אין אונות: בעיה לגברים בלבד

(0)
לדרג

למרות המצאת הויאגרה, גברים רבים ממשיכים לסבול מאין אונות. מכדורים ועד השתלת תותב - כל הדרכים להגיע לזיקפה

מאת: פרופ' יורם ורדי

בעיה בזיקפה נחשבת לסיוט הכחול של כל גבר ואין כמעט אחד שלא חווה את התופעה לפחות פעם בחייו. היא יכולה להתרחש אקראית בכל גיל, מבלי שזו תהיה בעיה קבועה המצריכה טיפול. אך כ-40% מהגברים בגילאי 40 עד 70 סובלים באופן קבוע מבעיות בזיקפה: זיקפות שהן לא מספיק חזקות או לא מספיק ארוכות ושלא מאפשרות מגע מיני תקין. למרות שיש לבעיה השלכות משמעותיות על איכות החיים בכלל ועל הדימוי העצמי בפרט, מחסום הבושה מביא רק אחוז קטן מהם (כ-10%) לפנות לעזרה.

מנגנון הזיקפה - איך זה פועל?

הזיקפה מתרחשת בעקבות גירוי מעורר (מראה, קול, מגע או ריח). לעיתים, היא מופיעה גם ללא גירוי מיני, כמו בשינה או בבוקר לפני מתן שתן. הגירוי מביא את מערכת העצבים לשלוח אותות לתאי השריר המיוחדים, שנמצאים באיבר המין (תאי 'שריר חלק' - שאינם נתונים לשליטה רצונית). בעקבות הגירוי, שרירים אלו נעשים רפים ומאפשרים זרימת דם מוגברת לפין. הדם ממלא את הפין וגורם לו להתארך, להתרחב ולהתקשות למידה שתאפשר חדירה. במקביל, נחסמת יציאת הדם מהפין, כדי 'לשמור' על הזיקפה. כל עוד נמשכת זרימת הדם לפין ונמנעת הזרימה חזרה מהפין, נשמרת הזיקפה.

אחרי השפיכה התהליך מתהפך. השרירים בפין מתכווצים מחדש, זרימת הדם לפין קטנה, האיבר עצמו נעשה רפוי יותר ומתאפשרת שוב יציאת דם מהפין החוצה לכלי דם סמוכים.

אפשרויות הטיפול

כיום עומדים לרשות הגברים מגוון טיפולים, היכולים לאפשר לכל גבר לתפקד מינית. השאלה היא רק - עד כמה רחוק מוכן המטופל ללכת במרדף אחר הזיקפה.

^^כדורים^^ - הטיפול התרופתי בכדורים דרך הפה הוא השכיח ביותר. מדובר ב'ויאגרה', 'סיאליס', 'לויטרה', תרופות הפועלות על האיבר עצמו וגורמות להרחבת כלי הדם בתוכו. ללא גירוי, אין לתרופות הללו כל השפעה.

^^זריקות^^ - תרופות הגורמות להרחבה של כלי הדם ומוזרקות ישירות לפין ע"י המטופל, דקות ספורות לפני המגע המיני. למרות שעל פניו, זהו טיפול שירתיע את רוב הגברים, יש לו מספר יתרונות על פני הכדורים. ההשפעה שלו כמעט מיידית (כ-10 דקות לאחר הזרקה), בניגוד לכדורים, המשפיעים תוך כשעה. בנוסף, הוא איננו תלוי במידת הגירוי המיני או בפליטה ומאפשר זיקפה גם ללא גירוי מיני חזק, ויכולת להמשיך במגע המיני גם לאחר הפליטה.

^^מכשירי ואקום^^ - מכשירים מכניים, היוצרים מצב של ואקום באזור הפין וע"י כך, מאפשרים כניסה של דם אל תוך איבר המין, עד בוא הזיקפה. לאחר שנוצרת זיקפה, מונעים את ניקוז הדם חזרה לגוף בעזרת גומייה, "המתלבשת" על בסיס הפין. זהו טיפול, המתאים לאנשים מבוגרים יותר, שיש להם פרטנר קבוע.

^^השתלת תותב^^ - טיפול ניתוחי, שבו משתילים תותב לאיבר המין באזור של רקמת הפין. קיימים שני סוגים של תותבים: האחד תותב נוקשה, המשאיר את הפין כל הזמן במצב של זיקפה. השני, תותב עם מנגנון הידראולי, המאפשר שליטה על מצב הזיקפה. השתלת תותב נחשבת אמנם כ'פיתרון האחרון', אך המושתלים מדווחים על שביעות רצון גבוהה, מכיוון שהוא מאפשר לקיים יחסי מין בכל מצב ובכל זמן.

הדרכים לשיפור הביצועים

כולסטרול גבוה, יתר לחץ דם ומחלת הסוכרת, הם גורמי הסיכון העיקריים של בעיות זיקפה, ויכולים להביא לפגיעות גופניות רבות ושונות, לדוגמא: פגיעה בכלי דם (לרוב אצל חולי סוכרת או אלכוהוליסטים), פגיעה בהולכה העצבית (נפוץ גם כן בקרב סוכרתיים), בעיות הורמונליות כמו ירידה בתפקוד בלוטת התריס (נפוץ אצל גברים מעל גיל 45) או עקב ירידה ברמת ההורמון הגברי 'טסטוסטרון'.

הגיל משחק תפקיד מרכזי בזיקפה אצל הגברים. ככל שמזדקנים, כך עולה אחוז הגברים הסובלים מהבעיה. אך באמצעים פשוטים, כמו תזונה נכונה, שמירה על משקל תקין, הפחתה בעישון ובצריכת אלכוהול, כמו גם הקפדה על פעילות גופנית - ניתן לצמצם את הסיכונים ולהביא לשיפור ניכר בביצועים.

פרופ' יורם ורדי הוא מנהל היחידה לנוירו-אורולוגיה, הקריה הרפואית רמב"ם.

לכתבות נוספות בנושא בריאות, רפואה מונעת ואיכות חיים היכנסו לאתר הקריה הרפואית רמב"ם.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעה בתיפקוד המיני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום