טיפוח: תכשירים לעור רגיש

(0)
לדרג

תכשירים קוסמטיים לעור רגיש צריכים לעמוד בתקנים מסוימים, מה שמשפיע על בטיחות השימוש בהם, תכונותיהם ומחירם. בואו לערוך איתם היכרות עדינה

מאת: מערכת zap doctors

הרמן וויס, רוקח ראשי ויועץ מדעי לחברת סבוקלם המייצרת תכשירי טיפוח לעור רגיש, עונה על שאלות ומסביר כיצד גברים ונשים יכולים לטפל בעור רגיש ומה מייחד את התכשירים הקוסמטיים הייעודיים לסוג עור שכזה.

מה מייחד מוצרים לעור רגיש?

הרמן וייס: עבור תכשירים לעור רגיש בחירת החומרים מתבצעת בזהירות רבה. משתדלים להשתמש ברכיבים איכותיים שנבדקו והותאמו לעור רגיש ואלרגי, תוך הקפדה יתרה על תהליך הפיתוח, מאחר שלרוב, מה שקובע את רמת הגירוי זו נוסחת המוצר - צירוף הרכיבים. אותו חומר יכול לגרום לגירויים בצורה אחת ובאחרת לא. כמו כן, תשומת לב גדולה יותר ניתנת לבחירת הבושם. בושם סטנדרטי מכיל 300-100 רכיבים, ולכן הסיכוי שאחד הרכיבים יגרום לגירוי הוא גבוה. בתכשירים לעור רגיש בוחרים שמנים ריחניים בודדים, הידועים כמתאימים לעור רגיש ואלרגי.

מה ההבדל בין מבדק היפואלרגניות למבדק לעור רגיש בקוסמטיקה? האם קיים סימון שניתן על ידי גוף מוסמך המעיד על המבדקים?

שני המבדקים בוחנים התפתחות גירוי על העור לאחר השימוש בתכשיר. בדיקת הרגישות מחמירה יותר ומתבצעת על אנשים שמראש נבדקו והוגדרו כבעלי עור רגיש. בדיקת היפואלרגניות נבדקת שרירותית על קבוצת אנשים. מבדקים אלו מתבצעים על ידי מכוני מחקר המאושרים על ידי משרד הבריאות בפיקוח רופא עור. לאחר המבדקים התמרוקים עוברים אישור סופי במשרד הבריאות ובדיקת הרגישות נרשמת ברישיון של התכשיר. תכשיר שעבר בדיקת רגישות, רישיונו הופך מרישיון קוסמטיקה כללי לרישיון קוסמטיקה ייעודי. רק בתכשיר שעבר בדיקת רגישות שאושרה על ידי משרד הבריאות מותר לציין על האריזה שהוא מיועד לעור רגיש. חשוב לבדוק בקפידה את אריזת המוצר ולוודא שנרשם עליה שהמוצר נבדק לעור רגיש, ולא להאמין לכל פרסום מסחרי.

האם מוצרים אורגניים או טבעיים לחלוטין, להבדיל מהסינתטיים, מתאימים יותר לבעלי עור רגיש - או ההפך?

אין קשר בין היות המוצר אורגני או טבעי לרגישות. אדם שרגיש לחומר מסוים יהיה רגיש אליו גם אם הוא אורגני, כך שרכיבים טבעיים לא בהכרח מפחיתים רגישות. לפעמים זה אף ההיפך. צמחים רבים ידועים כגורמים לרגישויות ואלרגיות.

מה ההבדלים בעלויות המוצרים ומדוע הם קיימים?

בתכשירים לעור רגיש עלויות הפיתוח ובקרת האיכות גבוהות בצורה משמעותית ממוצר רגיל. נוספת על כך הדרישה להשתמש ברכיבים טהורים ונקיים יותר.

האם במוצר לעור רגיש קיים הבדל במרקם, ריח, עמידות, תנאי השימוש, אחזקה ומועד התפוגה לעומת מוצר המיועד לעור ללא רגישות?

חומרי שימור רבים עלולים לגרום לאלרגיה ולגירויים, ולכן השימוש בהם במוצרים לעור רגיש נמוכה ממוצרים רגילים. ישנם חומרי שימור שרק מריכוז מסוים ומעלה גורמים לגירוי, ולכן ישנה הקפדה נוספת על המינונים בפורמולה. דבר זה משפיע על אורך חיי המדף של המוצר (24-18 חודשים לעומת 36 חודשים כפי שמקובל) וכן על זמן השימוש של המוצר לאחר פתיחתו (חצי שנה במקום שנה).

מה ההבדל ברמת אפקטיביות המוצר לעומת מוצרים בתחום אחרים - ברמת יכולת השיקום, חדירת מרכיבים, המרצת העור?

תכשיר לעור רגיש ייתן את אותן תוצאות כמו תכשיר אחר, אלא שבתכשיר לעור רגיש בוחרים רכיבים שלא ייגרמו לרגישות או לאלרגיה.

כיצד מאופיין עור רגיש לעומת עור החווה אלרגיה חד פעמית?

אלרגיה היא תגובה למרכיב ספציפי, למשל, אלרגיה לתותים. ברגע שאדם כזה יאכל תותים או ייגע בהם, תתפתח אצלו אלרגיה. אם לא יהיה במגע עם תותים, לא יקרה כלום. לעור רגיש יש נטייה גורפת לרגישות. למעשה, ישנם אינסוף דברים שיכולים לגרות את העור, החל מרכיבים ספציפיים וכלה בשינויי מזג אוויר ואפילו בגדים. כשלאדם יש עור רגיש, עליו לוודא שהוא משתמש בתכשירים שהותאמו לעור כזה. גם אלרגיה וגם רגישות יכולות להתפתח עם הזמן. אפשר להשתמש בתכשיר 20 שנה ופתאום הוא מתחיל לגרות את העור. לרוב, לאחר שהתפתחה הרגישות הראשונה, מערכת החיסון זוכרת, והרגישות הופכת לקבועה. לכן אנשים עם נטייה לרגישות בעור, חשוב שיקפידו להשתמש בתכשירים שנבדקו לעור רגיש.

כמה אחוזים בקרב ציבור צרכני מוצרי הטיפוח מגדירים עצמם כבעלי עור רגיש? האם קיימת עלייה בהיקף? האם קיים הבדל בין גברים לנשים? האם לגיל הצרכן ישנה משמעות?

לפי סקר שבוצע עבורנו, כ-25% מהאוכלוסייה הם בעלי עור רגיש או חושבים שיש להם עור רגיש. ישנה עלייה הדרגתית בהיקף בעלי העור הרגיש, וזאת כנראה עקב החשיפה ההולכת וגוברת לכימיקלים רבים, זיהום אוויר, שמש, קרינה וכדומה. אין הבדל בין גברים לנשים, אם כי נשים רגישות יותר לנושא הטיפוח ולמצב עורן, ולכן יותר נשים מגדירות את עצמן כבעלות עור רגיש. כמו כן, נשים משתמשות בהרבה יותר תכשירי טיפוח לעומת גברים, וחלקם גורמים לגירויים. יותר גברים סובלים מבעיות עור כגון סבוריאה, אטופיק דרמטיטיס וקשקשים, שהם סוגים של רגישות בעור, יותר מאשר נשים. כמו כן, גילוח הפנים מעודד רגישויות בעור.

לגיל הצרכן ישנה השפעה על רמת רגישות העור. ישנן תקופות שונות (למשל גיל ההתבגרות או גיל המעבר) שבהן יש שינויים הורמונליים משמעותיים, או ששינויי אקלים משמעותיים משפיעים על רגישות העור. לתינוקות ולילדים עור רגיש מאוד, המערכת החיסונית שלהם לא התחזקה מספיק.

בהמשך לסקר שביצעתם ולפי ניסיונכם במכירות, מה היא תפישת המוצר לעור רגיש בעיני הלקוח?

עקב המודעות העצמית ההולכת וגדלה והשינויים בהרגלי הצריכה, ישנה עלייה בביקוש לתכשירים המתאימים לעור רגיש ואלרגי. היום אנו רואים מגמה של מעבר מחברות הקוסמטיקה היקרות לתכשירי דרמוקוסמטיקה (תכשירים קוסמטיים עם פעילות רפואית), וחלק מזה נובע מהצורך בתכשירים עדינים יותר שאינם מגרים את העור ומתאימים לבעלי עור רגיש. תכשירים לעור רגיש נתפסים כאיכותיים יותר, יעילותם נתפשת כמו זו של התכשירים האחרים, אך עם ערך מוסף.

האם ישנה עלייה בהיקף המגדירים עצמם כבעלי עור רגיש, בעולם? האם יש קשר בין הגדרת העור כעור רגיש ל"מגמה הירוקה" בקוסמטיקה?

אלו הן תופעות נפרדות. עקב תרבות האינטרנט, ישנם הרבה מאוד חומרים שמוכרזים כלא מומלצים, ולעיתים רבות גם ללא ביסוס מחקרי רציני, דבר שמביא צרכנים רבים לחיפוש תכשירים ללא אותם הרכיבים. הנטייה הבין הלאומית הגוברת להגדרת עור הצרכנים כעור רגיש נובעת מהעובדה שהיום ישנם גורמים רבים המעלים את רגישות העור, כמו עבודה במיזוג אוויר, חשיפה מרובה לשמש, החלפת איפור מספר פעמים ביום וכדומה. אנשים שנחשפים לדברים כאלו, עורם נהיה רגיש יותר והם צריכים להשתמש בתכשירים המתאימים לעור רגיש. כמו כן, התפישה של תכשירים אלו כאיכותיים ואמינים יותר מביאה רבים, שעורם אינו רגיש, להשתמש בתכשירים. מגמה זו זהה למגמה שהביאה בזמנו חברת ג'ונסון אנד ג'ונסון, שמה שטוב לעור תינוקך טוב לך. במגמת העור הרגיש: מה שמתאים לעור רגיש טוב לך.

האם יש קשר בין גילוח ורגישות עור הפנים?

פעולת הגילוח מצד אחד, מבצעת פילניג יומיומי אשר מסיר את התאים המתים ותורם להתחדשות העור, ומצד שני גוררת אחריה שימוש באפטר שייב, נוזל אלכוהולי המכיל בושם, שהוא חומר מגרה. הרבה מאוד גברים סובלים מאדמומיות וגירויים הנגרמים מהבושם של האפטר שייב. מלבד זאת, ישנם גברים הסובלים מתופעה שנקראת פוליקוליטיס, דלקת שורש השערה הנגרמת מכך שהשערה שיוצאת לאחר הגילוח מתקרזלת, חודרת שוב לעור ופוצעת אותו. דבר זה מלווה בפצעונים, גרד ורגישות באותו אזור. האזור הרגיש ביותר אצל הגברים כתוצאה מהגילוח הוא אזור הצוואר. בצוואר מזיעים יותר ומצטבר יותר לכלוך, דברים שיוצרים זיהום על העור לאחר הגילוח וגורמים לפצעונים ולאדמומיות.

האם השימוש בתחליב אפטר שייב עדיף לעומת אפטר שייב רגיל עבור בעלי עור רגיש?

תחליבי האפטר שייב אינם מכילים בושם מגרה או אלכוהול, ומועשרים ברכיבים אשר מרגיעים את העור, מונעים זיהומים ותורמים להתחדשות העור. תחליבי האפטר שייב לא רק תורמים במניעת הגירויים והפצעים שהאפטר שייב גורם להם, אלא גם מסייעים במניעת תופעות העור שהגילוח עצמו גורם. לגברים עם נטייה לגירויים לאחר הגילוח מומלץ לבחור בתחליבי אפטר שייב שנבדקו לעור רגיש ואלרגי. אותם תחליבים לרוב מכילים בשמים היפואלרגניים ורכיבים עדינים ואיכותיים יותר.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור ומין.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום