עולם ללא איידס, האמנם?

(0)
לדרג

476 מקרים חדשים של איידס התגלו בישראל ב-2013. מומחה: "בזמן שמדברים על דור ללא איידס בתוך שנים ספורות, בשטח, אנחנו רואים שאננות ובמובנים מסוימים, חוזרים לאחור"

מאת: מערכת zap doctors

לקראת יום האיידס העולמי, שיצוין מחר (ב'), תוהה הקהיליה הרפואית האם חזון "90-90-90" אפשרי. השאיפה שעומדת בבסיס החזון, היא אבחון 90% מנשאי HIV, טיפול ב-90% מהם ודיכוי הנגיף בקרב 90% מהם, בתוך חמש שנים, עד לשנת 2020. לדעתו של פרופ' מ.קליני אדוארדו שחר, מנהל המכון לאימונולוגיה אלרגיה ואיידס ברמב"ם, התחזית ורודה מדי: "מספר המטופלים החדשים ברמב"ם, יציב יחסית בשנים האחרונות, ועומד על בין 90 ל-120 בשנה. נכון ל-2014 מטופלים ברמב"ם מאות נשאי נגיף ה-HIV. לכאורה, מדובר בנתון מעודד, מכיוון שאין כאן עלייה בכמות המטופלים, אך המציאות מאחורי המספרים מציגה תמונת מצב אחרת".

על פי נתוני ארגון הבריאות העולמי, בסוף שנת 2013 סבלו כ-35 מיליון אנשים בעולם עם נגיף HIV, מתוכם 2.1 מיליון מקרים שדווחו לראשונה בשנת 2013. לפי משרד הבריאות הישראלי, בתקופה שבין 1981 לסוף 2013, התגלו בישראל 7,990 מקרים חדשים של נשאי HIV וחולי איידס, מתוכם 6,454 אנשים שחיים היום בישראל. בשנת 2013 דווחו למשרד הבריאות על 476 מקרים חדשים (ירידה קלה של 10 מקרים לעומת השנה הקודמת), ובכך, שיעור היארעות HIV/איידס בישראל עומד על כ-59 מקרים חדשים למיליון איש. שיעור זה נמוך מהמדווח במרבית מדינות מערב אירופה וצפון אמריקה, אולם קיימים פערים גדולים בין תת אוכלוסיות בארץ.

חושבים שהקוקטייל הוא אמצעי מניעה

בשנים האחרונות נמדדת עלייה בקרב קבוצות באוכלוסייה, שהנגיף היה פחות נפוץ בהן בעבר. בנוסף, נמדדת גם עלייה בקרב הנשאים החדשים, המשתייכים לקבוצות שמודעות היטב לנושא ולסכנות הכרוכות בקיום יחסי מין לא מוגנים. "אוכלוסיות אלו מנצלות את התפתחות הטיפולים הרפואיים בתחום כדי להמשיך לקיים יחסי מין לא מוגנים, ולקבל את הטיפול לאחר מעשה", אומר פרופ' מ. קליני שחר, "המחשבה היא שהטיפולים שקיימים היום מונעים את המחלה ב-100%, אך זו כמובן טעות גדולה".

לצד הנתונים הללו, מדווחים ברמב"ם על תופעה מדאיגה, אף היא במגמת עלייה: "מדי שנה, אנו רואים יותר ויותר אנשים המגיעים לאשפוז, בשלבים מתקדמים מאוד של המחלה, ומגלים רק אז, בפעם הראשונה, שהם חולי איידס", מסביר פרופ' מ. קליני שחר ומוסיף, "זו תופעה שמתאימה לשנות ה-80' וה-90' של המאה הקודמת, השנים הראשונות של התפרצות המחלה. נוכח התמורות שחלו בכל הקשור לאיידס, המודעות הגדולה שיש למחלה כיום, הטיפולים הקיימים והשינוי בתפיסה, יש להתייחס לעניין הזה ברצינות. בזמן שמדברים על דור ללא איידס בתוך שנים ספורות, בשטח, אנחנו רואים שאננות ובמובנים מסוימים, חוזרים אחורה".

בניגוד לתפיסות הרווחות, מטופלי מכון האיידס ברמב"ם למשל מגיעים מכל המגזרים וקבוצות האוכלוסייה. בהמשך למגמות שנצפו בשנים האחרונות, גם השנה נמדדה עלייה במספר נשאי נגיף ה-HIV , המטופלים במכון בקרב גברים הומוסקסואלים. עלייה נוספת ומתונה, נמדדה השנה גם בקרב קבוצות מבין מדינות חבר העמים לשעבר ומבין קבוצות בני מיעוטים, והיא עומדת על 20% לעומת 2010.

בדיקות ותרופות חינם, הסברה וחלוקת קונדומים

משרד הבריאות פועל במגוון ערוצים לקידום נושא המניעה וטיפול ב-HIV באוכלוסייה הכללית ובאוכלוסיות בסיכון יתר. לדוגמה השנה הושק מיזם משותף לטובת חסרי ביטוח רפואי, אשר מאגד גורמים ממשלתיים ופרטיים שאפשר לכ-150 נשאים כניסה למעקב, וטיפול ללא תשלום לכ-80 מהם. בימים הקרובים, המחלקה לשחפת ואיידס והוועד למלחמה באיידס, ישיקו תוכנית חדשה לחינוך וקידום בריאות המיועדת לאוכלוסייה זו, ובכך יפעלו לחזק את המניעה.

תוכניות אחרות למניעה פועלות בקהילה הגאה, כשהמסר הוא של החזרת ה-HIV למרכז השיח על מנת להפחית משמעותית את ההדבקות. תכניות ותיקות שמטרתן שינוי התנהגותי וחברתי הורחבו, ותוכניות חדשות יושקו בקרוב, על מנת להוריד את שיעורי ההדבקה ב-HIV בקהילה הגאה. בין הפעילויות תוכניות לעידוד שימוש בקונדום ולעידוד ביצוע בדיקות HIV, כמו כן תוכנית הסברה בנושא HIV בקרב נוער להט"בי.

שדה הפעילות השלישי מתרכז במשתמשי הסמים: תוכנית החלפת מזרקים הארצית של משרד הבריאות המופעלת כעת בארבעה מרכזים על ידי האגודה לבריאות הציבור, בשיתוף עם הרשות למלחמה בסמים ובאלכוהול והוועד למלחמה באיידס.

כמו כן מתקיימת שורה של יוזמות מקומיות; צוות מכון האיידס ברמב"ם יסייר לאורך כל החודש הקרוב בכמה מוקדים באזור הצפון, ביניהם הקמפוסים של אוניברסיטת חיפה, הטכניון, מכללת אורט בראודה בכרמיאל, מכללת עמק יזרעאל, מכללת הגליל המערבי ומוקדים נוספים. במסגרת פעילות זו יוקמו דוכנים, צוות המכון יחלק עלוני מידע וקונדומים ויערוך בדיקות איידס, ללא תשלום.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום