התקרחות גברית - לא גזרת גורל

(0)
לדרג

בישראל יש יותר גברים קרחים מאשר ביתר מדינות העולם. הסיבות לכך הן בעיקר גנטיות וסביבתיות. הבשורה הטובה: ניתן למנוע התקרחות ולהמשיך להסתרק

מאת: נגוהה שפרלינג, כתבת doctors

"התקרחות בקרב גברים, בשונה מהתקרחות בקרב נשים, נובעת ברובה מנטייה גנטית", אומר ד"ר אלכס גינזבורג, רופא עור, מנהל יחידת שיער והשתלות שיער ב"קלאס קליניק, המרכז הרפואי שיבא". לדבריו, נשים סובלות מנשירת שיער בשל מגוון סיבות, "החל מגנטיקה, עבור דרך בעיות הורמונליות וכלה באורח חיים הפוגע באיכות שערן, לדוגמה, תזונה לקויה, עיצוב שיער הכולל שימוש במייבש שיער, מסלסלי שיער, תוספות שיער, החלקה, סלסול, צבע וכדומה. אולם, 98% מהגברים הקרחים מתקרחים בשל נטייה גנטית מובהקת ולא בשל גורמים אחרים".

ד"ר גינזבורג גורס כי להתקרחות הגברית תהליך אופייני: "היא מתחילה בפדחת או במפרצים ולאט לאט השיער נסוג מהמפרצים לאחור וסביב הפדחת, עד שבשלב מסוים הפדחת מתרחבת עד כדי התחברות אל הקרחת במפרצים והגבר מאבד את שיער ראשו".

ישראל - בפסגת הקרחות

יש שתי מגמות בולטות בתופעת ההתקרחות הגברית בישראל: האחת, ריבוי הגברים הקרחים בהשוואה למדינות אחרות; השנייה, עלייה חדה במספר הגברים המקריחים תוך ירידה בגיל התחלת ההתקרחות. ד"ר גינזבורג מסביר את הגורמים למגמות הללו: "רוב היהודים נושאים את הגן האחראי להתקרחות, לכן בישראל, מדינת היהודים, יש יותר קרחים. את הגידול במספר המתקרחים ואת הקדמת גיל ההתקרחות ניתן להסביר בתנאים הסביבתיים בישראל, אשר מעירים את אותו הגן בשלב מוקדם מבעבר". ד"ר גינזבורג מונה בין הגורמים קרינה רבה עקב השימוש במכשירים אלקטרוניים וטלפונים ניידים, תזונה לקויה וצריכת מזון מעובד, לא טבעי ולא אורגני, וכן אורח חיים לא בריא. כל אלה מעודדים את הגנים האחראים להתקרחות לפעול.

בחלוף השנים, בעידן שבו ניתנת למראה החיצוני חשיבות מרובה וישנם שפע פתרונות למגוון הבעיות הפוגמות במראה החיצוני, נמצאו עוד ועוד תרופות נגד התקרחות. כבר לפני עשרות שנים הוצע לציבור הגברים המקריחים מגוון שיקויים, משחות ותרופות המבטיחות צמיחת שיער חזק, מלא ובריא. מאז ועד היום, בדומה ליתר תחומי הרפואה והאסתטיקה, התרחב הידע בתחום, ובשנים האחרונות בא לציון גואל - "יש פתרונות טובים ויעילים להתקרחות גברים", אומר ד"ר גינזבורג ומפרט את הטיפולים היעילים הקיימים היום בשוק, שכולם מוכחים כמסייעים להתמודדות עם תופעת ההתקרחות.

מלחמת המפרצים

"בגדול, יש שלושה סוגי טיפולים", אומר ד"ר גינזבורג ומפרט: "שני הטיפולים הראשונים הם תרופתיים והשלישי כירורגי. הטיפול התרופתי הראשון נעשה באמצעות תמיסת מינוקסידיל. מדובר בתמיסה שיש למרוח על הקרקפת. מריחה ממושכת וקבועה תסייע ל60%- מהגברים ותפסיק את נשירת שיערם. אצל 30% מהגברים המשתמשים במינוקסידיל יצמח שיער חדש. יש להמשיך ולמרוח את המשחה תמיד, שכן הפסקת מריחתה תגרור את חידוש נשירת השיער ותוביל לנשירת השיער החדש במידה שצמח".

"הטיפול התרופתי השני", ממשיך ומפרט ד"ר גינזבורג "הוא באמצעות נטילות כדורים בשם 'פרופסיה' המדכאים את הפעילות של ההורמון הגברי האחראי על נשירת השיער. ב80%- מהמקרים מסייעת התרופה בעצירתה של נשירת השיער ובשמירה על המצב הקיים. ב60% מהמקרים התרופה מסייעת לצמיחת שיער מחודשת".

חשוב להדגיש כי על מנת להצליח בטיפול בשני האמצעים הנ"ל יש להקפיד על שימוש ממושך בתרופות, בהתמדה ולתקופה של שנה לפחות, כדי להתחיל לראות את התוצאות המיוחלות. ד"ר גינזבורג מוסיף: "חשוב מאד להיפטר מהסקפטיות ולהתמיד בטיפול. אני רואה כל יום תוצאות אצל מטופלים שהקפידו על הטיפול, התמידו והצטיידו בקור רוח ובסבלנות ולכן הצליחו".

פתרון נוסף המתאים לאלה שלא הועילו להם שני הפתרונות התרופתיים הוא הפתרון הכירורגי של השתלת שיער. גם בתחום זה, בניגוד לעבר, חלוף הזמן שיפר את הטכניקה, את הזמינות ואת היעילות של פרוצדורה זו. היום שיער מושתל נראה טבעי, איכותי ויפה יותר ובהחלט יכול להוות פתרון לגברים קרחים, שחשוב להם להיראות טוב ושמסוגלים להניח בצד את המבוכה ואת הדעות הקדומות.

ד"ר גינזבורג: "כיום ניתן להגיע לתוצאות מעולות עם השתלת שיער. מדובר בפרוצדורה האורכת שלוש-ארבע שעות, הכרוכה בהרדמה מקומית ומחייבת פעולה מדוקדקת וסיזיפית, ממש עבודת נמלים, שבמסגרתה נוטלים שיער מהחלק האחורי של ראשו של המטופל, מפרידים שערה-שערה עם מיקרוסקופ ומשתילים באזור הקרחת. כדי להגיע לתוצאות המיוחלות, יש לבחור צוות רפואי מיומן ובעל ניסיון שיש לו הכלים לבצע השתלה איכותית שתוביל לתוצאות טבעיות וטובות. המטופל משוחרר הביתה לאחר ההליך וחוזר לתפקוד מלא תוך שבוע. כעת נותר לו רק להמתין - שיער ראשו יתחיל לצמוח כעבור שלושה חודשים וכעבור שנה זה יגיע למצבו האופטימלי".

בואו לדבר על זה בפורום נשירת שיער והתקרחות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום