בין זהות מינית לבריאות נפשית

(0)
לדרג

מחקר בדק ומצא שנשים הטרוסקסואליות מאושרות יותר מנשים לסביות או דו-מיניות. כיצד הבחירה המגדרית שלנו משפיעה על מצבנו הנפשי, ואיך כל זה קשור לסביבה?

מאת: ד"ר צחי בן ציון

מחקר חדש בדק ומצא כי בריאותן הנפשית של נשים דו-מיניות, טובה פחות מזו של נשים לסביות או הטרוסקסואליות. האם באמת נשים שבוחרות לחיות את חייהן עם גברים הן מאושרות יותר?

ממצאי המחקר גורסים כי נשים דו-מיניות סובלות מהפרעות פסיכיאטריות וממצוקות פסיכולוגיות שונות, ברמה גבוהה יותר משל לסביות, ואף גבוהה יותר משל נשים הטרוסקסואליות. על פי ממצאי המחקר, קבוצת הנשים הדו-מיניות סבלו באופן שכיח יותר מהפרעות אכילה, מפגיעה עצמית, ומתחושות של דיכאון וחרדה.

בדרך כלל כבר בילדות המוקדמת אנחנו מודעים לבחירה המינית שלנו, כלומר, עם איזה מין אנו מזדהים, והזהות המגדרית המוגמרת שלנו מתגבשת לרוב באופן סופי בתחילת גיל ההתבגרות.

מדוע נשים דו-מיניות ולסביות נחשבות לפחות מאושרות?

האושר שלנו כבני אדם לא נקבע בגלל העדפה מינית כזו או אחרת, אלא בגלל הקשר הסביבתי המופעל כלפי או כנגד הזהות המגדרית שלנו. נשים דו-מיניות או לסביות, יכולות לחוות קושי אמיתי ומורכב יותר במציאת זוגיות מאשר נשים הטרוסקסואליות. כמו כן נשים אלו עלולות לסבול מהתנכלויות של הסביבה אליהן בעקבות העדפתן המינית, ולעתים מדובר על הסביבה הקרובה ממש: חברים, משפחה, קולגות במקום העבודה. מכאן שהבעיה לעולם לא נעוצה באותה העדפה מינית בסיסית, אלא בתגובה של הסובבים אליה.

מהם הקשיים שאיתן נאלצות להתמודד נשים דו-מיניות ולסביות?

במקרים רבים, וכמובן שלא בכל המקרים, הקושי נעוץ בחשיפת הזהות המגדרית עצמה. יש נשים שלא יכולות, אלא לאחר שנים רבות, לחשוף בפני הקרובים להן ביותר את העדפתן המינית, מחשש לנידוי משפחתי או חברתי. הפחד שיאונה להן רע מול קולגות או מול אנשים קרובים, נוצר בעקבות שיפוטיות יתרה כלפי בחירתן - שמשפיעה באופן ישיר על מצבן הנפשי. נשים אלו עלולות לחיות בחוסר הסכמה פנימי עם מצבן, בעקבות השיקוף הסביבתי שאינו מאשר אותו.

כמו כן בישראל של שנת 2014 אנחנו עדיין נחשבים למדינה די שמרנית. קל לראות זאת אפילו בתגובה של אנשי מפלגת הבית היהודי כלפי הומוסקסואליים שנחשפה לאחרונה בתקשורת. כך שחלק מהחברה אינה רואה בנשים אלו חלק מהנורמה החברתית הסדורה.

המצוקות הפסיכולוגיות שעלולות להתעורר אצל נשים אלו הן סביב היציאה מהארון מול המשפחה, התעמתות מול הקודים החברתיים שמהן באו (כמו למשל, נשים שמגיעות מהמגזר הדתי), התייחסות לא חיובית של הסביבה כלפי ההעדפה המגדרית שלהן - ועוד.

האם זוגיות סטרייטית עדיין נחשבת לזוגיות ה"מאושרת" והנורמאלית ביותר בחברה שלנו?

בניגוד לדעה הרווחת בעבר, כי הזהות המינית שלנו קשורה בקשר פסיכופתולוגי עם מצבנו הנפשי, כיום ידוע שאם אנו מרגישים בנוח עם הבחירות המיניות שלנו - אין הכרח שאלו ייצרו אצלנו בעיה נפשית כלל וכלל. אנשים שהם גאים וחיים עם עצמם בשלום, יהיו בריאים נפשית בדיוק כמו אנשים הטרוסוקואליים ששלמים עם בחירתם. הבעיות צצות בדרך כלל בעקבות התמודדות עם דעת הקהל, שמשפיעות על יציאה פנימית מהארון - כלומר, לפני שאישה או גבר יוצאים מהארון עליהם, קודם כל, לצאת מהארון בפני עצמם, וסביבה פלורליסטית וליברלית מסייעת למהלך התקין של חוויה זו.

ד"ר צחי בן-ציון הוא פסיכיאטר המחוז ומנהל המרפאה לבריאות מינית, המרכז הרפואי האוניברסיטאי סורוקה ומחוז הדרום

בואו לדבר על זה בפורום שרינק פרנדלי - ייעוץ פסיכולוגי לגברים הומוסקסואלים, ביסקסואלים וא-מיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום