בהריון? תשכחי מאלכוהול

(0)
לדרג

מחקר: צריכה רבה של משקאות חריפים בהריון ולפניו עלולה לפגוע בהתפתחות המוח אצל הילד. מאחר שלא ברור מהי כמות האלכוהול הבטוחה, כדאי לוותר עליו כליל

מאת: מערכת zap doctors

אל תשתי אלכוהול בהריון. המלצה זו היא המסקנה העיקרית של מחקר חדש, לפיו צריכת אלכוהול בהריון עלולה לפגוע בהתפתחות המוח אצל העובר. מכיוון שלא ניתן למדוד את הכמות המדויקת לגרימת הנזק, בהריון עדיף לוותר על שתיית אלכוהול.

במחקר שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of Neuroscience, השתתפו 133 ילדים וצעירים מלוס אנג'לס וסן דיאגו שבקליפורניה ומקייפ-טאון שבדרום אפריקה. המחקר כלל 70 ילדים ומתבגרים בגילאי 5-15 שנים, אשר נחשפו לכמויות גדולות של אלכוהול בעודם ברחם אמם, ו-63 ילדים שאמהותיהן לא שתו אלכוהול. כל המשתתפים עברו שתי בדיקות הדמיה בתהודה מגנטית להערכת שינויים בנפח קליפת המוח (קורטקס). הסריקה השנייה נערכה כשנתיים לאחר הראשונה.

בסריקות נמצא כי בקרב ילדים לאמהות ששתו אלכוהול בכמות גדולה במהלך הריון נרשמה ירידה משמעותית בפלסטיות של המוח, בהשוואה לילדים לאמהות שלא שתו אלכוהול. הפלסטיות של המוח חשובה לרכישת כישורים חדשים ולהתאמה לסביבות שונות במהלך החיים. בנוסף, משתתפים שנחשפו לאלכוהול בכמות רבה במהלך החיים העובריים, זכו לציונים נמוכים יותר במבחני אינטליגנציה וזוהתה פגיעה במבנה הפנים.

חשיפה כבדה לאלכוהול לפני הריון הוגדרה כיותר מארבעה משקאות בכל פעם, לפחות פעם בשבוע, או יותר מ-13 משקאות בשבוע בזמן ההריון. מהתוצאות עולה כי בקרב משתתפים שלא נחשפו לאלכוהול לפני הלידה, זוהה דפוס גדילה מהירה וירידה אופיינית בקורטקס המוח. בילדים שנחשפו לאלכוהול בכמות רבה זוהו סטיות משמעותיות יותר באזור הפנים, בהשוואה לילדים שלא נחשפו לאלכוהול. מכאן עולה כי רמת האינטליגנציה והפגיעה במראה הפנים מנבאים, במידה מסוימת, את ההתפתחות המבנית של המוח המופיעה לאחר שנים.

החוקרים מציינים עוד כי הסביבה עלולה לשחק תפקיד משמעותי בהתפתחות לא נורמלית בחלק מהמשתתפים. ההבדלים בהבשלה של המוח עלולים לנבוע גם מהפרעות ממושכות בתפקוד לאורך תקופת הילדות ובגיל ההתבגרות. עם זאת, הם מדגישים, כל הסיבוכים ניתנים למניעה באופן מלא; מכיוון שלא ידוע מהי כמות האלכוהול שעלולה לגרום נזק, העצה הטובה ביותר לנשים הרות או למי שמנסות להרות, היא להימנע מאלכוהול.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה בהריון.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום