תפוח אדמה: סיכון לסוכרת בהריון?

(0)
לדרג

צריכה של חמש מנות תפוחי אדמה בשבוע ויותר בקרב נשים לפני ההריון, מלווה בסיכון מוגבר לסוכרת הריונית. מומלץ להחליף שתיים מהמנות בירקות, קטניות ודגנים מלאים

מאת: מאת ד"ר עמית עקירוב

עוד בנושא הריון, לידה והגיל הרך.

האם קיים קשר בין צריכה מרובה של תפוחי אדמה לפני הריון לבין סוכרת הריונית? כנראה שכן. זאת לאחר שבנשים שאכלו תפוחי אדמה עד חמש פעמים בשבוע לפני ההריון תועד סיכון מוגבר להתפתחות סוכרת הריונית, בהשוואה לאלו שאכלו פחות ממנת תפוחי אדמה אחת בשבוע. על פי המחקר החדש שכלל נתונים אודות למעלה מ-15,000 נשים במסגרת מחקר Nurses' Health Study, החלפת ירקות אחרות ו/או דגנים מלאים במקום תפוחי אדמה עשויה להפחית סיכון זה.

מדובר במחקר עוקבה גדול שכלל 15,632 נשים ממחקר Nurses' Health Study II בין השנים 1991-2001. כל הנשים במחקר לא סבלו מסוכרת הריונית או מחלות כרוניות לפני ההריון, וצריכת תפוחי אדמה ומוצרי מזון אחר נבחנו כל ארבע שנים. החוקרים אספו מקרים של סוכרת הריונית ראשונה כפי שנקבע על-פי אבחנת רופא מומחה.

שיעורים גבוהים יותר של סוכרת הריונית בקרב חובבות תפוח האדמה

במהלך למעלה מעשר שנות מעקב תועדו 854 מקרים חדשים של סוכרת הריונית מבין 21,693 הריונות יחידים. לאחר שנלקחו בחשבון משתנים דוגמת גיל, לידות קודמות וגורמים תזונתיים ולא-תזונתיים, בנשים שצרכו כמות גדולה יותר של תפוחי אדמה לפני ההריון תועדו שיעורים גבוהים יותר של סוכרת הריונית.

ירקות, קטניות ודגנים מלאים כתחליף לתפוחי אדמה, לפחות פעמיים בשבוע

החלפת שתי מנות שבועיות של תפוחי אדמה בירקות, קטניות ודגנים מלאים לוותה בירידה משמעותית של 9%-12% בסיכון לסוכרת הריונית. מבחינת מגבלות המחקר, החוקרים מציינים כי הן הרגלי התזונה והן האבחנה של סוכרת התבססו על דיווחים עצמיים של המשתתפות, כאשר חומרת הסוכרת לא הייתה ידועה. עוד מציינים החוקרים כי למעלה מ-90% מהמשתתפים במחקר היו לבנות.

החוקרים מסכמים וכותבים כי אף על פי שממצאי המחקר אינם יכולים לקבוע קשר סיבתי, הרי הם מעידים על קשר בין צריכה רבה יותר של תפוחי אדמה לפני ההריון לבין סיכון מוגבר לסוכרת הריונית, כאשר החלפת תפוחי אדמה בירקות, קטניות ודגנים מלאים עשויה להפחית סיכון זה.

ד"ר עמית עקירוב הוא רופא מומחה ברפואה פנימית, רופא בכיר במחלקה פנימית בבית החולים בילינסון.

בואו לדבר על זה בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום