טיסה: כך תשמרו על העיניים

(0)
לדרג

הקיץ הגיע ואתו החופשה והטיסות. האוויר הדחוס במטוס עלול לגרום ליובש בעיניים. חשוב לזכור למצמץ, להשתמש במשקפיים ולא בעדשות מגע וכדאי להיעזר בתחליפי דמעות

בית רופאים
053-7932277 (מספר מקשר)

האוויר אותו אנו נושמים במטוס הנוסעים מקורו באוויר האטמוספרי של גובה הטיסה. אוויר זה נדחס על-ידי מדחסי הלחץ הנמוך במנוע ומוזרם מהם בלחץ גבוה אל מערכות מיזוג האוויר, אשר מוזרמות לתא הנוסעים. האוויר בתא הנוסעים יבש מאוד, הודות להרכב הגזים ולהיעדר סירקולציה של אוויר. לכן, לעיתים קרובות אנו מרגישים צורך גדול לשתות.

תחושת הצימאון היא אחת מהתופעות הבולטות יותר אשר נגרמות מהיובש בטיסה, אבל היא בהחלט לא היחידה. השינוי בלחץ האוויר בתא הנוסעים ובסביבת לחות נמוכה מאוד, יכול להקטין משמעותית את הלחות בקרנית ולגרום ליובש בעיניים. הסיבה לכך נעוצה באידוי דמעות מוגבר, מאחר ולא ניתן לשלוט על מידת הלחות והלחץ בתא הנוסעים אשר מצויים במטוס.

מה גורם ליובש בעיניים בטיסות?

יובש בעיניים יכול להוביל למאמץ מוגבר של העיניים שתוצאותיו לעיתים קרובות הן תחושה של עייפות בעיניים, טשטוש ראייה, כאבי ראש, וראייה כפולה. גורם נוסף המשפיע על יובש בעיניים הוא תדירות המצמוץ של העפעפיים. ידוע כי התמקדות לזמן ארוך במסכים דיגיטליים וגם במהלך קריאה, גורמים לירידה משמעותית בתדירות המצמוץ ועל ידי כך, בצורה עקיפה, מוחמר היובש בעיניים. פעמים רבות, לפני טיסה ארוכה, אנו מתכננים לסיים ספר שהתחלנו, ללמוד, לעבוד, להשלים פרויקט המצריך עבודה ממושכת מול מסך מחשב או לצפות זמן ממושך בסדרה או בסרט.

כל אלה, מטרתם להקטין את רמת השעמום במהלך הטיסה ולתת לנו תחושה שהזמן עובר מהר. אך זהו מעגל קסמים שעלול, בסופו של דבר, לגרום למאמץ ולקושי בראיה. פתרון זמין יהיה ביצוע הפסקות יזומות או מצמוץ מדי פעם, אשר יכול להקל על תחושת הלחץ והיובש בעיניים.

אז איך מטפלים ביובש בעיניים במהלך הטיסה?

אם הפסקה יזומה בקריאה או בצפייה במסך, או מצמוץ מלאכותי שלנו אינם עוזרים, ניתן לבצע מספר פעולות לפני הטיסה, כדי לשמור על כמות תקינה של הנוזלים בגוף, ובכך לשמור בצורה עקיפה על כמות נוזלים תקינה גם בעיניים. במידה ואתם משתמשים בתחליפי דמעות יש להגדיל את תדירות השימוש בהן. תחליפי הדמעות ירטיבו את העיניים וימנעו תחושת חוסר נוחות, תוכלו להיעזר בתכשיר לדמעות מלאכותיות דוגמת סיסטיין אולטרה.

כמו כן, שתייה מרובה של מים, מספר ימים לפני הטיסה ובמהלכה, גורמת לגוף לשמר את כמות הנוזלים המספקת. יש להימנע משתייה מרובה של משקאות המכילים קפאין ואלכוהול, מאחר ויש להם אפקט משתן. התייבשות עלולה להוביל לסימפטומים שונים כגון יובש בפה, התכווצויות שרירים, כאבי ראש, סחרחורת, וחוסר ייצור דמעות.

אז מה חשוב לזכור לפני טיסה בכל הקשור לשמירה על העיניים?

לסיום, הנה מספר דרכים יעילות, כדי לשמור על בריאות העיניים במהלך טיסה:

* יש לנקות ביסודיות את עדשות המגע לפני הטיסה. עדיף להרכיב משקפיים במהלך הטיסה. אם בכל זאת בחרתם להרכיב עדשות מגע, חשוב לזכור לארוז את כל התכשירים בקרבתכם, במידה ותזדקקו להם.

* במידה ואתם מתכננים לישון במהלך הטיסה, יש להסיר את עדשות המגע לפני כן.

* זכרו למצמץ! זוהי פעולה אוטומטית שקל לבצע, אך בזמן קריאה או צפייה בהתקנים דיגיטאליים, מספר המצמוצים יורד, ולכן חשוב להזכיר לעצמנו למצמץ באופן מלאכותי.

* יש לשקול שימוש בתחליפי דמעות, אשר עוזרים לשמור על סיכה ולחות של העיניים שלכם.

ד"ר אליה לוינגר הוא מומחה במחלות העין החיצונית ומנתח קרנית, קטרקט ולייזר

בואו לדבר על זה בפורום עין יבשה - אבחון וטיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום