ציפוי חרסינה לשיניים: חיוך מושלם

(1)
לדרג

סובלים משברים בשיניים, מקו חיוך לא הרמוני או מצבע שיניים בעייתי? ציפוי השן בחרסינה מספק פתרון מושלם לטווח הארוך והופך חיוך מבויש ולא אסתטי - לחיוך מושלם

מאת: ד"ר ירון בלסבלג

ציפוי חרסינה לשיניים נועד לתת פתרון אסתטי לשיפור המראה השיניים והחיוך של המטופל. בניגוד לכתר - שמגן על השן במקרים של סכנת שבירה ואובדן חומר שן כתוצאה מחבלה או מעששת - ציפוי החרסינה אינו מחזק את השן אלא משפר את מראה השיניים והחיוך של המטופל מבחינה אסתטית בלבד.

בדרך כלל, הליך ציפוי השיניים מתאים למטופלים מעל לגיל 18 שסיימו את תהליך הגדילה, אך כמובן שיש מקרים יוצאי דופן בהם טיפול זה מתבצע גם אצל מתבגרים, אך אלה נדרשים להחליף את הציפוי כעבור מספר שנים, בסיום הליך הגדילה.

ציפוי שן: פתרון לבעיות אסתטיות בלבד (אילוסטרציה shutterstock)
ציפוי שן: פתרון לבעיות אסתטיות בלבד (אילוסטרציה shutterstock)

למי מתאים הליך ציפוי שיניים בחרסינה?

ציפויי חרסינה מתאימים לאנשים בעלי בעיה אסתטית בשיניים הנובעת מצורה, מצבע, מפגם בשיניים או בחיוך. הכוונה לפגמים בזגוגית השן, לשברים בלהבי השיניים, לקו חיוך שאינו הרמוני, למרווחים בין שיניים (Diastema), לשיניים קטנות במיוחד (Microdontia), לצבע בעייתי שאינו מגיב לטיפולי הלבנה ועוד.

אילו סוגי ציפויים קיימים?

בשוק רפואת השיניים קיימים שני סוגים עיקריים של ציפויי חרסינה. הסוג הראשון הינו Laminate Veneers. ציפוי זה עשוי מחרסינה ונבנה על ידי טכנאי אומן. ציפוי זה מותאם בצורה ובצבע, כדי ליצור מראה אחיד עם השיניים הסמוכות לזו הבעייתית. כדי להתאים ציפוי זה לשן, אמנם יש להסיר חלק מחומר השן, אך התוצאות האסתטיות של הטיפול נחשבות למעולות.

הסוג השני הוא Lumeneers®: מדובר על ציפוי דק מאוד שמיוצר במפעל. יתרונו של ציפוי זה בכך שהוא מאפשר ציפוי ללא הסרה של חומר שן, מאידך, חסרונו הוא בתוצאה אסתטית מוגבלת מאוד. בציפוי זה, אין יכולת להתאים את הצבע וה"אופי" של הציפוי לשיניים הסמוכות לזו הבעייתית ולכן יש צורך בציפוי של כלל השיניים בקשת. מכאן גם העלויות הגבוהות של הטיפול.

באילו מקרים ציפוי חרסינה אינו מתאים לפתרון בעיות אסתטיות בחלל הפה?

הציפוי אינו מתאים במצבים של הרס נרחב של כותרת השן (כתוצאה מחבלה או מעששת), במצבים שבהם קיימת רמת פעילות גבוהה של עששת וכן, במצבים בהם המטופל אינו שומר על ניקיון נאות של חלל הפה. גם במקרים מסוימים של שחיקת שיניים ומצבי סגר שונים - לא יתאפשר ביצוע ציפוי חרסינה.

יש להתאים את הצבע והצורה לשאר השיניים בפה (אילוסטרציה shutterstock)
יש להתאים את הצבע והצורה לשאר השיניים בפה (אילוסטרציה shutterstock)

כיצד מכינים את חלל הפה והשיניים, לטיפול ציפוי השן?

הדבר החשוב ביותר, טרם ניגשים להליך, הוא אבחון המקרה הספציפי והחלטה על תכנית הטיפול המתאימה. באופן עקרוני, ציפויי חרסינה מוגדרים כטיפול "שמרני", מכיוון שבדרך כלל ההכנה של השן לטיפול האסתטי היא מינימלית: יש צורך בהסרה של פחות ממילימטר ורק באזור הקדמי של השן.

האם ניתן לטפל באופן ממוקד בשיניים בעייתיות או שיש צורך בטיפול כולל?

הבחירה לטפל באמצעות ציפויי חרסינה מסוג: Laminate Veneer מאפשרת לבצע טיפול גם בשן בודדת. הטכנאי האומן בונה את הציפוי מחרסינה במטרה לחקות את הטבע. בשיטת Lumeneers ®, עקב המוגבלות האסתטית של ציפויים אלה, יש צורך לבצע ציפויים בקשת שלמה, דבר המייקר מאוד את הטיפול ואף מקנה תוצאה אסתטית מוגבלת מאוד.

כיצד מתבצע הטיפול, מבחינה טכנית?

לאחר בדיקה ולאחר קביעת תכנית הטיפול הנכונה, מבצעים הדמיה (באמצעות גילוף בשעווה של השיניים) עד לקבלת התוצאה הרצויה. בדרך כלל, ניתן לבצע את ההדמיה גם בפה המטופל. בשלב השני, מבצעים את ההכנות להליך בשיניים עצמן תחת הרדמה מקומית. לאחר מכן, לוקחים מטבעים של השיניים ומכסים את השיניים בציפויים זמניים הנעשים על סמך ההדמיה שבוצעה בשעווה. בשלב השלישי, מדביקים את הציפויים בפה המטופל. ברוב המקרים, יצטרך המטופל להגיע לטכנאי להתאמת הצבע והצורה של הציפוי.

חשוב לבחור ברופא שיניים המיומן בטיפול זה (אילוסטרציה shutterstock)
חשוב לבחור ברופא שיניים המיומן בטיפול זה (אילוסטרציה shutterstock)

לכמה זמן הציפוי מחזיק מעמד? האם נדרש לחזור על הפעולה?

ציפוי חרסינה מחזיק לשנים רבות, אולם מצריך תשומת לב מסוימת. היותשהציפוי נתמך אך ורק באמצעות הדבק ואינו מקיף את השן, רצוי לא להפעיל עליו כוחות העלולים לגרום לניתוקו מהשן, דוגמת נגיסה במאכלים קשים, כסיסת ציפורניים ועוד. במקרה של מטופלים השוחקים או מהדקים שיניים, יש להגן על הציפויים באמצעות סד שיורכב על השיניים בלילה. כמובן שיש להיזהר לא לקבל מכה ממכשירים קהים, כי חרסינה היא חומר שביר.

מה חשוב לדעת לפני שניגשים להליך?

כלל חשוב בנוגע לציפויי שיניים בחרסינה הוא לבחור רופא מטפל שמיומן בטיפול מסוג זה. ביצוע ציפויי חרסינה דורש אבחנה נכונה וביצוע מושלם, תוך כדי התייחסות למגבלות כדי להביא להצלחה של הטיפול בטווח הארוך. מדובר בטיפול עדין ומסובך שדורש מיומנות, ידע וניסיון. היות שהתמחות בשיקום הפה כוללת בתוכה את כל נושא האסתטיקה הדנטלית, תוך כדי הבנת המצב והתהליכים המתרחשים בפה - קיימת עדיפות שהרופא שבודק, מאבחן ומבצע את הציפויים, יהיה מומחה לשיקום הפה. כמובן שרצוי לבקש לראות מקרים קודמים שהרופא ביצע ולוודא עם איזה טכנאי הוא עובד.

האם קופות החולים השונות משתתפות בעלות הטיפול?

אין השתתפות של קופות החולים או של הביטוחים הפרטיים בהליך ציפוי השיניים, מכיוון שטיפול זה מוגדר כטיפול אסתטי.

ד"ר ירון בלסבלג הוא מומחה לשיקום הפה העוסק בשיקום הפה ואסתטיקה דנטלית; משמש כאיש סגל ומדריך בתכנית ההתמחות בשיקום הפה במחלקה לשיקום הפה בביה"ס לרפואת שיניים באוניברסיטת תל אביב.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום