מיניות האישה - טיפול בווגיניסמוס

(0)
לדרג

אצל נשים הסובלות מווגיניסמוס הפחד גורם להתכווצות הנרתיק ומונע קיום יחסי מין. הטיפול מתמקד ביחסי הגומלין מוח-גוף ומלמד כיצד להשתחרר

מאת: אילנה ארד לוין

מבין כל בעיות התפקוד המיני של נשים, תופעת הווגיניסמוס נחשבת לפשוטה ולקלה ביותר לטיפול. הווגיניסמוס הוא תופעה של כיווץ בלתי רצוני של שרירי הנרתיק, באופן שאינו מאפשר חדירה בעת קיום יחסי מין. ניתן לראות בתופעה עווית בלתי רצונית של השריר.

הדבר דומה לצוואר שנתפס: בדרך כלל תנועת הצוואר חופשית ומשוחררת, ואנו מסוגלים להטות את הראש לכל כיוון. לעתים, כשנתפס הצוואר, פעולה בסיסית ופשוטה זו מכאיבה מאוד, ואז קשה לסובב את הראש לאחד הכיוונים. מה עושים? נחים, מחכים מספר ימים, מחממים את המקום, ואז השריר שנתפס פשוט משתחרר והכול שב למקומו בשלום.

כמו שריר תפוס

הווגיניסמוס, לפיכך, הוא שריר שנתפס ואינו משתחרר. באופן טבעי, פתח הנרתיק של כל אישה בכל גיל, הוא קטן מאוד, כ- 2 מ"מ בקוטרו, כך שלבטח הוא קטן מהיקף כל איבר מין זכרי, בכל גודל. משמעות הדבר, כי לעניין הווגיניסמוס הגודל בהחלט לא קובע! כל איבר מין זכרי, בכול גודל שהוא, עבה לאין שיעור מן הפתח הטבעי של הנרתיק. אז כיצד בכל זאת מתאפשרת חדירה באופן טבעי? פשוט, כי זהו שריר גמיש להפליא. כל גודל של איבר מין המגיע לפתח הנרתיק, תוך כדי דחיפה קלה וטבעית, מביא להתרחבות השריר הגמיש בדיוק בהיקף הנדרש כדי לאפשר את החדירה. "מגיע" איבר קטן יחסית, ברוך הבא, השריר המשוחרר מאפשר התרחבות כדי לאפשר החדרת האיבר. "מגיע" איבר עבה במיוחד, ברוך הבא גם הוא, שוב השריר מאפשר בטבעיות את התרחבות הנרתיק בדיוק להיקף הנדרש. עם תום החדירה וירידת הריגוש המיני, שב הנרתיק למימדיו הרגילים והפתח חוזר לגודלו הזעיר המקורי. כך לגבי יחסי מין וכך גם לאחר לידות - פתח הנרתיק המקורי, הטבעי, הוא קטנטן.

שריר גמיש ומשוחרר שונה משריר תפוס, תקוע, שאינו מגיב בתנועה הטבעית הנדרשת. השרירים הטבעתיים של נרתיק האישה שסובלת מווגיניסמוס "תקועים" בגלל פחד. בזמן פחד אנחנו מתכווצים. זוהי תגובה אוטומטית של הגוף. בשעת רוגע ושלווה, שרירינו משתחררים ונעשים רפויים. מטרת הטיפול בווגיניסמוס, אפוא, היא ללמד את שרירי הנרתיק להפסיק לפחד, על מנת שיחדלו להתכווץ בעווית, ויהיו נינוחים, ואז גם משוחררים ובעלי כושר גמישות טבעי.

כשהגודל כן קובע

האישה שסובלת מווגיניסמוס מזהה בטעות את הפחד שלה מחדירה עם גודל איבר המין. כביכול, איבר עבה מאיים עליה יותר מאשר איבר דק יותר. עבור אישה שלא סובלת מהבעיה, אין כל צורך בברור איזה עובי של איבר מין יחדור לנרתיקה. כל עובי שהוא, מביא את השריר להשתחרר כפי שנדרש, וכפי שאמרנו, מה שבא ברוך הבא. בשל הפחד של האישה שסובלת מווגיניסמוס מן הגודל, קיימות ערכות טיפוליות המכונות "מרחיבים" או דיאלטורים. אלו הם גופי פלסטיק בעובי הדרגתי, החל מעובי של זרת ועד לעובי של איבר מין גדול ממדים. הערכות מיוצרות על ידי יצרנים של ציוד רפואי והן מיובאות לארץ. ניתן לרכשן אצל היבואנים או לקנותן דרך האינטרנט. למרבית התדהמה, יש מעט סקסולוגים שאינם משתמשים בציוד הרפואי התקני הזה ומאלתרים "מחדירים" שונים מתחום חפצי הבית: נרות למיניהם, כמו נר חנוכה דקיק, נרות שבת בעוביים שונים ולאחר מכן, גם חנות הירקות לשירותכם. למען שמירת ההיגיינה מייעצים לעטוף את החפצים בקונדומים. הבעיה עם "טיפול" זה נעוצה לא רק בבורות לגבי קיומם של המרחיבים הרפואיים, אלא, לא פחות חשוב - בהיעדר מרווח הדרגתי קבוע ומדויק בין מרחיב למרחיב. העיקרון הטיפולי מחייב להרגיל את הגוף למרווחים קבועים ומדודים, בדרך כלל ס"מ בין היקף מרחיב מסוים לזה הבא אחריו. חשוב מאוד להדגיש ולציין: המרחיבים אינם מרחיבים את פתח הנרתיק! אין זה חדר כושר שבו אימון במשקולות מגדיל את נפח השריר. אלו הם בעצם מפחיתי חרדה. כלומר, "מרחיבים את המוח" דרך הנרתיק. המוח, כלומר האישה, לא מפחדת מעובי קטן, ולפיכך המוח מאפשר אז לשריר להשתחרר מעט. לאחר החדירה הנרתיק חוזר תמיד למצבו הטבעי המקורי.

כך, בהדרגה, בשיטה התנהגותית של הפחתת חרדה, מחדירים למוח האישה את האמון שהיא יכולה להרשות לעצמה לא לפחד, ולתת הוראה מן המוח לשריר להוסיף ולהשתחרר.

מהפלסטיק אל המציאות

תרגילי כיווץ שונים לשרירי הנרתיק, כמו תרגילי קגל ותרגילי השרירים הטבעתיים של פאולה, הם טובים לבריאות הכללית ולחיזוק רצפת האגן, אך אינם רלוונטיים לטיפול בווגיניסמוס. ניתוחים להרחבת הנרתיק הם, כמובן, הרי אסון, מיותרים ולמזלנו גם נדירים, שכן וגיניסמוס הוא תופעה של חרדה.

הטיפול המקצועי והמיומן בווגיניסמוס קל ופשוט, ומסתיים בהצלחה לאחר מספר חודשים מועט. לאחר שהאישה למדה להחדיר לנרתיק את כל סדרת גופי הפלסטיק, על המטפל לעבוד עם שני בני הזוג, ולהדריכם בהדרגה כיצד לעבור מגופי פלסטיק לגוף האנושי ולחדירה במהלך קיום יחסי מין. סיום החדרת גופי הפלסטיק בהחלט אינו סיום הטיפול. יש צורך בסיום נכון ורגיש המקדם לעבר חדירת איבר מין, ובהדרגה לעבר קיום יחסי מין משוחררים ומהנים. מין מענג ומלא זוהי מטרת הטיפול.

אילנה ארד לוין היא סקסולוגית בכירה חברת איט"ם ופסיכולוגית קלינית.

בואו לדבר על זה בפורום פסיכולוגיה ומיניות של האישה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום