גלאוקומה: להקדים טיפה ללחץ

(0)
לדרג

המחלה המכונה "הגנב השקט של הראייה", מתאפיינת בהיעדר תסמינים עד שלב מאוחר. הקפדה על בדיקות עיניים סדירות אחרי גיל 40 יכולה להציל מעיוורון

מאת: מערכת zap doctors

גלאוקומה היא מחלה שפוגעת בעצב הראייה, וכתוצאה מכך עלולה לגרום לעיוורון. המחלה פוגעת בעיניים באופן שכמעט לא ניתן להרגיש בו, ובדרך כלל בשלב שכבר מופיעים סימפטומים ברורים כבר מאוחר מדי ואין דרך חזרה. זו הסיבה שהיא זכתה לכינוי "הגנב השקט של הראייה".

גלאוקומה (אילוסטרציה)
גלאוקומה (אילוסטרציה)

גלאוקומה נחשבת למחלה כרונית, ומעל לגיל 40 שכיחותה ניכרת בקרב גברים ונשים כאחד. אם בעשור החמישי המחלה פוגעת בשני אחוזים מכלל האוכלוסייה, לקראת העשור השמיני היא כבר פוגעת בכשבעה אחוזים. על פי האומדן כ-67 מיליון איש בעולם חולים במחלה, ובארץ כ-15 אלף. ביקשנו מד"ר יניב בר קנא, רופא עיניים בשירות הגלאוקומה במחלקת עיניים אסף הרופא, ויו"ר חוג הגלאוקומה של איגוד רופאי העיניים בישראל, לענות על כמה שאלות חשובות לגבי המחלה.

מדוע קשה להרגיש בגלאוקומה עד שלב מאוחר מאוד?

"הירידה בראייה בעקבות גלאוקומה היא איטית, ולעתים מתרחשת על פני הרבה שנים. כמו כל דבר שקורה לאט בתוך הגוף שלנו - אנחנו פשוט לא מרגישים בזה עד לשלב מאוחר. בנוסף, המחלה עצמה אינה גורמת כלל לכאב. עניין נוסף שמסייע להתקדמות המחלה בלי שנחוש בה הוא נושא שדה הראייה. שדה הראייה מצטמצם לאט, כך שאדם שחולה בגלאוקומה יכול עדיין לקרוא עיתון כמו שצריך, אבל במקביל להיתקע במשקוף של הדלת. ההכרה בכך ששדה הראייה לא תקין מגיעה די מאוחר. אגב,אנשים שחולים בגלאוקומה מתקדמת זכאים לתעודת עיוור על בסיס הצמצום של שדה הראייה, גם אם הם עדיין מסוגלים לקרוא עיתון, למשל".

מהם גורמי הסיכון למחלת הגלאוקומה?

"גורם הסיכון למחלה הוא שינוי בלחץ התוך עיני על נוזל העין. יתר לחץ על נוזל זה יכול לגרום לגלאוקומה, אך הדבר אינו חד-משמעי. ישנם אנשים בעלי לחץ תוך עיני שאינם לוקים במחלה, וגם הפוך - כאלה שחולים במחלה אך להם לחץ תוך עיני די נמוך.

"אם נדמה את העין לסוג של בלון, יש בה ברז שממנו יוצאים מים - נוזל העין - ועוד פתח ששוטף אותם החוצה, כמו כיור. ברוב מקרי הגלאוקומה הכיור הזה לא מתפקד, ואז הלחץ עולה. ככל שלחץ הנוזל בעין גדול יותר, הסיכון לחלות גבוה יותר.

"בעקבות הלחץ בעין, הגלאוקומה פוגעת בעצב הראייה. עצב הראייה הוא מעין כבל חשמל שמעביר כמיליון וחצי עצבים אל המוח, ובעקבות המחלה הם הולכים ונכחדים. כיום, הרפואה לא יודעת להסביר מדוע אצל שני אנשים בעלי לחץ זהה על נוזל העין - אחד יחלה במחלה, ואחר לא. אבל מה שבטוח, בדיקה פשוטה אצל רופא עיניים מיד מאבחנת את מצב העצב וכן את מצב הלחץ, ויכולה להציל את הראייה באופן גורף.

"וזה בעצם הדבר הכי משמעותי בכל הנוגע למחלה - היא ניתנת לחלוטין למניעה. ישנם טיפולים פשוטים ברובם, שיכולים למנוע את הידרדרות המחלה ואת אובדן הראייה, ואפילו למנוע את היווצרותה מראש".

אז כיצד ניתן למנוע גלאוקומה?

"מגיל 40 ומעלה, מומלץ לעבור בדיקת עיניים שגרתית על ידי רופא עיניים אחת לשנה-שנתיים. כיום בארץ אין תוכניות לבדוק את כלל האוכלוסיה מגיל מסוים - לא רק בנושא העיניים, אלא כטיפול מונע בכלל. אבל בדיקת עיניים קצרה כזאת, שזמינה לכלל האוכלוסייה, יכולה אפילו למנוע את היווצרות המחלה. יש אנשים שגם ככה מגיעים לרופא העיניים בעקבות שימוש במשקפיים או בגלל דלקת בעין, אבל מומלץ גם לכל השאר ללכת להיבדק. מעבר לבדיקת הלחץ התוך עיני, הבדיקה החשובה היא הסתכלות של הרופא על עצב הראייה כדי לראות אם יש בו סימנים של פגיעה מגלאוקומה - גם אם לא חשים בה עדיין".

כיצד מטפלים במחלת הגלאוקומה?

"ניתן למנוע ולטפל במחלה על ידי הורדת הלחץ בתוך העין. הטיפול נעשה בדרך כלל על ידי טיפות עיניים, שהשימוש בהן הוא יומיומי, לכל החיים. ניתן לטפל במחלה גם בעזרת טיפולי לייזר, ובמקרים חמורים יותר גם על ידי ניתוחים. אי אפשר אף פעם להחזיר ראייה שהלכה לאיבוד ולתקן את תאי העצב, אבל אפשר בהחלט לשמור על אלה שנשארו. כיום קיימות בשוק טיפות עיניים מסוגים שונים, בעלות חומר משמר וללא חומר משמר. מכיוון שטיפול עם טיפות לגלאוקומה הוא יומיומי לכל החיים ולמשך עשרות שנים - עלולות להיווצר בעקבותיו תופעות לוואי הכוללות גירוי מקומי או דלקת בעין. בשנים האחרונות נעשה ניסיון לצמצם את תופעות הלוואי ולהקל על המטופלים על ידי פיתוח של טיפות עיניים עם חומרי שימור חדשים ועדינים יותר לעין, וכן על ידי פיתוח של תרופות ללא כל חומר משמר, שלהן פחות תופעות לוואי".

בואו לדבר על זה בפורום גלאוקומה - לחץ תוך עיני.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום