עין עצלה: לראות את הנולד

(0)
לדרג

עד לפני מספר שנים רק ילדים קיבלו טיפול כנגד עין עצלה. כיום, בעקבות שיטה ישראלית המתבססת על גירויים חזותיים ותרגילי בית, גם מבוגרים יותר יכולים לקבל טיפול

מאת: מערכת zap doctors

לא קל לשכנע תינוק או ילד קטן לשבת בסבלנות בבדיקת עיניים ולשתף פעולה עם מבוגר זר, שעומד מולו לבוש בחלוק לבן. "העבודה עם ילדים חייבת להיות עדינה וסבלנית", אומרת אריקה פייביש, מומחית לבדיקות ראייה לתינוקות וילדים קטנים, העובדת בסניף של המרכז הרפואי "עיניים" בירושלים.

"דווקא תינוק עד גיל שנתיים קל יותר להושיב ולבדוק מאשר ילד גדול יותר", היא מוסיפה. "ראשית, צריך לנסות להסיר מהילד או התינוק את הפחד וליצור אמון. אני עושה זאת דרך משחק, במטרה לשבור את הקרח".

פייביש עוסקת בתחום משנת 1966. בגיל 80 היא עדיין עובדת ועושה זאת באהבה גדולה למקצוע ובעיקר לילדים הבאים להיבדק אצלה. "נולדתי ברומניה להורים ניצולי שואה ושם הייתי הראשונה שעסקה באורתופטיקה - בשימוש בתרגילי עיניים לטיפול בבעיות ראייה ולתיאום תנועות העיניים. ב-1973 עליתי לארץ ויישמתי את הפרקטיקה בבית חולים הדסה בירושלים".

לא ברור? נתעלם

עין עצלה (אמבליופיה) מתפתחת בשנות החיים הראשונות, בדרך כלל עקב התפתחות לא תקינה של הראייה בעין או בעקבות פזילה. בשני המצבים הללו המוח "בוחר" להתעלם מהתמונה הפחות ברורה שנקלטת בעין החלשה, שהופכת לעין עצלה.

כתוצאה מכך עלולה להיגרם ירידה בחדות הראייה, ברגישות לניגודיות (Contrast Sensitivity), בראיית עומק ועוד. "לעין עצלה אין בדרך כלל תסמינים", מסבירה פייביש, "לכן חשוב לבצע בדיקת ראייה לתינוק כבר בגיל חצי שנה, ולרוב מתגלה הבעיה בבדיקה שגרתית".

משקפיים או רטייה

ניתוח אינו מטפל בעין עצלה, אלא רק בפזילה על ידי קיצור או שחרור שרירים בעין. כיום, בילדים קטנים עד גיל 8 ניתן לטפל בעין עצלה באמצעות התאמת משקפיים וחבישת רטייה על העין הבריאה, זאת על מנת לאלץ את העין העצלה לתפקד. אך חשוב לטפל מהר ככל שניתן כדי להשיג תוצאות טובות יותר.

משך הטיפול משתנה מילד לילד בהתאם לדרגת לקות הראייה ובהתאם לשיתוף הפעולה של הילד. חשוב לדעת, אם מאחרים במתן טיפול של סגירה, זה הופך קשה יותר לפתור את הבעיה. סגירת העין מצריכה שתוף פעולה של הילד, אך גם השקעה מצד ההורים, שכל הזמן צריכים להיות עם אצבע על הדופק, וכאשר הילד מסיר את הרטייה לאלץ אותו לחבוש אותה שוב, גם אם הוא מתנגד לכך.

אטרופין לעין

שיטה נוספת נפוצה פחות היא טיפול המבוסס על טיפות אטרופין לעין החזקה במטרה ליצור בה חוסר מיקוד וטשטוש. בצורה זו מאלצים את העין העצלה לתפקד ליותר שעות במהלך היום. שיטה זו נפוצה פחות מכיוון שהיא גורמת לחוסר נוחות גדול לילד הן בשל הטשטוש והן בשל הגירוי לעין. כמו כן, היא מבוצעת ללא סגירה של העין.

עבור ילדים מעל גיל 9 ומבוגרים קיימת שיטה חדשנית ולא פולשנית בשם נוירוויז'ן NeuroVision)), המתבססת על שיפור הראייה באמצעות גירויים חזותיים ספציפיים ואפקטיביים, הגורמים להפעלת תאים במוח שאחראים על מערכת עיבוד התמונה.

לעשות זאת בבית

באמצעות גירוי והפעלת תאים אלה ניתן לשפר את יכולת הראייה. האזור במוח שמתחיל בעיבוד התמונה נקרא Primary Visual Cortex. גירויים חזותיים אלה הינם בעלי אלוגריתם ספציפי עם הגדרת כיוון ותדר, הגורמים לתגובת עוררות גבוהה של הנוירונים אשר אחראים לראייה. כך משתפר אופן קליטת התמונה במוח ומכאן גם איכות הראייה וחדותה.

לאחר הזנת הנתונים שהתקבלו מבדיקת ההתאמה, מערכת נוירוויז'ן בונה למטופל תכנית טיפול ותרגול אישית, כאשר את רוב התרגילים יכול המטופל לבצע מול המחשב בבית. הניסיון המצטבר מראה כי ניתן לשפר את חדות הראייה במספר שורות (שיפור של המספר בבדיקת אופטומטריסט) אצל מבוגרים הסובלים מעין עצלה. החדשנות של שיטה זו מתבטאת בכך שלראשונה ניתן לטפל בעין עצלה גם לאחר גיל 8 וללא כיסוי העין.

כך או כך, כעת האתגר המרכזי של התחום הוא מציאת פתרון נוח ויעיל יותר גם לפעוטות ולילדים, כך שלא יאלצו להתמודד עם חבישת רטייה. בימים אלה במרכז הרפואי "עיניים" עמלים על פתרון חלופי - משקפי ראייה אלקטרוניים לטיפול בעין עצלה, אשר צפויים להיות זמינים בתוך מספר חודשים.

בואו לדבר על זה בפורום פזילה ועין עצלה.

מוגש מטעם רשת "עיניים" (תוכן פרסומי)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום