ישראל: מעצמה בניתוחי לייזר

(0)
לדרג
תוכן מקודם

ניתוח הלייזר לתיקון הראייה ולהסרת משקפיים נחשב מזה שנים רבות מדויק, מהיר ובטוח. תכירו את המילה האחרונה בתחום: מכשיר Amaris 1050RS

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

אחת מפריצות הדרך המשמעותיות ביותר בתחום הרפואה - הינה הגילוי כי ניתן להשתמש בקרני לייזר, לצורך חיתוך מדויק של רקמות אורגניות. גילוי משמעותי זה הושג ב-1980 על ידי מדען מחברת IBM.

השילוב של הגילוי החדשני עם התפתחות תחום הטכנולוגיה והמחשבים, איפשר לבצע פעולות רפואיות שלא ניתן היה לבצע קודם לכן. ניתוח הלייזר לתיקון הראייה ולהסרת משקפיים נמנה על הפעולות הרפואיות המוכרות ביותר, שהתאפשרו בזכות ההתפתחות הטכנולוגית.

בשנים שחלפו מאז, תחום רפואת הלייזר מאוד התפתח: המכשירים והטכנולוגיות שבהם משתמשים כיום התקדמו לאין שיעור והרופאים צברו ידע וניסיון. הניתוחים מדויקים יותר, מהירים יותר, בטוחים יותר וזמן ההחלמה מהם קצר יותר - מה שהוביל לכך שניתוחי הלייזר הפכו לניתוחים בטוחים מאוד, בעלי שיעור הצלחה גבוה בעולם בכלל ובישראל בפרט.
ניתן לבצע את ניתוחי הלייזר לתיקון הראייה בטכניקות שונות. צילום: שאטרסטוק

ניתן לבצע את ניתוחי הלייזר לתיקון הראייה בטכניקות שונות. צילום: שאטרסטוק

מה ההבדל בין טכניקת הניתוח לבין הטכנולוגיה שבעזרתה הניתוח מתבצע?

בתחום ניתוחי הלייזר, קיים מגוון טכניקות וטכנולוגיות, שבעזרתן ניתן לטפל כיום במרבית האוכלוסייה המעוניינת בהסרת משקפיים, בתיקון ובחידוד הראייה. טכניקות הניתוח הן למעשה הדרך שבה מותאם סוג הניתוח למצב הקרנית של המטופל; ואילו הטכנולוגיות הן האמצעים בהם מבצעים את הניתוח בפועל.

מהן טכניקות ניתוחי לייזר הקיימות כיום?

ניתן לבצע את ניתוחי הלייזר לתיקון הראייה בטכניקות שונות, אותן ניתן לחלק לניתוחי ליטוש על פני הקרנית וליטוש בעומק הקרנית.

ליטוש על פני הקרנית (PRK): בטכניקה זו, הניתוח הוא ניתוח חיצוני, שבו מתבצע הליטוש על גבי הקרנית.
ניתוח בטכניקה זו מתאים בעיקר למטופלים שמספר העדשה שלהם גדול והקרניות שלהם דקות יחסית. הניתוח מתבצע בהרדמה מקומית, בעזרת טיפות עיניים - ונמשך כעשר דקות לכל עין. זמן ההחלמה - כשבועיים-שלושה.

אינטראלאסיק - ליטוש בעומק הקרנית: בטכניקה זו, מתבצע הליטוש בעומק הקרנית. בשלב הראשון, פותחים בקרנית "חלון טיפולי" (הרמת שכבה דקיקה של כ-80 מיקרון), בעזרת קרן לייזר ממוחשבת, בעלת רמות דיוק ובטיחות גבוהות במיוחד. בשלב השני, מלטשים את הקרנית בעזרת מכשיר "אקסיימר" לייזר, מהמתקדמים בעולם.

ניתוח בשיטת מונוויז'ן: ניתוח בטכניקה זו מתאים לבני 40 פלוס, הסובלים מקוצר ראייה ומרוחק ראייה במקביל. לאחר בדיקת התאמה וקביעה איזו עין של המטופל היא הדומיננטית, מבצעים ניתוח להסרת משקפיים, במסגרתו מתקנים את העין הדומיננטית לרחוק ואת העין השנייה מתקנים לראייה לקרוב; המוח יודע לבצע את התיקון המתאים.

מהן הטכנולוגיות המתקדמות ביותר בתחום ניתוחי הלייזר?

וייב פרונט (Wave Front): במכשיר זה, משתמשים בשלב בדיקת ההתאמה. המכשיר סורק את נתוני הקרנית ומעביר אותם למחשב, המפעיל את קרן הלייזר. הסריקה הממוחשבת מאפשרת לבצע את הפעולה על גבי הקרנית, בהתאמה מלאה לנתונים האישיים של המטופל, אלו מביאות לתוצאות מדויקות ביותר של הניתוח

ניתוחים בקרנית העין דורשים דיוק מרבי, מפני שדיקוק של הקרנית מתחת לעובי מסוים יפגע ביציבותה. בעבר, לא יכלו הרופאים לאמוד את עובי הקרנית במהלך הניתוח - אך בשנים האחרונות השתכללו מאוד טכנולוגיות המכשירים השונים, שבהם משתמשים בניתוחי הלייזר לתיקון הראייה. כיום, מסוגלים המכשירים השונים למדוד את עובי הקרנית בכל רגע במהלך התהליך, כך שבכל שלב הרופא יודע מהו עובי הקרנית - מה שמאפשר לשמור על העובי הרצוי ולהפוך את הניתוח לבטוח ומדויק יותר.

כך, לדוגמא: מכשיר האקסיימר מתבסס על תוכנת ה-Wave Front, המבצעת בדיקות של הקרנית לפני ובמהלך הניתוח. התכנה משקללת את נתוני הקרנית בצורה מדויקת ביותר ובכך מבטיחה ניתוח מדויק יותר באופן המותאם אישית לעיניים של כל מטופל. בנוסף, מאפשר המכשיר לרופא המנתח לעקוב אחר מידת ליטוש הקרנית ולשלוט בה, בצורה המדויקת והבטוחה ביותר.

Amaris 1050RS: מכשיר הלייזר של חברת Schwind הגרמנית. המכשיר החדש, המתקדם, המדויק והמהיר ביותר בעולם, המשמש בשלב ליטוש הקרנית בניתוחי לייזר להסרת משקפיים ונמצא ברשת "עיניים".
בטכניקת אינטראלאסיק הליטוש מתבצע בעומק הקרנית. צילום: thinkstock בטכניקת אינטראלאסיק הליטוש מתבצע בעומק הקרנית. צילום: thinkstock

מהם יתרונות המכשיר Amaris 1050RS?

מעקב בשבעה ממדים: המכשיר עוקב אחר תנועת העין בשבעה ממדים, במקום בארבעה (כמקובל במכשירים אחרים). המשמעות היא שהעין מסוגלת לנוע בכל מיני אופנים: אופקית, אנכית, מטה, מעלה, להסתובב,להתגלגל לאחור ובשיפוע. מערכת המעקב המשוכללת של המכשיר יודעת לעקוב אחר כל סוגי התנועות של העין ואף לפצות עליהן בזמן שהלייזר עובד ולקצר את זמן ההשהיה שלהן. כך עיני המטופל בטוחות ושמורות מאי פעם במהלך ניתוח הלייזר להסרת משקפיים.

ליטוש מדויק של הקרנית: המכשיר מלטש את הקרנית על פי צורתה ועל פי הטופוגרפיה שלה - כך שגם קרניות מעוותות מטופלות בצורה מיטבית. למשל: במקרים שבהם הקרנית איננה סדירה, או שנוצר בה אזור לא סימטרי - המכשיר מסוגל ללטש ולתקן את האזורים הקמורים והשקועים; ובכך, הופך את הקרנית ליותר הומוגנית - מה שאיננו מתאפשר במכשירים אחרים.

מהירות ההליך: יתרון נוסף של מכשיר זה הינו המהירות העצומה שבה מתבצע הניתוח. המכשיר מגרד את השכבה (פותח חלון טיפולי) - ומלטש את הקרנית תוך 30 שניות בלבד, ללא מגע יד אדם.

זמן החלמה קצר יותר: המכשיר מקצר את משך ההחלמה משלושה-ארבעה ימים - ליומיים, מאחר שהוא מדויק יותר ומגרד שטח קטן יותר מהקרנית, לעומת מכשירים אחרים, כך שפחות חשיפה מובילה לפחות כאבים ופחות תופעות לוואי.

לסיכום: בישראל ישנם רופאים מקצועיים, בעלי ידע וניסיון, שמכירים את התחום - ומקפידים להשתמש בטכנולוגיות המתקדמות ביותר. השילוב בין הידע והניסיון של הרופאים לטכנולוגיות החדשות מוביל לאחוזי הצלחה גבוהים; לכן, מספר הניתוחים בישראל רב באופן משמעותי - משאר העולם. כך, הפכה ישראל למעצמת ניתוחי לייזר.

ד"ר שמואל לוינגר הוא מנתח רפרקצייה, קטרקט וקרנית, והמנהל הרפואי של רשת "עיניים".

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap doctors.

מוגש מטעם רשת עיניים(תוכן פרסומי).

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום