כיצד מטפלים בפזילה?

(0)
לדרג
תוכן מקודם

כ-4% מהאוכלוסייה סובלים מפזילה, העלולה להופיע ממש סמוך ללידה, או להתפתח במהלך החיים. כיצד מטפלים בפזילה? מתי יש לגשת לניתוח - וכמה זמן נמשכת ההחלמה?

רופא עיניים ,מומחה למחלות עיניים
077-2317081 (מספר מקשר)

מעל 200 מיליון איש ברחבי העולם סובלים, או סבלו בעבר, מתופעת הפזילה, בעין אחת או בשתי העיניים. פזילה, למעשה, היא תופעה אשר באה לידי ביטוי בכך שהעיניים אינן מביטות לאותה נקודה. תופעה זו מבטאת חוסר איזון בשרירים המניעים את העין (שרירים המושכים אותה לכיוונים מנוגדים).

פזילה עלולה להופיע ממש מגיל הינקות, סמוך ללידה, אך יכולה גם להגיח בצורה הדרגתית או מלאה, לאורך כל החיים. עם זאת, היא אופיינית בעיקר בגילאי הילדות. כיום, שלושה עד חמישה אחוז מאוכלוסיית העולם, סובלים מפזילה גלויה או מפזילה לפרקים.

עולה אפוא כי חוסר איזון של שרירי העין עלול להיות בעיה מולדת, אבל גם עלול להיות בעיה אשר נרכשת עם השנים. מבחינה אנטומית, חוסר האיזון טמון במידת המתח של שרירים מסוימים, חוץ-עיניים, אשר מסייעים לראייה. פזילה נרכשת עלולה להיגרם בעקבות בעיות עצביות, מולדות או נרכשות, או עקב גידולים, מחלות מסוימות, תאונות ועוד.

מהן ההשלכות הבריאותיות של תופעת הפזילה, פרט לעניין האסתטי?

במידה ולא מטפלים בפזילה, אלא פשוט חיים איתה, ההשלכות של התופעה בגילאי הילדות הן יצירת עין עצלה, שהיא - למעשה - עין שלמרות התיקון האופטי המתאים לה, איננה רואה באופן מספיק חד. עין עצלה קלה לטיפול בגיל הילדות, על ידי הרכבת משקפיים מותאמים (וטיפולי כיסוי עין או טיפות), אך מוגדרת כבלתי אפשרית לטיפול בגיל המבוגר, מעבר לגיל תשע.

בנוסף, השלכותיה של הפזילה מצויות בהחלט גם בפן האסתטי, אשר משפיע על הדימוי העצמי - ואין להקל בו ראש. מחקרים הוכיחו כי פזילה משפיעה רבות גם על הרושם הראשוני מצד האדם המתבונן, מקטינה אפשרויות עתידיות לתעסוקה, וגורמת לפוזל לדימוי עצמי נמוך ולתחושת קטנות.

כיצד מטפלים בפזילה?

כאמור, הרכבת משקפיים יכולה לשנות משמעותית או לתקן לחלוטין את מצב הפזילה, בין אם זו נגרמה בעקבות בעיות אופטיות, או בעקבות חוסר איזון שרירי - ובין אם בגלל שילוב של שתי הבעיות. בעיות אופטיות אשר גורמות לפזילה מתבטאות בעיקר ברוחק ראייה אשר גורם לפזילה פנימה, שזו הפזילה הנפוצה ביותר.

במצב שבו הרכבת משקפיים אינה מסייעת לשיפור הפזילה, נדרשת פעולה כירורגית: ניתוח פזילה אשר נעשה בהרדמה כללית - ומתקן שריר אחד, או יותר, משרירי העיניים. ב-60 אחוז מהמקרים, ניתוח זה מצליח והינו חד-פעמי, כלומר: לא נדרש לחזור עליו יותר מפעם אחת בחיים, כדי לשמר את התוצאה. בגיל בוגר, ניתן במקרים רבים לבצע ניתוח עם תפר מתכוונן, בעזרתו ניתן לבצע, מספר שעות לאחר הניתוח, כיוונון עדין, לדייק את תוצאות הניתוח - ולהגיע לסיכויי הצלחה בשיעור כ-85 אחוז.

באיזה גיל מנתחים?

רפואית, כדאי לנתח כאשר סוג הפזילה וזווית הפזילה ידועים. זאת כדי למנוע עין עצלה ולבנות או לשמר ראיית עומק. מבחינה פסיכולוגית, נהוג לומר כי כדאי שלא להגיע לגיל גן חובה עם פגם נראה, אשר ניתן לתיקון. לכן, מובן הצורך בניתוח בגיל זה, כדי לא לחשוף את הילד או הילדה ללחצים החברתיים הכרוכים בפזילה נראית לעין.

כיצד מתבצע ניתוח לתיקון פזילה?

הניתוח נעשה בשתי צורות עיקריות:

צורה אחת: חיבור חוט לשריר (אשר נאחז בגלגל העין מבחוץ), ניתוקו מגלגל העין באופן חיצוני - ולאחר מכן חיבורו מחדש במקום אחר, מרוחק יותר, על מנת להחליש את פעולתו.

צורה שנייה: על ידי קיצור של השריר במספר מילימטרים וחיבורו מחדש לאותו מקום, על מנת לחזק את פעולתו.

מה דורשת ההחלמה מהניתוח?

לאחר הניתוח, המטופל לא יסבול מכאבים, אך ישנה אי נעימות משך כשבוע עד שבועיים לאחר מכן, במקרים שבהם העין פוגשת באור חזק. כמו כן, העין תהפוך לאדומה. משך האדמומיות תלוי בגיל המנותח. בגיל צעיר, ההחלמה מהאדמומיות צפויה להימשך שניים עד ארבעה שבועות; ובגיל מבוגר - כחודשיים עד שלושה.

ד"ר בנימין שלו הוא מומחה בניתוחי עפעפיים, פזילה, דרכי דמעות וכן ברפואת עיניים לילדים רופא בכיר במחלקת
עיניים בי"ח איכילוב


בואו לדבר על זה עם ד"ר בנימין שלו בפורום ניתוח עפעפיים.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום