מולטי ויטמינים בריאים לראייה

(0)
לדרג

ממחקר גדול שבדק השפעה של נטילה יומיומית של תוספי מזון על הראייה, עולה כי מולטי ויטמין קשור לסיכון מופחת יותר לקטרקט, אך לא ל-AMD

מאת: ד"ר עמית עקירוב

נטילה יומית של תוספי מולטי ויטמין שונים עשויה למנוע התפתחות קטרקט בגברים מבוגרים, כך מדווחים חוקרים במאמר חדש שפורסם בכתב העת Ophthalmology. עם זאת, נראה כי אין קשר בין נטילת תוספים אלו ובין ניוון מקולארי גילי (AMD).

החורים בחנו את תוצאות מחקר Physicians' Health Study II, שבודק בריאות של רופאים לאורך מספר שנים. הרופאים השלימו שאלונים שנתיים בין השנים 1997-2011 ומסרו מידע על ההיענות לטיפול תרופתי, תופעות לוואי אפשריות, גורמי סיכון והופעת קטרקט או AMD. החוקרים עקבו אחר המשתתפים למשך תקופה ממוצעת של 11 שנים, וזיהו כ-1,800 מקרים של קטרקט ו-1,300 מקרים של ניתוחי קטרקט, כמו גם כ-500 מקרים של AMD. מבין המקרים של AMD, 280 היו בעלי משמעות לתפקוד הראיה ו-140 היו מקרים של AMD מתקדם.

מרכיב המחלה העינית במחקר PHS II כלל כ-11.5 אלף רופאים ממין זכר, שחולקו באקראי לשתי קבוצות: כ-5,700 משתתפים נטלו ויטמינים מדי יום, וכמות דומה של פלסבו בחלק מהמחקר שבחן את ההשפעה על התפתחות הקטרקט. בחלק השני שבחן את ההשפעה על AMD, נוצרו שתי קבוצות בנות כ-7 אלפים משתתפים, שבאחת מהן ניתנו ויטמינים ובשנייה כדורי דמה. אף אחד מהנבדקים במחקר שללו נוכחות קטרקט או AMD בתחילת המחקר.

החוקרים זיהו ירידה של 9% בסיכון לקטרקט בקרב משתתפים בקבוצה שבה נטלו הנבדקים מולטי ויטמין, בהשוואה לקבוצת הפלסבו. התועלת הייתה גדולה יותר בגברים מבוגרים יותר.

החוקרים לא זיהו הבדלים מובהקים סטטיסטית במקרים של AMD בעל משמעות על תפקוד הראייה, אם כי זוהתה מגמה, לפיה הסיכון היה גבוה יותר בקרב מטופלים שנטלו מולטי-ויטמינים. עם זאת, הסיכון המוגבר על רקע נטילת ויטמינים היה מובהק סטטיסטית כאשר החוקרים בחנו את כל סוגי AMD, עם או ללא אובדן ראייה. החוקרים מסכמים וכותבים כי מנתוני המחקר עולה כי נטילה יומית ממושכת של מולטי-ויטמינים הביאה להפחתה מתונה ומשמעותית בסיכון לקטרקט, אך ללא השפעה משמעותית על מקרים של AMD בעל השפעה על הראייה.

בואו לדבר על זה בפורום קטרקט - בניהול העמותה לחקר בריאות העין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום