יישור שיניים: לא רק לילדים

(0)
לדרג

זוכרים את ימי הנעורים עם ה"גשר" בשיניים? חדשות טובות: ניתן ליישר שיניים בכל גיל, הטכנולוגיה השתכללה - והגשר בשיניים איננו בולט כמו בעבר

מאת: ד"ר טטיאנה סלע טוניס

כל אחד זוכר את המראה של פה נתון בברזלים או גשר - כמאפיין טיפוסי לנער או נערה, בגיל ההתבגרות.

כיום, קיימות גם שיטות יישור שיניים מתקדמות המאפשרות טיפול באמצעים "בלתי נראים" ובכך הופכות את תהליך יישור שיניים לדיסקרטי. השיטות החדשניות הביאו למהפכה אורתודונטית, שמאפשרת למטופלים בכל גיל ליישר את השיניים ולשפר את איכות החיים שלהם.

איך מתחילים טיפול יישור שיניים בגיל מבוגר?

כאשר מבוגר מחליט לעבור יישור שיניים - יש לוודא, בראש ובראשונה, כי אין הוא סובל ממחלת חניכיים פעילה. בגיל הנעורים מדובר במצב נדיר, אך בגיל מבוגר יותר, מחלת חניכיים עשויה להיות תופעה נפוצה. מבוגרים רבים סובלים מדרגות שונות של בעיות בחניכיים, בהן יש לטפל אצל מומחה לחניכיים (פריודונט) - לפני שמתחילים בטיפול היישור.

סמכים פנימיים - מודבקים בחלקה הפנימי של השן. צילום: שאטרסטוק
סמכים פנימיים - מודבקים בחלקה הפנימי של השן. צילום: שאטרסטוק

האם מחלת חניכיים שטופלה יכולה להשפיע על הצלחת יישור השיניים?

כאשר מחלת החניכיים אוזנה, טופלה ונעצרה - אין מניעה לצאת לדרך ולהתחיל בתהליך של יישור שיניים. כשהחניכיים מגיעות למצב בריא - עצם קיומה של מחלה בעבר לא יפריע לתחילת הטיפול; חשוב לציין כי יישור השיניים לא יזיק לרקמות התומכות. גם במצבים של נסיגת חניכיים קודמת, איבוד שיניים אחוריות בעקבות מחלת חניכיים ושינויים סגריים, אין מניעה לבצע טיפול יישור שיניים, אלא להפך, טיפול אורתודונטי בשיתוף עם טיפול משקם וטיפול פריודונטלי יוביל לשיפור במראה האסתטי ותפקודי של אותו מטופל.

באיזה מקרים מגיעים אנשים בגיל מבוגר ליישור שיניים, שלא מסיבות אסתטיות?

לעתים, אנשים שנמצאים בעיצומו של טיפול לשיקום הפה נדרשים - כחלק ממהלך הטיפול - לפעולות אורתודונטיות, לדוגמה, הבקעה של שן שנהרסה מתחת לגובה החניכיים או פתיחת מקום עבור השתל במקרה ששיניים סמוכות עברו הטיה לאזור של העקירה. בטיפול כזה, האורתודונט תומך ומסייע בתהליך השיקום הכללי.

מה גורם לאנשים בגיל מבוגר להחליט על יישור שיניים מסיבות אסתטיות?

אנשים רבים כמהים לחיוך אסתטי ושיניים ישרות מגיל צעיר ורבים מהם אף "סוחבים" איתם מבוכה הקשורה למראה השיניים ומראה הפה, לעתים עד כדי הימנעות מחיוך בפה פתוח. כיום, כשהאורתודונטים מציעים יישור שיניים באמצעים עדינים, אסתטיים ולעתים בלתי נראים - לאנשים אלה קל יותר לקבל החלטה לשנות את המצב.

אילו אמצעים אסתטיים ליישור שיניים קיימים כיום?

ישנן מספר שיטות ליישור שיניים, שאינו בולט וכמעט ולא מורגש:

סמכים שקופים: קוביות בצבע השן שמודבקות על החלק החיצוני של השיניים - מפעילות כוח להנעתן, על פי התכנית הרצויה. שיטה זו שונה מהשיטה הסטנדרטית בצבע ובליטות של ה"גשר" לאנשים סובבים. הסמכים השקופים עדינים יותר, משתלבים עם מראה השן - ובקושי ניתן להבחין בהם.

סמכים פנימיים: אורתודונטיה לינגואלית. הסמכים (קוביות) מיוצרים ומותאמים מדויק באופן אישי לכל אחד בעזרת מעבדה מיוחדת. כל סמך מודבק בחלקה הפנימי של השן ואינו נחשף לעיני הסובבים. העמדה הסופית של השיניים מתוכננת מראש ובכך מאפשרת תוצאות טיפול מהימנות בתחילת הטיפול ישנה תקופת הסתגלות קצרה, המלווה בהפרעה לדיבור או גירוי ללשון, אך אלה חולפות תוך שבועות ספורים.

פלטות שקופות: סדרה של פלטות מורכבות על קשת השיניים על ידי המטופל. כל פלטה מפעילה כוח על השן ומזיזה אותה, בהתאם לתכנון. כל התהליך ממוחשב, בו מייצרים הדמית שיניים בתלת ממד וניתן לראות התקדמות תזוזת השיניים בכל שלב של הטיפול. אחרי שלב התכנון ואישורו על ידי הרופא, מייצרים סדרה של פלטות. המטופל מרכיב פלטות במשך כל שעות היממה, מלבד בעת האכילה, השתיה וצחצוח השיניים. השיטה מאוד אסתטית ונוחה למטופל.

האם מהלך הטיפול בשיטות שונות סמכים חיצוניים או פנימיים - דומה?

בהחלט. מבחינה רפואית, המהלך הוא אותו מהלך בכל השיטות: הזזת השיניים - באמצעות הפעלת כוחות. לפעמים, הכוח מופעל מהצד החיצוני של השיניים; לעתים, מהצד הפנימי. העקרונות הביולוגיים הם אותם עקרונות - ורק האמצעים נבדלים, מבחינת הנוחות וההעדפות האסתטיות של המטופל.

איזה שינויים חלים בתקופת הטיפול, בשגרת השמירה על היגיינת הפה?

צחצוח נכון והקפדה על היגיינת השיניים בתקופת הטיפול הם תנאי הכרחי להצלחתו של התהליך.

איך שומרים על היגיינת הפה בתקופת הטיפול?

עם תחילת הטיפול, מקבל המטופל הדרכה קפדנית - איך לתחזק את ההיגיינה הדנטלית, בעיקר כאשר מדובר בסמכים שמודבקים על השיניים ולא ניתן להסירם בעת הצחצוח. בנוסף, המטופלים מונחים לערוך אחת לשלושה חודשים ביקור אצל השיננית, שתסייע בשמירה על ניקיון והיגיינת הפה.

הסמכים השקופים עדינים יותר, משתלבים עם מראה השן. צילום: שאטרסטוק
הסמכים השקופים עדינים יותר, משתלבים עם מראה השן. צילום: שאטרסטוק

האם יישור שיניים כרוך בכאבים?

בתקופה הראשונה, כאשר השיניים מתחילות לזוז, עלולה להופיע תחושת כאב ו/או לחץ. תחושה זו חולפת אחרי מספר ימים עד שבוע ולא מופיעה אצל כל המטופלים.

מלבד הכאבים - האם ישנה תקופת הסתגלות, לנוכחות של מכשור אורתודונטי בפה?

בכל שיטה, ישנה השפעה מסוימת על הפה, עם תקופת הסתגלות כזו או אחרת. לעתים מופיעה אי-נוחות מסוימת בשעת דיבור, אך בחלוף מספר שבועות, המטופל מסתגל והקושי חולף.

כמה זמן בממוצע נמשך טיפול יישור שיניים?

משך הטיפול אינדיבידואלי ותלוי במספר גורמים. על פי רוב, טיפול מלא עשוי להימשך כשנה וחצי, עד השגת היעד הסופי. בסיום התהליך, כל מטופל מקבל פלטות ניידות (ניתנות להסרה) וקיבועים קבועים (המודבקים בחלק הפנימי של השיניים), שמטרתם לשמור על השיניים הישרות למשך תקופה ארוכה. יש להקפיד ולהגיע לביקורת אחת לכמה חודשים.

לסיכום: יישור שיניים בגילאים מבוגרים אפשרי, קיים וניתן לביצוע כאשר הגיל אינו מהווה מגבלה. כיום, כשהמודעות לאסתטיקה נמצאת בעלייה מתמדת, גם מבוגרים רוצים לחייך ולהיראות טוב. החידושים בתחום האורתודונטיה מאפשרים להם לנטוש מאחור את הרגשות השליליים שליוו אותם במשך שנים.

כשמחליטים על יישור שיניים, בכל גיל, חשוב לפנות לאורתודונט מומחה, שיאבחן את מצב הפה לפני שיוצאים לדרך, ישלח לטיפולים מקדימים (במקרה וקיים צורך), יבנה תכנית טיפולית מתאימה וילווה את המטופל לאורך כל התהליך עד להשגת התוצאה הסופית.

ד"ר טטיאנה סלע טוניס, מומחית ביישור שיניים.

סייעה בהכנת הכתבה: שרית שיר, כתבת Zap Doctors.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום