הטרנדים ביישור שיניים אסתטי

(0)
לדרג
תוכן מקודם

רוצים חיוך מושלם? יישור שיניים (טיפול אורתודונטי) יעשה בשבילכם את העבודה. מהן השיטות החדשות וכיצד לעבור את תהליך היישור מבלי שהדבר יבלוט לעין? מדריך

רופא שיניים - יישור שיניים ולסתות (אורתודונטיה)
077-2307794 (מספר מקשר)

המודעות ההולכת וגדלה לחשיבות האסתטית של מראה הפה והשיניים, מביאה אנשים רבים, משני המינים ובכל הגילאים, לעבור טיפול אורתודונטי. עם העלייה בביקוש התפתחו גם שיטות שונות ליישור שיניים המעניקות פתרונות אסתטיים גם לתקופת היישור עצמה, כך שגם מי שמעוניין לעבור את התהליך מבלי שהדבר ייראה לעין (בייחוד מבוגרים), יכול למצוא מגוון שיטות מוסוות מהעין ולבחור מביניהן את זו שמתאימה לו ביותר.

ניתן ליישר שיניים באופן  הנסתר מן העין. צילום: shutterstock
ניתן ליישר שיניים באופן הנסתר מן העין. צילום: shutterstock

מהם היתרונות והחסרונות של סמכים חיצוניים מחרסינה?

יישור שיניים עם סמכים ("קוביות") מחרסינה, דומה מאוד ליישור שיניים עם סמכים ממתכת, בו מודבקים הסמכים בצד החיצוני של השיניים ומחוברים בחוט מתכת וגומיות. ההבדל הוא בצבעם הלבן של סמכי החרסינה המשתלב עם צבע השיניים, כך שהם כמעט אינם נראים לעין. בנוסף לכך, סמכי החרסינה אינם מקבלים פיגמנט ואינם מתלכלכים, כך שהם נשארים באותו הצבע למשך הטיפול כולו; ומתקבל מראה אסתטי מאוד. שיטה זו היא גם המהירה ביותר מבין כל שיטות היישור - ונמשכת כשנה בממוצע.

יתרון משמעותי נוסף בסמכים החיצוניים, הוא שניתן להימנע מעקירת שיניים הדרושה לעתים כדי לפנות מקום בלסת (למשל במקרים של שיניים צפופות) ולהרחיב את הלסת בתוך המערכת. בנוסף, ניתן בשיטות חדשות אלה לשחרר ניבים כלואים בלסת ולמשוך אותם לקשת השיניים על ידי הרחבה של הלסת ומבלי שיהיה צורך לעקור אותן; וכן לפתוח ולסגור מקומות לשתלים, באמצעות מתיחה או שחרור קפיץ (למשל: במקרים שבהם המטופל לא מילא חסר של שן, במשך שנים רבות - וכתוצאה מכך, השיניים השכנות התקדמו לכיוון החלל).

אחת מהשיטות החדישות שמאפשרות זאת היא שיטת דיימון (DAMON): בשיטה זו, לא נעשה שימוש בגומיות ונעילת הסמכים מתבצעת באמצעות זיזים קטנים, שמפעילים לחץ מתון להזזת השן למקומה הטבעי.

מהם היתרונות והחסרונות של קשתיות נשלפות?

יישור שיניים באמצעות סט קשתיות (סדים, פלטות) שקופות נשלפות, שאותן יכול המטופל להסיר ולהלביש באופן עצמאי, מאפשר לצחצח שיניים, להעביר חוט דנטלי ולשמור טוב יותר על היגיינת הפה.

השיטה הנפוצה ביותר ליישור שיניים באמצעות קשתיות נשלפות, היא שיטת אינביזליין (Invisalign). אך קיימות גם שיטות נוספות כגון, שיטת איירוק (Irock) ושיטת קליר אלינר (Ca - Clear Aligner) הישראלית.

הקשתיות מיוצרות בהתאמה אישית מראש על ידי תוכנה תלת ממד ממוחשבת שמפרידה בין השיניים ומחלקת את תזוזת השיניים לשלבים (לכל שלב מיוצרת פלטה שקופה תואמת). הפלטות אינן מפריעות להגייה ולדיבור, שומרות על שקיפותן, ומכיוון שיש להחליף קשתית אחת לשבועיים, הן תמיד נקיות ומריחות טוב.

חסרון הפלטות הוא באחריות הרבה המוטלת על המטופל, שצריך להרכיב אותן 22 שעות ביממה, לשים לב להחליף אחת לשבועיים לקשתית הנכונה (ולדאוג לא לאבד, לא לשבור ולא לשכוח אותן). גם שיטה זו נחשבת מהירה בתנאי שהמטופל הקפיד על ההנחיות. משך היישור, באמצעות השיטה הוא כשנה.

למען חיוך יפה גם בתקופת יישור השיניים (אילוסטרציה shutterstock)
למען חיוך יפה גם בתקופת יישור השיניים (אילוסטרציה shutterstock)

מהם היתרונות והחסרונות של יישור שיניים פנימי?

יישור שיניים פנימי (לינגואלי) מתבצע באמצעות סמכים שמודבקים, כפי שניתן להבין, על החלק הפנימי של השיניים (החלק הפונה אל הלשון). הסמכים עשויים מזהב יצוק כך שהם יוצרים גירוי נמוך יותר בחניכיים, והשליטה על קצב ההתקדמות נתונה בידי הרופא, בדומה לסמכים חיצוניים.

מכיוון שהסמכים מודבקים בחלק הפנימי של השיניים, החלק החיצוני אינו נפגע מכתמים שעלולים להופיע בתהליך של יישור באמצעות סמכים חיצוניים. בנוסף לכך, שימוש בסמכים פנימיים מאפשר למטופל לראות את התקדמות התהליך בצורה ברורה.

השיטה הפופולרית ביותר היא שיטת אינקוגניטו (Incognito). בשיטה זו, נשלחות סריקות תבנית השיניים למעבדת החברה, ולאחר עיבוד ממוחשב, מתאימים את הסמכים והחוטים למצבו האורתודונטי של המטופל ולטיפול המבוקש.

החיסרון ביישור שיניים פנימי הוא משך הזמן, הארוך יחסית לשיטות היישור האחרות (היישור נמשך בממוצע כשנתיים); וכן, בעובדה שבשל היות הסמכים מודבקים בחלק הפנימי, קשה יותר לנקותם, ולכן על המטופל להקפיד על ניקוי מותאם ועל שמירה של היגיינת הפה.

מהם היתרונות והחסרונות של יישור שיניים בלילה?

שיטה חדשה ליישור שיניים הנקראת שיטת אירודנטיס (Aerodentis), מאפשרת למטופל לבצע יישור שיניים בשעות הלילה או בשעות הנוחות לו באמצעות פלטה פלסטית שקופה. הפלטה מחוברת לבלון, שנשלט על ידי בקר ממוחשב, מתנפח ומייצר פעימות מבוקרות, המזיזות ומסדרות את השיניים באופן דינמי על פי התכנית שנקבעה מראש.

ליישר את השיניים בזמן הנוח לך (אילוסטרציה shutterstock)
ליישר את השיניים בזמן הנוח לך (אילוסטרציה shutterstock)

איך לבחור את השיטה המתאימה?

ראשית, מומלץ להיוועץ עם אורתודונט, בהתאם למבנה הלסת, מידת היישור הנדרשת, מצב השיניים וכו'. בשלב השני, יש לשקלל את כל הנתונים הרלוונטיים: מידת המעורבות הנדרשת מהמטופל (בקשתיות נשלפות, למשל), משך הזמן של הטיפול, עלות; וכמובן: במורכבות הטיפול הנדרשת. חלק משיטות הטיפול, כגון יישור שיניים בלילה וקשתיות, מותאמות למצבים קלים יותר; ואילו שיטת הסמכים החיצוניים למשל, מתאימה למקרים מורכבים יותר.

ד"ר יפית פרשקובסקי היא רופאת שיניים, עוסקת באורתודונטיה בלבד לילדים ומבוגרים.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת Zap Doctors.

  • קבע פגישה
  • שאל אותי
רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום