מנופאוזה מוקדמת סיכון לסוכרת

(0)
לדרג

מחקר: לנשים שחוו הפסקת מחזור בגיל מוקדם יותר סיכון גבוה ב-30% לסוכרת. ככל שגיל המנופאוזה ומספר שנות הפוריות של האשה עולים, הסיכון יורד

מאת: ד"ר עמית עקירוב

ייתכן כי מנופאוזה מוקדמת יכולה לנבא את הסיכון לסוכרת, כך על פי מחקר הולנדי חדש, שפורסם לאחרונה בכתב העת Diabetes Care.

מדובר במחקר ראשון מסוגו להערכת הקשר בין הגיל בעת מנופאוזה ומספר שנות הפוריות להתפתחות סוכרת. הסקירה כללה כ-3,700 חולות סוכרת לאחר גיל מנופאוזה וכן מדגם מייצג של כ-4,400 נשים לאחר מנופאוזה, מתוכן 235 נשים שפיתחו סוכרת מסוג 2 במהלך מעקב ממוצע של 11 שנים. בתחילת המחקר היה גיל המשתתפות הממוצע 59, והן דיווחו על הפסקת וסת בגיל 49 בממוצע.

לאחר התחשבות בגורמי סיכון ידועים לסוכרת וגורמים הקשורים בפוריות נמצא כי הסיכון להתפתחות סוכרת מסוג 2 היה גבוה ב-30% בנשים שחוו מנופאוזה לפני גיל 40, וגבוה ב-10% בנשים שחוו מנופאוזה בגילאי 40-44. בקרב נשים שחוו מנופאוזה אחרי גיל 45 לא נרשמה עלייה בסיכון. מנגד, אצל נשים שחוו מנופאוזה בגיל 55 ומאוחר יותר נרשמה ירידה של 15% בסיכון בהשוואה לנשים שנכנסו למנופאוזה בגילאי 50-54. בדומה לכך, מספר שנות פוריות נמוך יותר, שחושב כהפחתת הגיל בעת וסת ראשונה מהגיל בעת מנופאוזה, נקשר עם סיכון מוגבר לסוכרת.

לדברי החוקרים, המחקר הנוכחי מעניין מאוד נוכח השכיחות הגבוהה של מחלת הסוכרת בנשים בגיל המעבר. ההשפעה הישירה של מנופאוזה מוקדמת עשויה להיות חשובה למניעת סוכרת בנשים - אם למשל יתייחסו למנופאוזה מוקדמת כלגורם אפשרי שיש לקחת בחשבון כאשר שוקלים בדיקות סקר לסוכרת או כאמצעי מניעה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אנדוקרינולוגיה מבוגרים וסוכרת
פורום גיל המעבר בשיתוף האגודה לקידום בריאות נשים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום