

אל עניין הזוגיות מתייחס גם ד"ר חרותי ומדגיש כי "א-מיניים אינם חושקים במין, אך זה לא אומר שאין להם רגשות. חלקם זקוקים לחברות וזוגיות ועל כן ירצו לקיים זוגיות רגשית ולא מינית. הם עשויים להיות רומנטיים אך לא בהקשר של סקס. חלק מה א -מיניים כן חווים משיכה פיזית, אך ללא רצון לקיים מגע מיני. כלומר, הם אינם מתרגמים את המשיכה הפיזית לרצון לקיים סקס. מבחינתם זה בסדר ואפילו עדיף שהקשר עם מושא משיכתם יסתיים בחברות והליכה לסרט ביחד ואין תשוקה לעבור מעבר לכך. בעידן האינטרנט קל למצוא בני זוג מתאימים, לדוגמא בפורום א-מיניים של תפוז.

טיפול

א-מיניות אינה מוגדרת כבעיה או הפרעה, אלא כנטייה מינית" מדגיש ד"ר חרותי ומסביר כי לפיכך לא בהכרח קיים צורך בטיפול באנשים א-מיניים, אלא אם כן הם חשים מצוקה נפשית. במקרים אלה ממליץ ד"ר חרותי על סיוע במסגרת טיפול מיני אצל מטפלים בעל רקע מתחום הבריאות הנפשית. עוד מדגיש ד"ר חרותי כי מצוקתם של אנשים א-מיניים אינה נובעת מנטייתם, אלא מהרגשתם כחריגים לעומת הנורמה התרבותית והסביבה בה הם חיים.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הפרעה בתפקוד אצל גברים
פורום מין ומיניות

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום