גלולות: סיכון לגידולים במוח

(0)
לדרג

מחקר חדש מדנמרק מגלה כי בטיפול ארוך טווח תואר סיכון גבוה כמעט כפליים לגידול מוחי מסוג גליומה בנשים צעירות; הסיכון היה בולט יותר בטיפול בפרוגסטרון בלבד

מאת: ד"ר עמית עקירוב

הגלולה המרה. עדויות חדשות קושרות בין אמצעי מניעה הורמונליים ובין סיכון מוגבר להתפתחות גידול מוחי בנשים צעירות, כך לפי מאמר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת British Journal of Clinical Pharmacology.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי גלולות למניעת הריון משפיעות על הסיכון להתפתחות ממאירויות מסוימות, עם זאת, מחקרים מעטים בחנו אם קיים קשר עם התפתחות גידולים במערכת העצבים המרכזית. כעת הם ביקשו לבחון את הקשר בין אמצעים הורמונליים למניעת הריון ובין הסיכון לגליומה בנשים לפני מנופאוזה.

החוקרים התבססו על נתונים ממאגר ארצי בדנמרק ממנו בודדו כל הנשים בגילאי 15-49 שנים שאובחנו לראשונה עם גידול מוחי מסוג גליומה בין השנים 2000-2009. לכל מקרה התאימו החוקרים שמונה נשים בגיל זהה שלא השתמשו בגלולות. על פי נתוני הנפקת מרשמים הם בחנו את החשיפה לטיפול הורמונלי וסיווגו את הטיפול לפי שילוב אסטרוגן-פרוגסטרון או פרוגסטרון בלבד, ועל פי משך השימוש (פחות משנה, 1-5 שנים, 5 שנים ויותר).

מדגם המחקר כלל 317 מקרים ו-2,126 ביקורות. החוקרים מדווחים כי טיפול הורמונלי למניעת הריון אי פעם לווה בסיכון גבוה פי 1.5 להתפתחות גליומה, עם עלייה בסיכון עם עם משך הטיפול (עלייה של פי 1.9 עם טיפול במשך חמש שנים ומעלה). הקשר בין טיפול הורמונאלי ארוך-טווח ובין הסיכון לגליומה היה הבולט ביותר עם טיפול בפרוגסטרון בלבד (עלייה פי 2.4), בעיקר כאשר טיפול זה שימש כטיפול הורמונלי יחידי למניעת הריון (עלייה פי 4).

לדברי החוקרים, מהנתונים עולה כי שימוש ארוך טווח באמצעים הורמונליים למניעת הריון עלול להביא לעלייה בסיכון לגליומה.

ד"ר עמית עקירוב הוא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בלינסון.

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום