גבוהים? שימו לב לאשכים שלכם

(1)
לדרג

מחקר אמריקאי מגלה כי לגברים גבוהים יש סיכוי גדול בהרבה ללקות בסרטן האשכים, בהשוואה לחבריהם הנמוכים יותר

מאת: עופר מאיר

לגברים שמתנשאים לגובה של 183 ס"מ ויותר יש סיכוי גדול כמעט פי שניים ללקות בסרטן האשכים, בהשוואה לגברים שנמוכים מ-172 ס"מ. כך עולה ממחקר אמריקאי חדש שנערך ב-National Cancer Institute שבמרילנד, ומתפרסם בכתב העת Journal of Epidemiology. על פי ממצאי המחקר, גם סיכוייהם של גברים שגובהם 172-183 ס"מ ללקות בסרטן האשכים - גבוהים יותר ב-40% בהשוואה לנמוכי קומה.

המחקר נערך בהשתתפות 1,700 גברים צעירים (בני 45 ופחות), במסגרת בדיקה שבאה לבדוק את הקשר שבין תזונה, מידת גוף והקשר לפתח גידול באשכים. עד היום חשדו רופאים רבים שצריכת כמויות ניכרות של חלב פרה בילדות המוקדם יכולה לעודד את התפתחותו של סוג זה של סרטן - אולם המחקר החדש שלל אפשרות זו, לשמחתם של חובבי החלב.

בתוך כך נודע כי בבריטניה נרשמה באחרונה עלייה משמעותית במודעות של גברי האי לסרטן האשכים. מהנתונים שמתפרסמים ביממה האחרונה עולה, כי מספר הצעירים הבריטים העורכים בדיקת אשכים עצמית בקביעות יותר משילש את עצמו במהלך העשור החולף. ב-1990 דיווחו רק כ-10% מהגברים הבריטים כי הם נוהגים לבדוק את אשכיהם בקביעות, ואילו 10 שנים מאוחר יותר כבר זינוק שיעור הנבדקים עצמית לכ-36%. סרטן האשכים מאובחן בקרב כ-2,000 בריטים מדי שנה, וכ-98% מהם זוכים להחלמה מלאה.

מודעות גוברת

מודעותם של הבריטים לסרטן האשכים כפולה ממודעותם הממוצעת של הגברים באירופה למחלה, אולם גם אצלם חלה בעשור האחרון עלייה מסויימת - מ-13% ל-18% שמבצעים בדיקת אשכים עצמית.

"חשוב שגברים ישמרו על בריאותם ויבדקו אם הופיעו באשכיהם גושים או סימנים חריגים", אומר פרופ' ברוך קליין, מנהל המכון האונקולוגי של "אסותא" ומנהל המכון האונקולוגי של המרכז הרפואי "מאיר".

סרטן האשכים הוא אחד מסוגי הסרטן היחידים הפוגעים במיוחד בגברים צעירים, בגילאי 15-44. למרות שמדובר במחלה נדירה באופן יחסי, שכיחותה הולכת ועולה בשנים האחרונות. על פי נתוני רישום הסרטן הלאומי במשרד הבריאות, בישראל מתגלים מדי שנה כ-150 מקרים חדשים של סרטן האשכים.

סרטן האשכים (שאחד מהחולים המפורסמים בו הוא רוכב האופניים לאנס ארמסטרונג) נחשב לאחד מסוגי הסרטן הקלים, שסיכויי ההחלמה ממנו גבוהים מאוד, בפרט באבחון מוקדם.

בין סימני המחלה: התקשות או הופעת גוש באשך; גדילת אחד האשכים; תחושת כובד באשך; כאב לא ממוקד ועמום במפשעה, בשק האשכים או בבטן התחתונה; הצטברות נוזלים בשק האשכים וירידה בפוריות. ההמלצה העדכנית לגברים צעירים היא לבצע בדיקה עצמית באמצעות מישוש אחת לחודש.

המאמר פורסם במקור באתר של אסותא.

בואו לדבר על זה בפורום אורולוגיה ופריון הגבר ובפורום פריון הגבר.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום