הטיפ השבועי: ראייה ירודה

(0)
לדרג

מחלות עיניים שונות גורמות להרס רשתית העין. באמצעות בדיקה מקיפה והתנסות בעזרי ראייה ניתן לשפר את הראייה

מאת: עדי קרמר

כבדי ראייה מוגדרים כאנשים הסובלים מהפסד כושר ראייה של לפחות 60% מכושר ראייה תקין. ראייה ירודה נובעת בדרך כלל ממחלות הגורמות להרס רשתית העין. המחלות העיקריות הגורמות לתופעה זו הן מחלת ניוון מקלורי תלוי גיל (נמ"ג = AMD) ורטינופטיה סוכרתית הנובעת ממחלת הסוכרת. ראייה ירודה יכולה להתבטא באפיונים שונים, כגון: טשטוש וערפול, הפרעה בקריאה בספר או עיתון, בעיה בצפייה בטלוויזיה וזיהוי דמויות וכתוביות. כמו-כן, היא יכולה להתבטא בראייה מעוותת של קווים, אובייקטים וטקסטים, ירידה ברגישות לניגודיות (קונטרסט) ולכן הצבעים נראים דהויים וכן ההסתגלות איטית במעבר מחושך לאור ולהפך. במצב הקשה ביותר של ניוון מרכז הראייה (מקולה) נשארת רק הראייה ההיקפית.

כיצד ניתן בכל זאת לאפשר לכבדי ראייה, שאינם יכולים להסתייע בטיפולים רפואיים, לשפר את מצבם ולבצע פעולות בסיסיות כמו קריאה או צפייה בטלוויזיה?

חשוב לבצע בדיקה מקיפה ויסודית אצל אופטומטריסט מומחה ובעל ניסיון בראייה ירודה. התמחות בנושא זה היא ייחודית ודורשת ניסיון רב.

זמן הבדיקה ארוך יותר והבדיקה מקיפה בהרבה, בהשוואה לבדיקת אופטומטריסט רגילה.

מרחק הבדיקה נע בין מטר לשלושה (במקום ממרחק של ששה מטר אצל מטופל רגיל).

שימוש בלוח בדיקה ייחודי, המותאם לבחינת שרידי הראייה שנותרו.

חשוב ביותר - ההתנסות בעזרי ראייה עד להשגת התאמה מושלמת, כדוגמת: משקפיים מיוחדים, טלסקופיים או מיקרוסקופיים לצורך קריאה או ראייה למרחוק ומגדלות מסוגים שונים ומגוונים. בעת הצורך ניתן להשתמש גם במכשירים אלקטרוניים הנקראים טמ"סים - שהם בעצם טלוויזיות במעגל סגור, ניידים ונייחים, המאפשרים הגדלה באופן משמעותי ממה שיכולים הפתרונות האופטיים להציע. קיימות גם תוכנות הגדלה למחשב כמו גם מכשירי סריקה המקריאים את הטקסט לסובלים מראייה ירודה.

עדי קרמר הוא אופטומטריסט מומחה בראייה ירודה במכון אופטיקה געש - "תשר געש".

בואו לדבר על זה בפורום בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום