עדשות: זהירות מנזק בלתי הפיך

(0)
לדרג

עדשות מגע עלולות להיות מסוכנות, אם לא מקפידים על כללי זהירות: לתת לעין לנוח, להימנע מזיהומים - והכי חשוב: ללכת להיבדק, בכל מקרה של אי נוחות ממושכת

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

בשבועות החולפים פורסמו מספר מקרים של צעירים שחוו פגיעה קשה בעיניים, כתוצאה משימוש לא נכון בעדשות מגע. באחד המקרים, נאלצה עדי לעבור שלוש השתלות קרנית, על מנת להציל את ראייתה, לאחר שלקתה בזיהום פטרייתי קשה, כתוצאה משימוש בעדשות מגע בלתי מתאימות.

עדי המשיכה להרכיב את עדשות המגע למרות שחשה אי נוחות. שימוש לא נכון בעדשות מגע ואי הקפדה על הוראות הבטיחות, מעבר לחוסר נוחות, עלול לגרום לזיהום קשה. לכן מומלץ להשתמש בעדשות רק לאחר התאמה קפדנית - וכן לעבור בדיקה אצל רופא עיניים אחת לשנה.

כיצד נעשית בדיקת התאמה אצל אופטומטריסט מורשה? מה כוללת הבדיקה?

טרם הרכבת עדשות המגע, יש לערוך סדרת בדיקות אצל אופטומטריסט מורשה על ידי משרד הבריאות. בדיקות אלה מתייחסות לחדות הראייה ולאיכותה - וכוללות בדיקה האם מצבן של העיניים תקין? האם אין חשד למחלות עיניים, כגון קרטוקונוס (ניוון קרנית) או קטרקט? בנוסף, נבדקות בעיות כגון עין עצלה, נטייה לאלרגיה וגירויים בעיניים וכד'. בדיקת האופטומטריסט כוללת מדידות של קימורי קרנית העין, מדידות לפיהן מתאימים את עדשות המגע.

בנוסף, באמצעות מנורת סדק, אנו בודקים את החלקים החיצוניים של העין ופרמטרים כגון הפרשת הדמעות, זאת כדי לשלול נטייה ליובש בעיניים. במהלך התאמת העדשות, מתייחס האופטומטריסט גם לנתונים כגון גיל, מקצוע, האם יש שימוש מוגבר במחשב, קריאה מרובה, נהיגה וכד'. על סמך מכלול הנתונים הללו, מתאים האופטומטריסט את המרשם לעדשות המגע. כמו כן, הוא מדריך את המטופל כיצד להרכיב את העדשות וכיצד לשמור על ניקיונן.

חשוב ביותר להגיע לביקורת אצל האופטומטריסט מדי חצי שנה - ולא להתפתות לרכוש עדשות ללא מרשם.

מתי יש להעדיף משקפיים על פני עדשות מגע?

לבעלי נטייה לאלרגיה בעיניים ולדלקות חוזרות ונשנות, עלולות עדשות מגע להגביר תופעות אלה - ולכן כדאי שיימנעו מלהרכיב עדשות מגע ויעדיפו משקפי ראייה. גם לסובלים מיובש בעיניים כדאי להימנע מהרכבת עדשות, היות שיובש גורם לתחושה של גוף זר בעין - ומתבטא בגרד ולעיתים גם בדלקות עיניים.

כמו כן, למי שאינו יכול לשמור על היגיינה של העדשות, מומלץ להשתמש במשקפיים (לדוגמה: חיילים הנמצאים בסביבה מאובקת - ולא יכולים להקפיד על שטיפת הידיים לפני הרכבת העדשות).

מהן אפוא ההמלצות למרכיבי עדשות מגע?

להשתדל לתת לעיניים "לנוח" בכל יום ולהרכיב משקפיים בבית, כדי שיהיה מעבר מספק של חמצן לקרנית העין. הרכבת עדשות מגע ללא הפוגות גורמת לדלקות עיניים.

לשטוף ידיים לפני ואחרי הרכבת העדשות.

כדי למנוע התפתחות זיהום בעיניים, מומלץ לנקות את העדשות עם תמיסה המכילה מי חמצן ומנטרל. מי חמצן נחשבים לקוטל החיידקים הטוב ביותר - והם נטולי חומר משמר.

אין להשתמש בחומר החיטוי לאחר תאריך התפוגה המצוין על גבי האריזה.

אין לישון עם עדשות מגע, מכיוון שבזמן שינה אין עפעוף ולא מתקיימת שטיפת העין החיצונית על ידי הדמעות - ולכן מצטברת פסולת מתחת לעדשה. לדמעות יש תפקיד גם בהזרמת חומרי חיטוי והגנה טבעיים. כאשר נותר לכלוך, מתאפשרת התרבות מהירה של חיידקים או מזהמים אחרים, אשר עלולים לחדור לקרנית ולגרום לזיהום מסוכן.

אם יש לכם דלקת, הפסיקו מיד את השימוש בעדשות מגע - והרכיבו משקפי ראייה!

למי שמרכיבה עדשות מגע ונוהגת לאפר את העיניים, במקרה של דלקת בעיניים:

חובה להפסיק שימוש בעדשות עד להחלמה. בנוסף, יש להיפטר מהאיפור שנגע בעיניים וכן להחליף את המחסנית - כלי האחסון של עדשות המגע.

אם אתם חשים שעדשות המגע אינן מתאימות, כמו במקרה של עדי, הפסיקו מיד את השימוש בהן, כדי להימנע מנזק בלתי הפיך לקרנית ומירידה בראייה, כתוצאה מכך.

אין לשחות עם עדשות מגע או להיכנס למקווה או לג'קוזי. במים מצויים חיידקים וטפילים, אשר עלולים להידבק לעדשות, להיצמד לעין ולגרום לזיהום.

דודי בן דוד הוא אופטומטריסט בכיר במרכז הרפואי 'עיניים' ובאופטיקה 'עיניים'.

בואו לדבר על זה בפורום אופטומטריה, משקפי ראייה ושמש ועדשות מגע.

מוגש מטעם רשת "עיניים" (תוכן פרסומי)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום