פרבנים משפיעים על איכות הזרע

(0)
לדרג

גברים, שימו לב: מחקר חדש מצא כי כימיקלים נפוצים (המוכרים כפרבנים) המצויים בסבונים ובתכשירים קוסמטיים, עשויים להשפיע על איכות הזרע

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו בכתב העת Journal of Occupational and Environmental Medicine עולה כי בקרב גברים שנחשפו לכימיקלים נפוצים, המוכרים כפרבנים, תועדו רמות טסטוסטרון נמוכות יותר ושכיחות גבוהה יותר של תאי זרע בעלי צורה חריגה או תנועתיות איטית.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי פרבנים הם חומרים משמרים המצויים בשימוש נרחב בתכשירים קוסמטיים, כולל סבונים, קרמים ואיפור. הפרבנים הנפוצים בקוסמטיקה כוללים מתיל-פרבן, פרופיל-פרבן ובוטיל-פרבן, כאשר במקרים רבים משתמשים במספר פרבנים להגברת היעילות. חלק מהפרבנים אסורים לשימוש בתכשירים קוסמטיים על ידי האיחוד האירופי, אך מנהל המזון והתרופות האמריקאי לא הגביל את השימוש במרכיבים אלו.

החוקרים בחנו את בדיקות המעבדה שבוצעו ב-315 גברים במרפאת פוריות בפולין במטרה לזהות הפרעות פוריות. כל הגברים סיפקו דגימות שתן, רוק, דם וזרע.

בהשוואה לגברים עם ריכוזים נמוכים של פרבנים בשתן, באלו עם ריכוזים גבוהים של הכימיקלים תועד גם שיעור גדול יותר של תאי זרע בעלי מורפולוגיה חריגה, הקשורה עם הפרעות פוריות. עוד זוהה קשר בין רמות גבוהות של פרבנים בשתן ובין נזק לדנ"א בתאי זרע וירידה בתנועתיות זרע, העשויים לתרום להפרעות פוריות.

החוקרים מדווחים כי הממצאים מעידים על השפעה של פרבנים על איכות הזרע. הם מציינים כי אמנם קשה להימנע מחשיפה לפרבנים מאחר ומצויים בשימוש נרחב, אך ניתן לנסות לצמצם את החשיפה על ידי שימוש במוצרים בהם בתווית המידע המצורפת מצוין כי אין פרבנים באותו תכשיר.

הממצאים העידו כי כימיקל אחד בפרט, בוטיל-פרבן, לווה בעליה באחוז תאי הזרע בעלי גודל וצורה חריגים, כמו גם ירידה בתנועתיות הזרע. כימיקל אחר, אתיל-פרבן, לווה רק בגודל וצורה חריגים של תאי זרע.

החוקרים מציינים כי מנגנון הפעולה של תרכובות אלו אינו ידוע וכי מדובר במחקר קטן ודרושים נתונים נוספים בנושא. יתרה מזאת, הם מדגישים כי גם מוצרים בהם לפי התווית אין פרבנים, אינם בהכרח בטוחים לשימוש.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה לאנדוקרינולוגיה, רופא בכיר במחלקה הפנימית בבית החולים בילינסון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום