ניתוח קיסרי: כן או לא?

(1)
לדרג

הנחייה חדשה של ארגון הבריאות העולמי קובעת כי מומלץ שלא לבצע ניתוח קיסרי בהיעדר הורייה רפואית. מדוע ניתוחים קיסריים הפכו לפופולריים? ומתי יש לבצעם?

מאת: פרופ' יגאל וולמן

ניתוח קיסרי הוא אחד הניתוחים השכיחים ביותר בעולם, במיוחד במדינות מפותחות. נכון שלעתים הוא מציל חיים, אבל ללא אינדיקציה רפואית, ניתוח זה עלול לעיתים להעמיד בסכנה את האם ואת העובר - כך פרסם לאחרונה ארגון הבריאות העולמי.

מתי נחוץ ניתוח קיסרי? מה קבע ארגון הבריאות העולמי?

ניתוח קיסרי נחוץ כאשר יש בעיה בלידה נרתיקית . ארגוני הבריאות העולמיים סבורים כי כאשר שיעור הניתוחים הקיסריים עומדים על 10% מכלל הלידות, שיעור תמותת התינוקות פוחת - אולם כאשר חלה עלייה מעבר ל-10%, אין כל הוכחה כי שיעור תמותת התינוקות פוחת בהתאמה.

לפיכך, ההנחיה החדשה של ארגון הבריאות העולמי מורה כי יש להמעיט בניתוחים קיסריים, שלא לפי אינדיקציה רפואית, שכן הם מיותרים ואף מסוכנים. מדוע יצאה דווקא כעת הנחייה מעניינת זו? כיום, ישנה מגמה גוברת בארצות הברית - ובמדינות נוספות בעולם כגון סין, ברזיל ואף ישראל - לקיים ניתוחים קיסריים מתוכננים, שלא לצורך רפואי. בישראל כ-20 אחוז מהיולדות ניגשות לניתוח קיסרי מסיבות שונות.

מכיוון שזכותה של האישה ההריונית על גופה שלה - כל יולדת יכולה לבחור מראש: האם לגשת לניתוח קיסרי או ללדת בלידה רגילה, גם אם אין כל המלצה רפואית לביצוע ניתוח קיסרי ולהימנע מלידה רגילה.

מדוע כיום יותר נשים רוצות ללדת באמצעות ניתוח קיסרי?

חלק מהנשים מעדיפות לא לחוות לידה כי הן מאמינות שבלידה טמונים סיכונים מסוימים להן ולתינוק. לעתים נשים אשר יולדות אחרי גיל 40 את הילד הראשון שלהן, או נשים שהתגלתה אצלן בהריון בעיה כלשהי, ונמצאות מראש בקבוצת סיכון, מעדיפות "ללכת על בטוח" וללדת את הילד בלי לחוות לידה רגילה דרך תעלת הלידה. פרט אליהן, ישנן נשים שפוחדות מלידה, ולכן מעדיפות לדעת במדויק באיזה יום ושעה זו תתרחש, מבעוד מועד - וכך להימנע מהאלמנט הבלתי צפוי שהוא חלק אינטגרלי מצירי הלידה.

מדוע ניתוח קיסרי נחשב בעיני ארגון הבריאות העולמי למיותר?

כאשר אין המלצה ממשית לביצוע ניתוח, לאו דווקא ניתוח קיסרי, כל ניתוח באשר הוא נחשב למיותר. ההגיון בהמלצה זו נובע מכך ששיעור הסיבוכים והסיכונים העלולים להיגרם בעקבות הליך הניתוח הקיסרי הוא תמיד גדול יותר מאשר בלידה רגילה.

מהם הסיבוכים שעלולים להיגרם בעקבות ניתוח קיסרי?

ניתוח קיסרי עשוי להוביל לדימומים בלתי רצויים ולאובדן מסיבי של דם, לזיהומים וכן להסתבכויות סביב הצלקת והחתך שנעשה ברחם לאחר הניתוח, בהריונות העתידים לבוא. כמו כן, בהריונות שלאחר ניתוח קיסרי נמצאו יותר פתולוגיות של השתרשות שלייה. על אף זאת, יש לציין כי מרבית הניתוחים הקיסריים המבוצעים בישראל עוברים בהצלחה וכי סיבוכים אלה נחשבים די נדירים.

מתי אפוא מומלץ לבצע ניתוח קיסרי?

האינדיקציות הברורות לביצוע ניתוח קיסרי הן: עובר במנח רוחבי או במנח עכוז; שלייה שמכסה את פתח תעלת הלידה; מצב לאחר ניתוח קיסרי קודם עם חתך אורכי ברחם; נשים בעלות עיוות באגן או נשים בעלות אגן צר מאוד אשר להן עובר בגודל גדול; וכן נשים שסובלות מסוכרת הריון ומעובר ששוקל למעלה מארבעה קילו.

כיצד מתבצע ניתוח קיסרי?

ניתוח קיסרי נחשב כיום לניתוח די פשוט. הרופא המנתח מבצע חתך רוחבי בשיפולי הבטן, ומפריד את הרקמות עד לעומק חלל הבטן. בזמן הניתוח, שלפוחית השתן מופרדת מהרחם כדי שלא תיפגע. לאחר הוצאת התינוקות הרחם נסגר על ידי תפר. ניתוח זה אורך בדרך כלל בין חצי שעה לשעה, ומבוצע בהרדמה מקומית באמצעות אפידורל. לאחר הניתוח ישנם כמה ימי אשפוז ומעקב של האם והתינוק בבית החולים.

פרופ' יגאל וולמן הוא מומחה לרפואת נשים, משמש כרופא בכיר ביחידת האולטראסאונד במיילדות וגינקולוגיה שבמרכז הרפואי תל-אביב.

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחים קיסריים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום