פוסט מורטם: על 'קדחת הלידה'

(0)
לדרג

בעקבות מותה של יולדת מ'קדחת הלידה', מומחה מדגיש: טיפול אנטיביוטי ב'קדחת הלידה' מסייע במרבית המקרים, ואולם הפעם שחרר החיידק רעלנים שגרמו לקריסת מערכות

מאת: מערכת zap doctors

בסוף השבוע התבשרנו על טרגדיה: יולדת בשנות ה-30 לחייה מתה ביום ו' בבית החולים "סורוקה", לאחר שילדה בתחילת השבוע תינוק בריא בלידה רגילה. ההתדרדרות במצבה חלה טרם שחרורה, והיא הועברה למחלקה לטיפול נמרץ, שם נתגלה כי היא סובלת מזיהום מחיידק סטרפטוקוקוס A. לאחר טיפול אנטיביוטי אינטנסיבי וניתוחים להוצאות הרקמות והרחם הנגוע בזיהום, גופה קרס והיא נפטרה.

ד"ר אפי הלפרין, מנהל פורום מחלות זיהומיות ב-doctors ומנהל היחידה למחלות זיהומיות בבית החולים 'ביקור חולים' בירושלים, מסביר כי היולדת חלתה ב'קדחת הלידה' הנגרמת מהחיידק סטרפטוקוקוס A. לפני 150 שנה מחלה זו היתה שכיחה מאוד ברחבי אירופה. באותה תקופה, טרם עידן האנטיביוטיקה, התגלה שחיידק זה עובר בקלות מאישה לאישה דרך הידיים של הצוות המטפל. רופא אוסטרי בשם זמלווייס הגה את הרעיון המהפכני כי ניתן להפחית את שיעורי התמותה על ידי שטיפת ידיים לאחר הטיפול בחולה. עד אז שכיחות התמותה בקרב יולדות עמדה על 20% ושטיפת הידיים הפחיתה אותה באופן דרמטי ל-2% בלבד.

קדחת לידה, אנגינה

החיידק סטרפטוקוקוס A הוא הגורם השכיח ביותר לדלקת גרון חיידקית, בעיקר אצל ילדים ובני משפחותיהם. לא לחינם הרופאים ממליצים להשלים את הטיפול באנטיביוטיקה. זאת, כדי שלא תתפתחנה תגובות וזיהומים מאוחרים, כמו קדחת השגרון - מחלה דלקתית, שגורמת לפגיעה באיברים שונים בגוף ובעיקר במסתמי הלב.

יש לזכור כי סטרפטוקוקוס A יכול גם לשכון בשלום בגופם של אנשים מבלי לגרום לתסמינים. מתברר כי ל-10%-15% מהאנשים יש את החיידק בגופם מבלי שהוא מחולל מחלה. אותם נשאים וגם חולים הם מקור להידבקות מהחיידק. פרט לאנגינה וקדחת הלידה, סטרפטוקוקוס A עלול לגרום לזיהומים בעור.

ד"ר הלפרין מציע הסבר למקרה המצער בסורוקה: אנשים רבים נושאים את החיידק בגרונם, אולם יש נשים אשר נושאות אותו גם בנרתיק, והוא חלק מההרכב החיידקי שלהם. "בזמן הלידה כאשר הרחם נפתח החיידק יכול להיכנס את תוך הרחם דרך הצוואר ולגרום לקדחת לידה. אפשרות נוספת להדבקה של יולדות היא כמובן גם על ידי הצוות המטפל, אולם מקור זה נדיר יותר בימינו. זאת, משתי סיבות: האחת שהצוות המטפל נוהג לשטוף ידיים, והשנייה היא שהבדיקות הנרתיקיות נעשות עם כפפות".

הטיפול ביולדת שחולה בקדחת לידה הוא טיפול אנטיביוטי, מפרט ד"ר הלפרין. החיידק סטרפטוקוקוס רגיש מאוד לסוגים רבים של אנטיביוטיקה, ביניהם פניצילין, ולא מצריך טיפול מתוחכם. הבעיה נוצרת כאשר החיידק מתחיל לייצר רעלנים, וכאשר מתחילים טיפול אנטיביוטי מאוחר מידי, ועד אז כבר הופרשו לגוף רעלנים. מרגע שהופרשו לגוף רעלנים הם עלולים לגרום לנזק משמעותי לגוף, כזה שגם אנטיביוטיקה לא תוכל לסייע למגרו. אם מאתרים את המחלה בתחילתה, טיפול אנטיביוטי יכול לעזור. הסבר אפשרי נוסף הוא שיש זנים אלימים יותר של החיידק בהם הטיפול קשה יותר.

חיידק טורף

רק לפני כעשור הוצמד לחיידק סטרפטוקוקוס A הכינוי הלא כל כך מחמיא, חיידק טורף. זאת, לאחר שבאנגליה היו מקרים שבהם החיידק השתולל לאחר ניתוחים וגרם לנמק ברגליים, מה שחייב את כריתתן כדי למנוע את התפשטות החיידק.

אולם יש חיידקים נוספים שעלולים להפוך לאלימים או שהם נהפכים לכאלה לאחר שלחולה יש רגישות מסוימת או כושר לקוי להתמודד עם החיידק הטורף.

ד"ר הלפרין אומר כי סטרפטוקוק נקרא חיידק טורף רק כאשר הוא גורם לזיהום רקמות תת עוריות ולשרירים. המקרה בסורוקה אינו מקרה של חיידק טורף, אלא של קריסת מערכות בשל הרעלנים שהופרשו מהחיידק לרחם ולאיברים נוספים.

הטיפול בזיהום חיידקי סוער ברקמות, שרירים או ברחם הוא על ידי כריתת האיברים הנגועים, אולם גם פרוצדורה זו לא תמיד מצליחה.

לסיום, יש להדגיש שוב את חשיבות רחיצת הידיים לפני ואחרי מגע עם חולים - זה נכון לצוותים המטפלים ולבני משפחה כאחד.

בואו לדבר על זה בפורום מחלות זיהומיות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום