ניתוח קיסרי? היקף הראש יקבע

(1)
לדרג

מחקר ישראלי: היקף ראש ולד, שמשקלו גדול מהממוצע, הוא מדד אמין יותר מהערכת משקל, לקביעת הצורך בניתוח קיסרי או בלידת ואקום

מאת: מערכת zap doctors


היקף ראש מנבא טוב יותר מהמשקל, את הסיכוי לניתוח קיסרי או לידה נרתיקית בעוברים גדולים, כך עולה ממחקר חדש שנערך במרכז הרפואי הדסה. 5% מהעוברים הם גדולים מהמומלץ ועם גילוי ההחרגה מבוצעות הערכות משקל והיקף ראש בכדי למנוע מצב של היתקעות בתעלת הלידה במהלך הלידה. הכלל המנחה עד כה הוא שכל עובר שמשקלו מעל ארבעה ק"ג וחצי ייוולד בניתוח קיסרי.

עוד בנושאי הריון, לידה והגיל הרך

את המחקר ערך פרופ' שמחה יגל, מנהל האגף לנשים ויולדות בהדסה, בשיתוף עם פרופ' דרורית צלניקר הוכנר, מנהלת המחלקה לנשים ויולדות בהדסה הר הצופים, ופרופ' יוסי עזרא, מנהל מחלקות האשפוז של סיבוכי הריון ויולדות בהדסה עין כרם ותוצאותיו פורסמו לאחרונה ב-AJOG, כתב העת האמריקני למיילדות וגניקולוגיה כ"בחירת העורך" במהדורה.

פרופ' שמחה יגל: "מסתבר כי קיים קושי גדול יותר בלידה של ולד בעל היקף ראש גדול מהממוצע, אך עם משקל מתחת לאחוזון ה-95, מאשר במקרה של לידת ולד גדול יותר מהאחוזון הזה אשר היקף ראשו קטן יותר" מפרט פרופ' שמחה יגל.

משקל גבוה? לא בהכרח ניתוח קיסרי

במחקר, נאספו נתונים אודות 30,000 לידות בין השנים 2010-12 ובוצעו הערכות נתונים של תינוקות גדולים, לרבות שיעור הניתוחים הקיסריים ושיעור הלידות המכשירניות (ואקום) ביחס לפרמטרים שונים.

פרופ' יגל: "התייחסנו למשקל האמתי כמו גם להיקף הראש שלאחר הלידה, ערכנו השוואה בין המשקלים להיקפי הראש שלאחר הלידה, ובדקנו את אחוז הניתוחים הקיסריים, או הלידות המכשירניות (וואקום). הסתבר כי בהערכת התינוק הגדול, היקף הראש הוא מנבא טוב יותר לסיכוי לאירוע של קיסרי או לידה מכשירנית מאשר המשקל".

היקף ראש קטן מקטין הסיכוי לניתוח קיסרי

כאשר העובר בעל משקל גבוה ויש לו היקף ראש לא גדול, הסיכוי שלו לניתוח קיסרי או לידה מכשירנית הוא קטן יותר מאשר של עובר במשקל ממוצע אך בעל היקף ראש גדול יחסית.

"המחקר עצמו מורה לנו כי יש טעם לשנות את פרוטוקול ההתייחסות לתינוק הגדול. כעת אנו בעיצומו של מחקר הבודק האם התוצאות האמתיות נכונות גם כאשר מבססים את ההערכה על בדיקת אולטאסאונד, הן לגבי היקף והן לגבי משקל. המסקנה העולה מהמחקר היא כי המשתנה בעל החשיבות הגדולה ביותר לגבי קביעת ניתוח קיסרי הוא היקף הראש ולא המשקל".

לאפשר ליותר אימהות ללדת בלידה טבעית

היות שהדבר משפיע על ביצוע (או על אי ביצוע) של ניתוח קיסרי, הרי שניתן לאפשר לאימהות רבות ללדת בלידה טבעית ובטוחה יותר לאם וליילוד גם יחד. הדבר קיבל אישוש נוסף מכיוון אחר, מדגיש פרופ' יגל ומוסיף: "כאשר בחנו את המקרים בהם נכשלה לידת ואקום, התברר כי הסבירות לכישלון גדלה פי שלושה במקרה של היקף ראש גדול, כך שלפי הגישה החדשה, שהובררה מדעית, יש גם היבט של מדדי סבל עוברי, אשר עולים כאשר מיילדים ולד בעל היקף ראש גדול יותר.

פרוטוקול התואם את המחקר המדובר, ייושם ככל הנראה בהדסה כבר בשנה הקרובה. לדברי פרופ' יגל "דרוש זמן ומחשבה בכדי לסגל פרוטוקולים מדויקים להתנהלות בלידות של ולדים בעלי ראש גדול מהממוצע, אבל אנחנו בדרך לשם, היקף הראש יהיה ככל הנראה הגורם התייחסות החשוב ביותר בהקשר זה".

בואו לדבר על זה בפורום ניתוחים קיסריים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום