אובך ואבק: איך נשמור על העיניים מפני דלקת הלחמית?

(11)
לדרג
תוכן מקודם

סופות האבק המגיעות לישראל בימי האביב עלולות לגרום לגירוי בעיניים. כיצד האבק משפיע עלינו ומה מומלץ לעשות כדי לשמור על בריאות העיניים? מדריך

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-2306855 (מספר מקשר)

מעת לעת אנחנו שומעים על ענן אבק גדול הצפוי להגיע לארץ. החזאים מזהירים אותנו מפניו, ההנחיות הן להישאר ככל האפשר בתוך הבית - ולא לצאת החוצה לפעילות ספורטיבית. כשמגיע האבק, קשה לראות רחוק, השמש עמומה ואנחנו מחכים שרוח תבוא ותסלק את האבק, או שגשם יירד וישטוף את האבק לאדמה.


גם לטיפות של דמעות מלאכותיות יש ערך בסילוק האבק. צילום: שאטרסטוק

מה מקורן של אותן סופות אבק? מה הן גורמות לעיניים?

מקור האבק במדברים רחוקים. סופות מדבריות מעלות לאוויר כמויות עצומות של אבק, כולל חומרים הגורמים לגירוי אלרגי. למעלה ממחצית האבק המועלה לאוויר בעולם מקורו במדבריות צפון אפריקה, ועוד תשיעית מקורה בחצי האי ערב. מאחר שאבק יכול לנדוד אלפי קילומטר ממקורו, קרבתנו היחסית לשני המקורות הגדולים האלה גורמת לנו להיחשף לכמויות גבוהות של אבק, בעת שסופות מתחוללות במדבריות אלה.

כמות האבק היום גדולה יותר מאשר בעבר: בדיקות של משקעי אבק באנטארקטיקה הראו שכמויות האבק הוכפלו במאה העשרים.

מדוע האבק כולל גורמים מזהמים?

האבק מעלה אתו גם מזהמים אורגניים כמו חיידקים, נבגים, פטריות ונגיפים - ואלו יכולים להישאר חיים ולזהם גם אחרי מעבר מרחקים ארוכים מאד. גם במחקרים שנערכו בישראל, נמצאו חיידקים ופטריות באבק שהועבר בסופות.

הימצאות אבק רב באוויר גורמת תחלואה מסוגים שונים, כמו מחלות אלרגיות, אסטמה, החמרה של מחלות לב וגם זיהומים חיידקיים ספציפיים.

כיצד האבק משפיע עלינו? מה מנגנון הפעולה שלו? מהי השפעת האבק על העין?

השפעת האבק נגרמת בכמה דרכים: הגירוי המקומי שחלקיקי האבק גורמים, השפעות רעילות של חומרים כמו מתכות כבדות הנמצאות באבק והימצאות גורמים ביולוגיים (חיידקים, פטריות, נגיפים וחומרים גורמי אלרגיה).

כאשר אבק נמצא באוויר, מעט ממנו נספג בדמעות שעל פני העין. הוא מתפזר על פני הלחמית, בין העין לבין העפעפיים. שם הוא יוצר גירוי מכל הסוגים: שפשוף מכאני של פני הקרנית ושל הלחמיות, על ידי חלקיקי האבק, גירוי כימי על ידי החומרים הרעילים שבאבק, גירוי אלרגי בגלל החומרים הביולוגיים שבאבק, ואולי אף זיהומים בשל החיידקים שהוא נושא עמו. במחקר שנערך בטיוואן, בזמן שהיו סופות אבק, אכן הראו החוקרים כי הייתה עליה במספרם של הביקורים אצל רופא עיניים בגלל דלקות לחמית.

הנשק החשוב ביותר של הגוף כדי להתגונן מכל הנזקים האלה הוא הדמעות. גירוי בעיניים, מכל סוג, גורם לעין ליצור כמויות גדולות של דמעות. הדמעות מוהלות ושוטפות את האבק - ובעזרת המצמוץ האבק מתנקז עם הדמעות לשק הדמעות ומשם לחלל האף.

כדאי לסגור את החלונות בבית על מנת להקטין את ריכוז האבק והחומרים המזיקים שבאים איתם במגע. צילום: שאטרסטוק

מה נוכל אנו לעשות, כאשר יש סופת אבק בדרך לישראל?

האמצעי הראשון הוא להאזין לחזאים: שהות בתוך הבית בחלונות סגורים מקטינה מאוד את ריכוז האבק והחומרים המזיקים שבאים איתם במגע. כך יורדת החשיפה ויחד איתה הסיכון.

אפשר לסייע לדמעות לסלק את האבק מן העיניים. הדרך הטובה ביותר היא שטיפה במי ברז. הכמויות חשובות - ושטיפת העיניים בליטרים של מים יעילה הרבה יותר מאשר כמה טיפות של דמעות.

גם לטיפות של דמעות מלאכותיות יש ערך בסילוק האבק. חשיבותן של הדמעות המלאכותיות גדולה במיוחד בקרב אנשים הסובלים בדרך כלל מייצור נמוך מהרגיל של דמעות.

מאחר שאין להם יכולת לשטוף את העיניים כל הזמן בדמעות טבעיות, האבק מצטבר וגורם ליותר סבל מאשר בקרב אנשים שייצור הדמעות שלהם נורמלי.

דמעות מלאכותיות יכולות להיות מיוצרות עם חומר משמר או ללא חומר משמר. חומרים משמרים יוצרים בעצמם גירוי לאורך זמן. לפיכך, רופאי עיניים מעדיפים להמליץ על בקבוקי דמעות מלאכותיות המכילים חומר משמר רק כאשר מדובר בשימוש עד 4 פעמים ביום. לשימוש אינטנסיבי יותר, אנחנו מייעדים את טיפות העיניים המיוצרות ללא חומר משמר. אם המטרה היא לשטוף את העיניים מאבק, לאורך יומיים - שלושה בלבד, אין בעיה בחומרים המשמרים, כך שכל סוג של דמעות מלאכותיות יעזור לנקות את העיניים.

כאשר העין אדומה וסובלת, גם אחרי ששטפנו אותה היטב, יש גם אפשרות להשתמש בתרופות. ניתן לרכוש בבית המרקחת, ללא מרשם רופא, טיפות שמכילות חומר שמכווץ כלי דם. התוצאה היא עין לבנה, למספר שעות. זה לא קסם - ושימוש מרובה בטיפות אלה יכול לגרום דווקא לגירוי ולאודם גדול יותר. מעבר לכך, רופא עיניים יכול לרשום תרופות נוספות המגיעות בטיפות עיניים, כמו חומרים אנטי היסטמיניים, סטרואידים ואנטיביוטיקה.

ד"ר דוד ורסנו הוא מנהל מערך הקרנית במרכז רפואי סוראסקי וחבר באיגוד רופאי העיניים של הר"י.

  • צור קשר
ד"ר דוד ורסנו
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום