לא לוותר על הרחם

(0)
לדרג

ניתוח כריתת רחם עשוי אמנם להציל חיים, אך לעתים מדובר בניתוח מיותר, המוצע למטופלות משיקולים כספיים או חוסר מקצועיות, תוך התעלמות מחלופות עדיפות

מאת: חבצלת שוורץ

ד"ר דב לקסמן, מנהל תחום כירורגיה גינקולוגית במרכז לרפואת נשים מתקדמת, "איה מדיקל" שבאסותא, מסביר: "הסיבות העיקריות שבגללן תיאלץ אישה לעבור כריתת רחם הם גידולים סרטניים, או טרום סרטניים, של מערכת הרבייה, צניחות רחם בדרגת חומרה גבוהה, קרע של הרחם בלידה, דימום בלתי נשלט לאחר לידה - וגם כאשר האישה לא מגיבה לטיפולים 'שמרניים' הנוגעים לטיפולים שפירים, כגון מיומות, ציסטות ופוליפים".

"אך מניסיוני, מעל לחמישים אחוז מהניתוחים מבוצעים ב'אינדיקציה יחסית', כמענה טיפולי למיומות או לדימום, על רקע חוסר איזון הורמונלי, בעוד שהיום ישנם טיפולים תרופתיים וניתוחים שמרניים, המחליפים בהצלחה את הניתוחים לכריתת הרחם".

באילו גילאים, בדרך כלל, נשים עוברות ניתוח לכריתת רחם?

"זה מאוד תלוי בגורם לכריתת הרחם. במקרים של דמם מסכן חיים בלידה, מבצעים כריתות רחם גם בצעירות בנות 20. גם במקרים של גידולים סרטניים, נשים צעירות נאלצות לעבור כריתת רחם. כמו כן, נשים בוגרות יותר, בגילאי 40 ומעלה, עוברות כריתת רחם במקרים של דימומים וסתיים קשים, שלא ניתן לטפל בהם. כריתת רחם עוברות גם נשים בעשורים החמישי השישי לחייהן והלאה, הסובלות מצניחת רחם. חלק מהרופאים מחזיקים בדעה האנכרוניסטית ש'הרחם נועד לגדל ילדים וגידולים', וכי אם אין בכוונת האישה להרות בעתיד, היא לא צריכה את הרחם, כי אין בו שימוש".

מדוע בעינייך הניתוח עדיין פופולארי כיום, גם כשיש חלופות חדשות?

"ניתוח כריתת רחם קל יותר לביצוע, ביחס לאופציות הניתוחיות השמרניות יותר. התגמול הכספי עליו גבוה, הן מצד מערכת הבריאות והן מצד הרפואה הפרטית. חלק מהרופאים לא רכשו את המיומנויות הטכנולוגיות המתקדמות, כדי שיוכלו להציע למטופלות שלהן רפואה מתקדמת יותר. לצערי, חלקם לא רגישים מספיק לשמירה על שלמות הגוף הנשי ועל היותו של הרחם איבר טעון במשמעויות רגשיות ונפשיות לכל אישה ואישה".

באיזה מקרה לא היית ממליץ לאישה בשום אופן לעבור כריתת רחם?

"מלבד מחלת סרטן ומצבי חירום, הייתי ממליץ לכל אישה לשקול היטב את האפשרויות העומדות מולה, לפני שהיא מחליטה לעבור כריתת רחם. לא למהר להחליט, ולערוך תחקיר מקיף ככל האפשר. חפשו מידע באינטרנט, בפורומים מתאימים, שאלו חברות, התייעצו עם הבעל ועם המשפחה המורחבת. שתפו את הרופא בחששות שלכן וברצון האמיתי שלכן. בקשו מידע על כל הטיפולים האפשריים לפתרון הבעיה הרפואית שלכן. שאלו שאלות נוקבות על סיכויי ההצלחה והסיכונים בטיפולים המוצעים. פנו לקבלת חוות דעת שנייה ואפילו שלישית. כמו כן, אל תהססו להתייעץ עם כל מי שיכול לסייע לכן לקבל החלטה שלמה, ובחרו בקפדנות את הרופא המטפל".

מהם הסיכונים ומהן ההשלכות, קצרות הטווח וארוכות הטווח, שיש לניתוח כריתת רחם?

"ניתוח כריתת רחם פוגם בשלמות רצפת האגן ומחליש אותה. כתוצאה מכך, המנותחות צפויות לעבור בעתיד ניתוחים מתקנים חוזרים, בשל תופעות הקשורות בהיחלשת רצפת האגן, כגון צניחת נרתיק, פגיעה בשליטה על הטלת שתן ופעולת מעיים, ובקעים והפרעה בתפקוד המיני.

"מחקרים מוכיחים, כי לניתוחים לכריתת רחם יש סיבוכים קצרי טווח וארוכי טווח: אחת משתי נשים לאחר ניתוח לכריתת רחם, תיאלץ לעבור ניתוח חוזר לתיקון סיבוכים רפואיים, כמו צניחת הנרתיק ורפיון רצפת האגן (עד 45%), הפרעות בשליטה בהטלת שתן ובפעולת מעיים (פי 2.5 מאוכלוסיית הנשים בכללותה), הידבקויות תוך-בטניות (מעל 55%), פגיעה בתפקוד המיני, בקעים בצלקות ניתוחיות, ועוד.

מהם היתרונות והחסרונות של הטיפולים שמחליפים כריתת רחם?

"כיום ישנם שורה של טיפולים, המחליפים בהצלחה ניתוח לכריתת רחם: כשאישה מתלוננת על דימומים חריפים, אפשר להציע טיפולים הורמונאליים או אנטי-הורמונאליים, או צריבה של רירית הרחם. במיומות (שרירנים) ניתן לטפל באמצעות טיפולים זעיר-פולשניים רבים. במקרים של צניחת רחם, אפשר להציע לאישה טיפול של תיקון דפנות הנרתיק, הרמת הרחם באמצעות קיבועו לעצמות האגן, או קיצור רצועות תוך בטניות, לצד אפשרויות טיפוליות רבות אחרות.

"ראוי שהשיקולים לבחירת הטיפול המיטבי באישה יתחשבו ברצונה של האישה לשמור על רחמה. תפקידם של הרופאים להציג בפני האישה את כל אפשרויות הטיפול, על יתרונותיהם וחסרונותיהם, להתחשב בגיל המטופלת, בסגנון החיים שלה ובדרך שבה היא בוחרת לחיות את חייה".

בואו לדבר על זה בפורום באישה והרחם.

על פי נתוני משרד הבריאות בישראל, בשנת 2000 בוצעו בישראל 4.019 ניתוחים לכריתת רחם. עשר שנים לאחר מכן, בשנת 2010, בוצעו בישראל 4.840 כריתות רחם. זהו נתון מפתיע, בהתחשב בעובדה כי מדובר בעשור שבו חדרו לתחום בריאות האישה כל כך הרבה טכנולוגיות רפואיות חדשניות, המציעות חלופות שמרניות לניתוח כריתת רחם.

כריתת רחם (אילוסטרציה)
כריתת רחם (אילוסטרציה)

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום