רואים רחוק: ניתוח לתיקון ראייה

(0)
לדרג

ההחלטה להיפרד מהמשקפיים או מעדשות המגע אינה החלטה קלה, ובכל מקרה לפני שמגיעים אליה מומלץ לדעת כמה שיותר על השיטות השונות, החסרונות והיתרונות

מאת: מערכת zap doctors

מאז שפותחה השיטה הניתוחית לתיקון ראייה בלייזר, לא מעט אנשים הסובלים מלקות ראייה מוצאים את עצמם מתלבטים להישאר עם משקפיים או עדשות או להיפרד מהם לתמיד? מצד אחד, הסרת משקפיים היא מאוד מפתה וזהו חלום שרבים שואפים להגשימו, אך מצד שני מדובר באחד האיברים החיוניים והרגישים בגוף מה יקרה אם חלילה ייגרם לעין נזק כלשהו?

הסרת משקפיים בלייזר (אילוסטרציה)
הסרת משקפיים בלייזר (אילוסטרציה)

כמו בכל ניתוח גם בניתוח הסרת משקפיים בלייזר קיים סיכון וחשוב להיות מודעים לכך, אומר ד"ר אליה לוינגר, מנתח בכיר במחלקת העיניים במרכז הרפואי "איכילוב ומנתח בכיר במרכז הרפואי "עיניים" וב"עתידים מדיקל סנטר". "אנשים הסובלים מלקות ראייה ומרכיבים משקפיים אינם מסכנים בדרך כלשהי את העיניים, אבל הם יכולים להרגיש אי נוחות וקושי סביב ההכרח להרכיב משקפיים לרבות קושי תפקודי, למשל כשלקות הראייה חמורה ביותר והאדם כמעט שלא רואה דבר ללא משקפיים. או כאשר עוסקים בספורט או בעבודה פיזית המחייבת להתכופף או להסיר את המשקפיים לשם ביצוע העבודה וכדומה. בכל המקרים הללו הסרת המשקפיים יכולה לשפר מאד את איכות החיים.

"במקרה של הרכבת עדשות מגע, התמונה שונה לחלוטין לא מדובר רק בשיפור איכות החיים אלא קיים גם פן רפואי. אצל אנשים אלו ישנה חשיפה גבוהה יותר לזיהומים שעלולים לפגוע בקרנית. הסיכון הנמוך הכרוך בניתוח להסרת משקפיים בלייזר איננו עולה על הסיכון שיתפתח זיהום בקרנית עם הרכבת עדשות. ועל כן כדאי להם לשקול את האופציה הניתוחית".

אם כך מדוע לא למהר ולקבוע תור לניתוח? "חשוב לקבל החלטה מושכלת - לערוך בירור מקיף, לקבל כמה שיותר מידע ולנקוט משנה זהירות", אומר ד"ר אליה לוינגר. הנה כמה דברים שחשוב לדעת בדרך להחלטה:

האם קיים סיכון: "אין שום פרוצדורה כירורגית שאיננה כרוכה בסיכון כלשהו, אך במקרה של הסרת משקפיים בלייזר, זוהי פרוצדורה עם אחוזי הצלחה גבוהים מאד ורמת סיכון נמוכה. עם השנים - ככל שהצטבר ניסיון בביצוע הניתוחים והטכנולוגיות הרפואיות שופרו, רמות הדיוק והבטיחות של הניתוח השתפרו לאין ערוך.

קביעת התאמה לניתוח: מנתח אחראי ומיומן לא מקבל לניתוח כל מועמד. הוא ממיין ובורר את המועמדים המתאימים וגם מתאים את סוג הניתוח למאפייניו של המועמד", אומר ד"ר לוינגר. "15%-25% מהמועמדים המגיעים אלי להתעניין בניתוח אינם משלימים את התהליך מסיבות מגוונות: מספר לא יציב ומשתנה, מחלות של הקרנית, מחלות רקע, שימוש בתרופות, גיל צעיר מדי ועוד. זוהי אחריות גדולה המוטלת על כתפי הרופא, שחייב לברור ולנתח רק מועמדים מתאימים".

ביצוע בדיקות מקדימות: אמצעי נוסף שמסייע להצלחת הניתוח הן בדיקות מקדימות שכל מנתח ראוי שיבצע בטרם הניתוח. ד"ר אליה לוינגר מפרט: כל מועמד לניתוח אמור לעבור תשאול מקיף ויסודי. רק מועמד שראייתו יציבה ולא היה שינוי במספר שלו במשך זמן ארוך יופנה לבדיקות מתאימות. במסגרת הבירור והתשאול על הרופא להבין ולדעת כל הפרטים הקשורים למועמד, למצבו, לבריאותו הכללית ולבריאות העיניים והקרנית שלו. לאחר הסינון הראשוני יישלח המועמד לבדיקות בירור שיסייעו לקבוע את התאמתו וכשירותו לעבור את התהליך. בדיקות ההתאמה הללו כוללות שימוש במכשירים מתוחכמים לבדיקת חוזק, עובי וצורה של הקרנית. הבדיקות מסייעות לקבוע האם העין של המנותח יכולה לעמוד בניתוח בסבירות גבוהה ביותר מבלי להינזק והן גם מסייעות, יחד עם נתונים אחרים המשוקללים, לקבוע איזה סוג ניתוח אידיאלי עבורו".

להכיר את השיטות הקיימות וההבדלים ביניהן: ישנן שתי שיטות להסרת משקפיים בלייזר", מסביר ד"ר לוינגר "השיטה הוותיקה יותר כוללת ליטוש של הקרנית בעזרת קרן לייזר. השיטה המתקדמת יותר כגון שיטת ה"אינטראלאסיק" כוללת יצירת מתלה בקרנית ושימוש בלייזר לתיקון לקות הראייה ולאחר מכן השבת המתלה למקום. שתי השיטות משיגות את אותה התוצאה - ממעקב אחר מטופלים נלמד כי לאחר מספר חודשים המטופלים נהנים מחדות ראייה מושלמת מספר חודשים לאחר הניתוח באופן זהה. "ההחלטה איזו שיטה ליישם היא החלטה של הרופא הנסמכת בעיקר על מאפייניו של המועמד לניתוח. באופן כללי מדובר בשתי שיטות די דומות שמובילות לאיכות ראייה מקסימלית בדרך מעט שונה. בשיטה המתקדמת זמן ההחלמה הוא מהיר ביותר. המטופלים לא חשים כל כאב בזמן הניתוח ולאחריו וזוכים בראייה מלאה וחזרה לתפקוד מלא עוד ביום הניתוח, בשונה מהשיטה הוותיקה הכרוכה בזמן החלמה של שבוע וכאבים לאחר הניתוח. אולם לכל שיטה יתרונות משלה וחשוב שמנתח בעל ניסיון יפעיל שיקולים מקצועיים ויקבל החלטה מיטבית בקשר לכל מועמד".

לקבל לפחות שתי חוות דעת: המלצה נוספת של ד"ר לוינגר היא לדעת כמה שיותר. ידע הוא כוח והיום הוא מאוד זמין - קיראו הרבה, אל תהססו לשאול שאלות ומומלץ אף לקבל יותר מחוות דעת אחת בטרם ההסכמה לניתוח".

לבחור ברופא עיניים מומחה ומנוסה: השלב של בחירת הרופא שיבצע בעיניך ניתוח לייזר הוא חשוב ביותר. השתדלו לבחור ברופא מומחה שעבר הכשרה ייעודית והוא בעל ותק וניסיון בתחום. בנוסף, כמובן שחשוב גם יחס הולם ואמפטיה של הרופא כלפי המטופל".

בואו לדבר על זה בפורום הסרת משקפיים בלייזר ושיפור הראייה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום