על זקנה, גלאוקומה וקטרקט

(0)
לדרג

רואה ואינו נראה: לרגל יום המודעות לגלאוקומה, כל מה שרציתם לדעת על המחלה שפוגעת באיכות הראייה וגורמת לנזק בלתי הפיך

מאת: ד"ר שמעון קורץ

קטרקט (בעברית - ירוד) וגלאוקומה (ברקית), הינן מחלות הקשורות בתהליך ההזדקנות הטבעית. שכיחות גלאוקומה היא בממוצע כ-2% מהאוכלוסייה ועולה ל-10% בגיל 80. לעומת זאת, קטרקט הינו תופעה אשר מתרחשת כמעט ב-100% מהאוכלוסייה המבוגרת בדרגה כלשהי. מטבע הדברים, לאחוז ניכר מהאוכלוסייה המבוגרת שתי המחלות קיימות במקביל, אולם אין קשר נסיבתי בין שתיהן והאחת אינה גורמת או נגרמת על ידי השנייה. המשותף לשתי המחלות הוא העובדה ששתיהן עלולות לגרום לפגיעה משמעותית בתפקודי הראייה, ואף שבקטרקט המצב עשוי להיות הפיך, הרי שבגלאוקומה הנזק הוא לרוב בלתי הפיך.

הטיפול בקטרקט הינו מוצלח ביותר, במיוחד בטכניקה החדשנית של שיטת הפקואמולסיפיקציה (PHACOEMULSIFICATION). באמצעות שיטה זו מבוצע ניתוח דרך פתח קטן ביותר (2-3 מ"מ) ובסיומו מושתלת עדשה תוך עינית במקום העדשה שהוסרה. לעומת זאת, ניתוחי קטרקט בחולי גלאוקומה, הם על פי רוב קשים יותר (אישונים צרים, עדשה לא יציבה וכדומה), ועלולים להיכשל ולגרום לסיבוכים אם יבוצעו בידיים לא מיומנות.

לחץ תוך עיני

כאשר עצב הראייה נפגע מגלאוקומה, לא ניתן עד היום לתקן או להחליף אותו. עובדות אלו נלקחות בחשבון בשיקולים של הטיפול הכירורגי בשתי המחלות בו זמנית. ישנן מספר אופציות טיפוליות בחולי גלאוקומה עם קטרקט והן נשקלות בהתאם למצבו של כל חולה באופן אינדיבידואלי.

ניתוחי הגלאוקומה מבוצעים על-פי רוב כאשר קיים לחץ תוך עיני מוגבר או לחץ המעיד כי עדיין קיימת התקדמות משמעותית בנזק לעצב הראייה ולשדה הראייה, גם אם המטופל מקבל טיפול תרופתי מקסימאלי, עם או בלי טיפול תומך בלייזר. במידה שהקטרקט אינו ברמה שמפריעה לראייה ולאיכות החיים, ניתן לנתח רק את הגלאוקומה, לעקוב אחר השינויים בראייה ולהחליט על ניתוח קטרקט בשלב מאוחר יותר.

במקרים של חולי גלאוקומה יציבים, עם נזק קל בשדה הראייה ומאוזנים עם תרופה אחת או לכל היותר שתי תרופות, ניתן לשקול את הוצאתו של הקטרקט בלבד. פעולה זאת יכולה להוריד את הלחץ התוך עיני ב-2-5 מ"מ כספית ובכך לשפר את איזון הלחץ. בחלק מהחולים אף ניתן להפחית מהטיפול התרופתי או אף לבטלו לחלוטין. הורדת הלחץ מתרחשת לאחר הניתוח אצל מרבית החולים, בעיקר בחולי גלאוקומה עם זווית פתוחה.

בחולים עם גלאוקומה בזווית צרה, ניתן לקבל לאחר ניתוח הקטרקט, אף הורדות משמעותיות יותר של הלחץ התוך עיני, ולעיתים קרובות מוצע לחולים אלה שלא לעבור את הניתוח המשולב. בקרב חולים עם גלאוקומה משמעותית יותר, עם נזק ניכר לעצב הראייה ועם קטרקט הגורם להפרעות בראייה, או אצל חולים המקבלים טיפול תרופתי עם מספר רב של תכשירים, מומלץ לעבור ניתוח משולב.

לפיכך, הגישה הטיפולית בחולי גלאוקומה וקטרקט, צריכה להיות שונה לחלוטין מחולים עם קטרקט בלבד. רצוי שהשיקולים בטיפול בחולים המשולבים יהיה בידי מומחה גלאוקומה, בעל יכולת להעריך נכון את ההבדלים בין המצבים השונים, למנוע תחלואה לא רצויה ואובדן ראייה חמור בחולים אלה.

ד"ר שמעון קורץ הוא מנהל המרפאה לגלאוקומה במרכז הרפואי תל-אביב.

בואו לדבר על זה בפורום קטרקט - בניהול העמותה לחקר בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום