האם דלקת בהריון מנבאת אוטיזם?

(0)
לדרג

מחקר חדש מצא קשר בין ערכים גבוהים של חלבון CRP במהלך ההריון, לבין סיכון מוגבר לאוטיזם בצאצא, וככל שהערכים היו גבוהים יותר, כך הסיכון היה גבוה יותר

מאת: ד"ר עמית עקירוב

מתוצאות מחקר חדש שפורסמו במהדורת ינואר של Mol Psychiatry, עולה כי ערכים גבוהים של CRP (C-Reactive Protein) בדם האם ההריונית, עלולים להעיד על סיכון מוגבר לאוטיזם בצאצא. מדובר בהבדל של 43% בין נשים הרות עם ערכים גבוהים להרות עם ערכים נמוכים.

החוקרים הסבירו כי CRP הינו חלבון מוכח לתהליכי דלקת. רמת CRP מוגברת מעידה על תגובה לדלקת, למשל עקב זיהום חיידקי או נגיפי. מה שהם עשו זה לבחון את הנתונים ממחקר Finnish Prenatal Study of Autism, שכלל את כל היילודים שנולדו בפינלנד בין 1987 ל-2005. האמהות במדגם עברו בדיקות דם במהלך הטרימסטר הראשון והשני, וכל הילדים שנולדו היו במעקב עד 2007.

מבין 1.2 מיליון לידות במהלך תקופה זו, תועדו 1,132 מקרים של אוטיזם, מתוכם 677 ילדים עם אוטיזם ו-677 ביקורות, וכאמור עלה קשר בין ערכי CRP גבוהים בדם האם ובין הסיכון לאוטיזם בצאצא (עליה בסיכון של 12%).

בנשים עם ערכים גבוהים (מעל 5.84 מ"ג לד"ל) נרשם סיכון גבוה יותר משמעותית לאוטיזם (עליה של 43% בסיכון לאוטיזם). ובנשים עם ערכי CRP גבוהים עוד יותר (מעל 9.55 מ"ג לד"ל), נרשמה עליה של 80% בסיכון לאוטיזם בצאצא.

לאור ממצאי המחקר החוקרים מסבירים כי ייתכן ודלקת במהלך ההיריון מעידה על מסלול משותף בו זיהומים מביאים לעליה בסיכון לאוטיזם. לדבריהם, הממצאים עולים בקנה אחד עם הציפיות שלהם לאור מחקרים אפידמיולוגים, והמסר העיקרי הוא להקדיש תשומת לב להשפעות של תהליכי דלקת על סיבוכים שונים.

עם זאת, אין מקום לבהלה בעקבות הממצאים, שכן מרבית הילדים לנשים עם ערכי CRP מוגברים במחקר לא סבלו מאוטיזם, ויש לראות בנתונים עדות לחשיבות עדכון הרופא המטפל בכל חשש פוטנציאלי, בעיקר מאחר וטיפול בבעיה דוגמת זיהום עשויה להשפיע רבות על ההמשך.

סובלת מדלקת? כדי לאבחן את עצמך לחצי כאן.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום