נטילת חומצה פולית מונעת מומים מולדים

(0)
לדרג

משרד הבריאות פירסם כי חלה עלייה דרמטית בשימוש בחומצה פולית למניעת מומים מולדים, מ- 5% ל- 30% בנטילת חומצה פולית בקרב נשים

במדינות מערביות בהן קיימת מזה מספר שנים המלצה לנטילת חומצה פולית בגיל הפוריות, נרשמה ירידה משמעותית במומים מולדים מסוג זה.בעקבות מגמה הולכת וגוברת בעולם והמלצת האקדמיה לרפואת ילדים בארה"ב, גם משרד הבריאות הישראלי ממליץ לנשים בגיל הפוריות ונשים הרות ליטול חומצה פולית מדי יום. כאשר התקופה הקריטית הינה 3 חודשים לפני היריון ושלושת חודשי ההיריון הראשונים.

חומצה פולית שייכת לקבוצת הויטמינים מסוג B ומהווה מרכיב חשוב בתהליך היצירה של החומר הגנטי של התא ; DNA , יצירת תאי דם וחלוקת תאים חדשים.
למרות המצאותה של חומצה פולית במזונות רבים כגון ירקות ירוקים, קטניות ודגנים מלאים, המחסור בה הוא הנפוץ ביותר מבין כל סוגי הויטמינים.על כן מומלצת צריכה יומית של חומצה פולית באמצעות תוסף מזון המכיל את המינון הדרוש.

בעיה שכיחה נוספת המאפיינת נשים הרות, מתבטאת במחסור בברזל שגורם לאנמיה שתסמיניה הם חולשה, עייפות וסחרחורות, כאבי ראש, בחילות ודפיקות לב מואצות.בניסיון לענות על שני חסרים אלה, שעלולים לגרום לבעיות הן לאישה ההרה והן לעובר, חברת התרופות "מדיטק" מייצרת את התכשיר "פוריק היריון " המיועד למניעה ולטיפול באנמיה בזמן הריון ומספק את הקצובה היומית המומלצת של חומצה פולית.

טבליות פוריק הריון מכילות ברזל זמין וחומצה פולית בכמות היומית המומלצת על ידי משרד הבריאות לנשים הרות ולכן טבליה ביום מספקת את הדרישה היומית.
פוריק הריון נספג היטב במערכת העיכול ותופעות הלוואי מינימליות. רכיבי הפורמולה והציפוי המיוחד של הטבליות תורמים לכך שספיגתו של הברזל בגוף הינה מכסימלית.
יתרון נוסף של פוריק הריון בהיותו נטול סוכר ועל כן מאפשר מתן תוספת בטוחה של ברזל וחומצה פולית גם לנשים המעונינות להימנע מצריכה מיותרת של סוכר במהלך הריון וכמובן במקרים של סוכרת הריון.

לאחרונה פירסם משרד הבריאות תוצאות סקר המצביע על עליה דרמטית מ 5 אחוז ל 30 אחוז בנטילת חומצה פולית בקרב נשים בגיל הפריון. הסקר נערך על מדגם של כ- 1600 נשים בהריון ולאחר לידה בכ- 400 תחנות טיפות חלב ברחבי הארץ. מטרתו לבדוק את מידת יישום ההמלצה שהוציא משרד הבריאות באוגוסט 2000 בדבר נטילת חומצה
פולית בתקופה שלפני הריון ובתחילתו.

ההמלצה גובתה בקמפיין שכלל, הרצאות והדרכות לקהל מקצועי רחב ברחבי הארץ. הדרכות פרטניות בטיפות החלב ובקופות החולים. הפצה בטיפות חלב, במרפאות קופות החולים, במקוואות וברבנות בעמדות הרישום לנישואין של מאות אלפי עלוני הסברה בעברית ובערבית. פעילות ההסברה גובתה בברכתם של הרבנים הראשיים בישראל. בנוסף, פורסמו הודעות לתקשורת בדבר חשיבות החומצה הפולית במניעת מומים מולדים ותמונת המצב בארץ.
חשוב לזכור, כי מדי שנה נולדים בישראל כ- 4000 תינוקות עם מומים מולדים. כ- 300 מהם נפטרים עד גיל שנה ורבים אחרים סובלים מתחלואה, נכות ופיגור שכלי.

השכיחות הגבוהה של מומים מולדים בישראל קיימת במגזר הערבי בעקבות נישואי קרובים. קיימת חשיבות רבה לנטילת החומצה הפולית בעיקר בקרב אוכלוסיה שבה מסיבות דתיות אינה מקובלת הפסקת הריון בשל מום.
במקביל פועל שירות המזון והתזונה בארץ עם תעשייני הקמח והלחם להעשרתם בחומצה פולית. מספר תעשיינים כבר מעשירים את הקמח והלחם. ההעשרה מסומנת על האריזה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום