לידה: כיצד ניתן לשכך כאבים?

(0)
לדרג

תנועה, מקלחות של מים חמים, מסאז'ים עם שמנים, כדור פיזיו, תמיכה נפשית, גז צחוק, גירוי חשמלי, דיקור ושיאצו. בהתמודדות עם כאבי לידה, (כמעט) הכל כשר

מאת: איילת אלקין, כתבת doctors

כל אישה המתקרבת למועד הלידה, חושבת על הכאבים הצפויים לה וכיצד תוכל להתמודד איתם טוב יותר. אם מדובר בלידה ראשונה, מצטרף לכך גם החשש מפני הלא נודע. אם מדובר בלידה שנייה ומעלה, יש נשים החוששות מהעתיד עקב זכרונות העבר של לידה קודמת. בכל מקרה, כדאי להיערך מראש ללידה ולבדוק כיצד ניתן לשכך הכאבים.

שיכוך כאבי לידה
שיכוך כאבי לידה

אמצעי שיכוך טבעיים

רינה שחר, מיילדת אחראית בחדר לידה בבית חולים בני ציון ומנהלת פורום לידה טבעית ב-doctors אומרת: "אנו מעדיפים להציע לאישה אמצעים לא תרופתיים לשיכוך כאבים בלידה. יש להקפיד על תנועה: לאישה ששוכבת במיטה קשה יותר, ותנועה מקלה על הכאבים. שיטה נוספת היא מקלחות של מים חמים, המתאימות כמעט לכל כאב בגוף. יש סיפורים בכל התרבויות על טיפולים גופניים במים חמים ומעיינות, וידוע שמים מסייעים בלידה עד השלב האקטיבי. שיטה נוספת היא ארומתרפיה מסאז'ים של שמנים עם תרכובות של שמנים אתריים נגד כאבים וגם נגד שרירים תפוסים הגורמים לכאב, שימוש בכדור פיזיו גדול שנותן אפשרות תנועה לאשה ומשחרר שרירים תפוסים".

לדברי שחר, תמיכה נפשית מסייעת גם היא ליולדת: "אנחנו מסבירים לאשה שהכאב מקדם אותה ללידה. זה מקל, והאישה משתמשת פחות באמצעים תרופתיים. אם יש צורך בשיכוך נוסף, אנחנו מציעים להשתמש בגז צחוק. הגז עובר ישירות מהריאות של האשה למוח, לא מגיע לעובר, ולא משפיע עליו ברחם". עם זאת, לא על כל הנשים משפיע גז הצחוק באותה המידה. יש כאלו הזוכות ממנו להקלה ויש שאינן חשות בהבדל.

תרופות לשיכוך כאבים

לדברי ד"ר ינון חזן, גניקולוג, מומחה למיילדות ואולטרה סאונד, "האמצעים הראשונים לשיכוך כאבים בלידה הם גירוי חיצוני של שרירים או עצבים באמצעים כגון מכשירים שנותנים גירוי חשמלי חיצוני לעור, או רפואה לא קונבנציונלית, כגון עיסוי, דיקור שיאצו".

ד"ר חזן מסביר כי רוב האמצעים שהוזכרו עד כה יעילים בעיקר בתחילת לידה, מכיוון שהם מעניקים שיכוך קל בלבד. לפעמים יש צורך בתרופות לשיכוך כאבים. יתרונן של התרופות נעוץ בכך שאין בהן התערבות כירורגית, אך יש להן גם חסרון: "האמצעים הללו מוגבלים ביכולת שיכוך הכאב, ומאחר שחלק מהחומרים הללו עוברים לשליה, הם מגיעים לעובר. במקרים מסוימים, ההגעה לעובר עשויה לגרום לכך שהעובר נולד ונראה רדום או מתקשה לנשום".

המדרגה הבאה של אמצעי שיכוך הכאבים היא אמצעי ההרדמה המתחלקים לשני סוגים: הרדמה מקומית בחסימה של עצב (כמו אפידורל או הרדמה ספינלית) והרדמה כללית. לדברי ד"ר חזן, "שתי השיטות המקובלות בחדר הלידה הן מתן חומר לשיכוך כאבים שיכול להתבצע דרך הווריד, או גז צחוק שבעת הצירים מרדים את האשה ומאפשר לה לעבור את הציר ללא כאבים".

אפידורל

לדברי ד"ר חזן, "יעילות השיטות הללו מוגבלת. הן לא חוסמות את מעבר הכאב אלא רק מקלות אותו".
מכאן, שהאפשרות הנפוצה יותר היא האפידורל: הכנסה של צינורית פלסטיק לחלל האפידורלי בעמוד השדרה והזלפה של חומרים החוסמים את מעבר הכאב אל המוח. "מבחינת מניעת כאב", אומר ד"ר חזן, "זו השיטה היעילה והטובה ביותר".

עם זאת, השימוש באפידורל אינו מתאים לכולן: יש נשים עם בעיות רפואיות שאינן מאפשרות שימוש בשיטה זו. למשל: מי שסובלות מבעיות בעמוד השדרה, בעיות בעור הגב שאינן מאפשרות נעיצת מחט באזור ועוד.
לדברי ד"ר חזן, גם לאפידורל יש חסרונות. "לעיתים השימוש באפידורל מאריך את הלידה. האפידורל גורם לעיתים רחוקות לתופעות לוואי כמו פגיעות בעצבים וכאבי גב. עם זאת, חשוב להדגיש שמדובר בתופעות נדירות מאוד".

לכל אחת סף כאב שונה

אז כיצד מחליטים במה להשתמש? חזן ושחר סבורים שיש להתאים לכל יולדת את הטיפול ההולם אותה. שחר: "צריך להיות קשובים לאישה ולראות כיצד היא מגיבה לטיפול. לכל הנשים יש כאבים. השאלה היא איך האשה מפרשת את הכאב הזה. לדעתי, אסור לקחת אשה לקצה גבול היכולת. לידה טבעית היא אופציה שאנחנו מעודדים, אך היא לא צריכה להפוך לעונש".

ד"ר חזן מסכים ומוסיף: "בלידה ממושכת וקשה, כשאין סיבה לא לעשות אפידורל, כדאי לעשות. אם זו לידה חוזרת ואשה עומדת יפה בכאבים, אז אין צורך ואפשר לוותר על האפידורל. מבחינתי, הטיפ הכי טוב הוא להתייעץ עם הרופא המטפל שעשה מעקב היריון לפני הלידה".

ועוד המלצה, פרקטית במיוחד, שמספק ד"ר חזן: "אני מייעץ לכולן להגיע ללידה עם ספירת דם מהחודש האחרון, שהיא תנאי לשימוש באפידורל. לעיתים, ההמתנה לתוצאות הבדיקה בבית החולים מעכבת את מתן האפידורל והאשה מגיעה ללידה כשזה כבר מאוחר מדי להשתמש בו".

בואו לדבר על זה עם רינה שחר בפורום לידה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום