יישור שיניים: יותר יעיל, פחות בולט

(0)
לדרג
תוכן מקודם

בשנים האחרונות, יש עלייה עקבית בביקוש לטיפולים אורתודונטיים - כולל בקרב מבוגרים. טכנולוגיות חדשניות מאפשרות כיום טיפול יעיל ואסתטי

רופאת שיניים - יישור שיניים ולסתות (אורתודונטיה) ,מומחית לאורתודונטיה
077-2311204 (מספר מקשר)

יותר ויותר אנשים מבצעים כיום טיפולים ליישור שיניים (טיפולים אורתודונטיים). בניגוד למקובל בעבר, גם מתרפאים מבוגרים בוחרים כיום לבצע טיפולי יישור שיניים. מהן הסיבות לעלייה בפופולריות של טיפולים אלה? מהן הטכנולוגיות החדשניות, התורמות לאיכות ויעילות הטיפול? על שאלות אלה ועוד, נשיב במאמר זה.

מהו הרקע לגידול בביקוש לטיפולים אורתודונטיים?

העלייה בפופולריות של טיפולים ליישור שיניים נובעת משלוש סיבות עיקריות.

הסיבה הראשונה: עליה במודעות הציבור לאסתטיקה, תוך הכרה בהשפעת מראה החיוך והשיניים, על הנראות האסתטית.

הסיבה השנייה: הבנה כי טיפולים אורתודונטיים משפרים את הסגר ואת בריאות השיניים; לפיכך, השלמתם חשובה - ונובעת לא רק משיקולים אסתטיים.

הסיבה השלישית: התפתחות טכנולוגיות יישור שיניים חדשניות, אשר תרמו ליעילות הטיפול והפכו אותו לפחות בולט כלפי חוץ עד שאינו נראה כמעט לסביבה. לכן, מטבע הדברים, טכנולוגיות אלה מאוד פופולריות בקרב מטופלים, שבעבר נרתעו ממראה המכשור וכיום יכולים לעבור יישור שיניים סמוי ולטפל בליקויי סגר.

מהו ליקוי סגר?

ליקוי סגר מכיל בתוכו את רוב ההפרעות שמצריכות יישור שיניים.
לדוגמה, כאשר הלסתות אינן נסגרות זו מעל זו, באופן רצוי; שיניים ו/או לסתות בולטות; צפיפות יתר או מרווחים גדולים בין שיניים; ו/או חוסר בקיעה של שיניים או חוסר שיניים.

ליקויי הסגר הללו עשויים לגרום בעיה אסתטית (פגם במראה החיוך והפנים) ו/או בעיה תפקודית על רקע הליקוי בסגר: בעיות חניכיים, עששת, שחיקה מוגברת של השיניים (עקב עומס בלתי שווה עליהן) וכאבים במפרק הלסת.

מהם הגורמים לליקויי סגר?

בעיות אורתודונטיות עלולות לנבוע ממספר סיבות ובהן: גורמים תורשתיים, בעיות המתפתחות לאורך זמן, התנהגויות או הרגלים של המטופל (מציצת אצבע, דחיפת לשון או נשימה דרך הפה), תאונות וחבלות על השיניים ובעיות רפואיות שונות. לדוגמה: מחלות, תסמונות, גידולים שמובילים לשינויים פיזיולוגיים כגון חוסר שיניים מולד, איחור בבקיעת השיניים או בהחלפתם.

מהם הטיפולים האורתודונטיים הקיימים?

הטיפול האורתודונטי מותאם לגורמי הבעיה השונים ויכול להשפיע על עמדת הלסתות ומנח השיניים. במקרים מסוימים, נדרש לעקור שיניים, להשתמש במכשירים אורתודונטים - המשפיעים ומכוונים את גדילת הלסתות; ואף לבצע יישור שיניים, בשילוב עם ניתוח לסתות (טיפול אורתו-כירורגי).

האמצעים העיקריים בהם משתמשים, כדי לתקן ליקויי סגר - כוללים סמכים (מסוגים שונים) המודבקים על השיניים (ידועים בכינוי "גשר בשיניים"). בין הסמכים, עובר חוט מתכתי, המפעיל לחץ עדין על השיניים - וגורם לתזוזה של השיניים, בהתאם לתכנון הטיפול.

עזרים אורתודונטיים נוספים כוללים: פלטות נשלפות מסוגים שונים, שמטרתן להזיז את השיניים. כמו כן, קיימים מכשירים היכולים להשפיע על כיוון גדילת הלסתות - כל עוד המטופל נמצא בתהליך גדילה.

במקרים מסוימים, יידרש מהלך "מורכב" יותר טיפול אורתוכירורגי. מדובר בטיפול הכולל יישור שיניים עם ניתוח לסתות, שמטרתו להביא לשינוי בעמדת הלסתות, באמצעות פעולה כירורגית וטיפול אורתודונטי.

שינוי בעמדת הלסתות, באמצעות טיפול אורתודנטי. צילום: שאטרסטוק
שינוי בעמדת הלסתות, באמצעות טיפול אורתודנטי. צילום: שאטרסטוק

מהן הטכנולוגיות החדישות, המאפשרות לבצע יישור שיניים "סמוי מן העין"?

כאמור, בשנים האחרונות התפתחו שיטות המאפשרות יישור שיניים שאינו נראה, המאפשר את המשך שגרת החיים "מבלי שכולם ידעו". הטכנולוגיות החדשניות הקיימות מאפשרות טיפול נסתר מן העין.
טכנולוגיות אלה מגוונות - וכוללות את שיטות הטיפול הבאות:

אורתודונטיה לינגואלית
בשיטה זו, הסמכים האורתודונטים ממוקמים בחלק הפנימי של השיניים, בצד הפונה לכיוון הלשון. כך, כלל לא מבחינים בהם - בשעה שהמתרפא מחייך. הסמכים מיוצרים ע"י מודל תלת ממדי של השיניים ובהתאם לתוכנית הטיפול שנקבעה ע"י האורתודונט.

שיטת הקשתיות השקופות
בשיטה זו, לא מודבקים סמכים על גבי השיניים, אלא יש שימוש בסדרה של קשתיות שקופות - הגורמות לתזוזת השיניים. הקשתיות מיוצרות במעבדה, על פי מודל ממוחשב ומהלך טיפול שנבנה ע"י האורתודונט.

שיטת אינסיגניה
לצד השיפור במראה האסתטי, קיימים גם אמצעים המייעלים את הטיפול - ומקצרים את משך התקופה של הטיפול האורתודונטי. בהקשר זה, בולטת שיטת טיפול חדשנית, הנקראת שיטת אינסיגניה. במסגרת טיפול זה, הסמכים אמנם מודבקים על הצד החיצוני של השיניים - אך התכנון של הסמכים וכל מהלך הטיפול נעשים על סמך הדמיה ממוחשבת ומותאמים לפציינט. היתרון בשיטה זו, בהשוואה לסמכים "רגילים": זמן הטיפול מתקצר; וניתן להגיע לרמת דיוק גבוהה, בתוצאה הסופית של הטיפול.

שתלים אורתודונטיים
לצד טכנולוגיות אלה, ישנם גם אמצעים המשפרים את יעילות הטיפול ואת יכולתו להשפיע. בהקשר זה, בולטים השתלים האורתודונטיים שהוכנסו לשימוש בשנים האחרונות. בטכנולוגיה זו, מחדירים שתלים אורתודונטיים ללסת - ומשתמשים בהם לעיגון, לצורך הפעלת כוחות לתזוזת השיניים כנגד השתלים. הפעלת כוחות אלו איננה אפשרית בשיטות הרגילות.

מתי מומלץ להתחיל בטיפול ליישור שיניים?

העיתוי להתחלת טיפול אורתודונטי תלוי במגוון גורמים - ובהם: חומרת ליקויי הסגר, גיל המטופל, סוג ההפרעה והגורמים להופעת ההפרעה. כך, ישנם ליקויי סגר המחייבים טיפול מוקדם (עוד בשלב בו טרם בקעו כל השיניים הקבועות, על מנת למנוע היווצרות בעיות חמורות יותר בעתיד). לעיתים, נדרש להשפיע על גדילת הלסתות - תוך שימוש במכשירים המכוונים את התפתחות הלסתות.

רוב הטיפולים האורתודונטיים מבוצעים בילדים; כך, ניתן לנצל את שלבי הגדילה וההתפתחות של הלסתות - ולשנות את מבנה שלד הפנים וגם לבצע טיפול אורתודונטי ליישור השיניים. יש להביא את הילד לבדיקה ראשונית אצל אורתודונט מומחה כבר בגיל 7-8. בבדיקה הראשונית, האורתודונט ינסה לאתר בעיות שאינן סובלות דיחוי ובעיות שטיפול מוקדם בהן ימנע החמרה בעתיד. במקרה שלא נמצא צורך בטיפול מוקדם, ההמלצה תהיה להמתין עם תחילת הטיפול, לשלב בו רוב השיניים הנשירות התחלפו, בדרך כלל בגיל 11-14.

רוב הטיפולים האורתודנטיים מבוצעים בילדים. צילום: שאטרסטוק
רוב הטיפולים האורתודנטיים מבוצעים בילדים. צילום: שאטרסטוק

מה לגבי מבוגרים שרוצים לעבור טיפול ליישור שיניים?

עקרונית, ניתן לעבור יישור שיניים בכל גיל. יש לקחת בחשבון את המגבלות הקיימות במבוגרים כמו נכונותו של המטופל לשתף פעולה, בריאותו של המטופל ומצב השיניים והחניכיים. במידה והחניכיים מצריכות טיפול יש לייצב את מצב החניכיים תחילה. חשוב לדעת כי טיפול יישור שיניים למבוגרים דורש הפעלת כוחות עדינים יותר בתהליך הזזת השיניים, כדי לא לגרום לספיגת העצם העוטפת את השיניים, אשר סיימה את בנייתה והתפתחותה. כאמור, בקרב מתרפאים מבוגרים, הסתיימו תהליכי הגדילה של הלסתות. לפיכך, על מנת לשנות את כיוון הלסתות וצורתן - ניתן להיעזר ביישור שיניים בלבד, המחפה על ההפרעה במבנה הלסת. במקרים בהם מדובר בבעיות לסתיות קשות יותר, יהיה צורך בטיפול אורתו-כירורגי. כלומר: טיפול יישור שיניים - המלווה בניתוח של הלסתות, על מנת לשנות את עמדת הלסתות.

כמה זמן נמשך טיפול אורתודונטי? מתי ניתן "לראות תוצאות"?

משך טיפול ממוצע הינו שנתיים, אך ישנם מקרים המסתיימים לאחר פרק זמן קצר בהרבה; וישנם מקרים מסובכים, העלולים להימשך זמן ממושך יותר. אורתודונט מומחה ידע להתאים את הטיפול הנכון, תוך ראייה רחבה של מבנה הלסתות, מנח השיניים - והתאמת התוצאה הסופית למטופל. קיימים מקרים שבהם ניתן לראות תוצאות כבר לאחר מספר שבועות; במקרים אחרים, השיפור המשמעותי בעמדת השיניים ייראה רק לקראת סיום הטיפול (סמכים פנימיים, קשתיות שקופות ועוד).

לסיכום: בעבר, יישור שיניים היה סימן היכר של צעירים רבים. כיום, מבוגרים רבים פונים ליישור שיניים, כדי לזכות בחיוך מפה לפה - ללא מבוכה. בזכות הטכנולוגיות החדשות, הטיפול איננו נראה לעין - והתוצאות יותר מהירות ואיכותיות.

ד"ר גלית פלג היא מומחית לאורתודונטיה - יישור שיניים ולסתות; ומנהלת מרפאה בבאר שבע, לטיפולי יישור שיניים עבור בני נוער ומבוגרים.

סייעה בהכנת הכתבה: נגוהה שפרלינג, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום