התקן ג'נפיקס: לא רק אחרי לידה

(0)
לדרג
תוכן מקודם

ג'נפיקס הוא התקן תוך רחמי המיועד לנשים צעירות לפני לידה או אחרי לידה וגם לנשים הסובלות מדימום ניכר. מהם יתרונותיו של ההתקן הכי קטן בשוק?

רופא גינקולוגיה ומיילדות (נשים) ,מומחה ליילוד וגינקולוגיה
077-2306928 (מספר מקשר)

מרבית הנשים הצעירות מעדיפות נטילת גלולות על פני התקן תוך רחמי למניעת הריון, כנראה בשל העובדה שבעבר גניקולוגים אכן נטו לבחור באופציה זו (גלולות) - עבור נשים שטרם סיימו ללדת, על מנת לא לקחת סיכון מיותר לזיהום ופגיעה בפוריות האישה. כיום, ההתקנים החדשים עשו דרך - והם בהחלט בטוחים ויעילים. לכן, מומלץ לשקול לבחור בהם כאמצעי המניעה היעיל ביותר.

מהו התקן הג'נפיקס?

הג'ינפיקס הוא התקן תוך רחמי נחושתי, לא הורמונלי - הנחשב כמהפכני, הודות ליתרונותיו, הכוללים, בין היתר, גודל קטן (כשישית מגודלם של ההתקנים הרגילים). ההתקן הוא למעשה חוט בעל 4-6 חוליות נחושת, לפי אורך הרחם. יש הרבה פחות חיכוך עם רירית הרחם. בנוסף, התקן הג'נפיקס נתפס ברחם ולא "רק" מונח בו, כמו כל ההתקנים האחרים.

ההתקן מיועד לכל אישה - ומיועד אף יותר לנשים שההתקן "נפל" להן (נפלט) או לנשים שהתקנים רגילים גורמים להן דימומים רבים. ג'נפיקס אינו מפריע/כואב, איננו הורמונלי - ומתאים לכל צורה של רחם.

אחד היתרונות הבולטים שלו: ג'ינפיקס מתחכך פחות בדפנות הרחם - ולכן מגביר באופן מועט דימומים וסתיים, בהשוואה להתקנים אחרים. יעילותו עומדת על כ-99.7%, אולם התקנתו דורשת מהרופא מיומנות מיוחדת. ולכן חשוב לבדוק, טרם ההתקנה, האם הרופא אמנם בעל הכשרה מתאימה.

התקן ג
התקן ג'נפיקס, הכי קטן בשוק. תצלום: ד"ר ברונו רוזן

כיצד משפיע השוני בין רחם לרחם - על ההתקן ה"אוניברסלי"?

מחקרים אודות הרחם הראו שקשה לעצב התקן תוך רחמי אוניברסלי. ואכן, חללי הרחם שונים משמעותית בין אישה לאישה. הרחם נתון לשינויים בגודל ובנפח, גם במהלך המחזור החודשי. שינויים אלה מודגשים בעיקר בזמן הווסת. לכן, אין זה הגיוני לצפות מהתקן תוך רחמי בגודל סטנדרטי אחד - להתאים לחללי רחם בגדלים ובנפחים שונים.

התקנים תוך רחמיים קטנים או גדולים בהרבה מחלל הרחם עלולים לגרום לדימומים ולכאבים. אם רוחב חלל הרחם צר מדי, סביר שיהיו תופעות לוואי וסיבוכים. הזרועות המוצלבות של התקנים סטנדרטיים הן לעיתים קרובות ארוכות מדי, למספר גדול של חללי רחם.

כאשר חלל הרחם רחב בהרבה מההתקן התוך רחמי, אז ההתקן נמצא חלקו או כולו בחלקו התחתון של הרחם, דבר אשר מגרה פעילות של הרחם - שיכולה לקדם פליטה/הרחקה של ההתקן ולגרום לכאב ודימום. בנוסף, עיצובו הקטן והידידותי, שאינו טראומטי - מצמצם את תופעות לוואי וחוסר נעימות שחווים עם התקנים תוך רחמיים קונבנציונליים, בעלי מסגרת.

מדוע ג'ינפיקס נחשב ליעיל במיוחד ביחס להתקנים אחרים?

יעילותו נעוצה ביכולתו להוביל בצורה אופטימלית יוני נחושת לריר צוואר הרחם מחד גיסא , ובחלק העליון של חלל הרחם מאידך גיסא.

עיקרון העוגן, לפיו הוא פועל ("נתפס" ברחם בחלקו העליון) - מבטיח את יעילותו, מכיוון שככל שהתקן ממוקם גבוה יותר בחלל הרחם, כך הוא אפקטיבי יותר - ומונע הריון. ג'נפיקס יעיל ובטוח מעל לכל ספק, כפי שהוכח בכל המחקרים הקליניים. ובדומה להתקנים אחרים הוא יכול למנוע הריון עד 5 ימים לאחר מגע מיני.

במיוחד לצעירות. אילוסטרציה: שאטרסטוק
במיוחד לצעירות. אילוסטרציה: שאטרסטוק

מדוע הוא מתאים לנשים צעירות?

נשים צעירות (הן נשים שילדו והן נשים שטרם ילדו) נהנות במקרה זה מן היתרון של המערכת התוך רחמית חסרת המסגרת - וכך ליהנות מסבירות נמוכה מאוד להריון בלתי רצוי.
המערכת חסרת המסגרת אפקטיבית מאד כאמצעי מניעה למצב חירום - ולהחדרה מידית לאחר ההפלה. נוסיף לכך את העובדה שיש בו פחות סכנות ותופעות לוואי - ונקבל התקן אולטימטיבי לנשים, כולל נשים צעירות. תודות להיותו קטן, עדין וגמיש - ג'נפיקס מצליח להתאים עצמו לנשים שטרם ילדו. בעבר חששו להתקין התקן לנשים אלה, בשל הסכנה להתפתחות זיהום ברחם, אולם כיום הסיכון לכך עומד על יחס של פחות מ-1:200 והסיכון לפגיעה בחצוצרות נמוך אם יותר ועומד על יחס של 1:1,000 נשים.

מדוע התקן - ולא גלולות?

הגלולה היא תרופה לכל דבר. ההורמונים שיש בה חודרים לכל תא ותא בגוף האישה ומשפיעים עליהם. השימוש בגלולות הוא ממושך בדרך כלל ובכך טמונות סכנות כגון: עלייה בסיכון לסרטן השד, הפרעות בתפקודי כבד, עלייה בשומנים בדם, מצבי רוח, דיכאון וגם ירידה בחשק המיני. אפילו בשימוש בגלולות לטווח קצר ישנה עלייה בסכנה לקרישיות יתר. אין ספק שההתקן הנחושתי נטול מסכנות אלו.

האם ישנה הכשרה ייחודית להתקן הג'נפיקס?

אכן. יש טכניקה ספציפית לשם ההתקנה - ועל הרופא לעבור הכשרה לכך. ההתקן מתאים לכל רחם: אחורי, קדמי, עם מחיצה ולאחר ניתוחים קיסריים. ממש לכל רחם. יש להדגיש כי ההתקן יעיל למשך 5 שנים בדומה לכל התקן אחר וניתן להוציאו בכל עת שהאישה מחליטה ולחזור באופן מיידי לפוריות מלאה ולהרות ללא צורך בהמתנה.

מדוע תוספת הנחושת בהתקן חשובה כל כך?

ההתקן עצמו מהווה גוף זר ברחם - והתגובה המקומית של רירית הרחם היא למנוע השרשה וכך לדחות את ההריון. אבל, כאשר מדובר בגוף זר עשוי נחושת, אזי לנחושת יש סגולה אנטי חיידקית - והיא משחררת יונים, המונעים את תנועתיות הזרעונים. כך, יוצא שהמנגנון העיקרי ההגנתי גם מונע הפריה. אם בכל זאת ההריון נקלט, ההמלצה היא להוציא את ההתקן, מכיוון שקיימות סכנות מאוחרות של הפלות, לידות מוקדמות וכדומה.

לסיכום, מהם יתרונות התקן הג'ינפיקס?

יעילות גבוהה מאוד.

ידידותי לרחם ולאישה.

לא זז ברחם, אלא מעוגן בו.

נדיר כי ייפלט החוצה.

השפעה מקומית בלבד - לעומת השפעות הורמונליות.

מעט בעיות של שינויים בווסת.

ניתן להוריד בקלות.

יכול לשמש מניעה בחמישה ימים לאחר מגע מיני.

הקוטר קטן מאוד לעומת ההתקנים הרגילים.

אפשר לשים אותו גם לאחר הפלה - למרות שהרחם גדול אין סכנה שייפלט.

הסיכון לזיהום נמוך מאוד.

ד"ר ברונו רוזן הוא מומחה למיילדות, לגינקולוגיה ולפריון - ובעל התמחות ייחודית בהיסטרוסקופיה ובקולפוסקופיה.

סייעה בהכנת הכתבה: רון שגב פינקלמן, כתבת zap doctors.

  • צור קשר
ד"ר רוזן ברונו
שדות שמסומנים בכוכבית הם חובה
חשוב לדעת: לאחר מילוי הטופס פרטיך יועברו למרכז השירות של Zap Doctors ומשם לרופאים. לעיתים רחוקות לא נוכל להעביר את הבקשה, או שהיא תועבר באיחור. לכן, בכל מקרה של בעיה דחופה אנו ממליצים להתייעץ עם רופאים בקופ"ח או בבי"ח ולהימנע ממילוי פרטים אישיים, רגישים או חסויים בטופס.
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום