טיפול שיניים לילד חולה כרוני

(0)
לדרג

המפגש בין הילד לרופא השיניים עלול להיות מלחיץ, במיוחד כשמדובר בילד הסובל ממחלה כרונית או מגבלה פיזית. איך צולחים את הקשיים, ומתי לבחור במרפאה בבית חולים?

מאת: ד"ר אתי דויטש

גם ילדים בריאים וגם ילדים חולים נזקקים לעתים לטיפולי שיניים. אלא שכשמדובר בילד החולה במחלה כרונית או סובל ממוגבלות פיזית, יש להיערך לטיפול בצורה מעט שונה, ולהתאים אותו באופן אישי לילד ולצרכיו.

הבסיס לטיפול בילד חולה הוא כמו בטיפול בילד בריא: ראשית, יש לבנות מערכת יחסים של אמון בין הרופא לילד בפגישה הראשונה. עושים זאת בעזרת גישה נכונה אל הילד ושימוש בשיטות פסיכולוגיות שונות תוך כדי הטיפול: חיזוקים חיוביים, מתן הסבר לפני כל פעולה ושימוש במילים חלופיות במקום במילים שיכולות ליצור תחושות של איום וחרדה ("מיץ מרדים" במקום "זריקת הרדמה", לדוגמה).

להפוך לחלק מהצוות המטפל

במקרים מסוימים, כאשר הילד מאוד קטן או מאוד חושש, וכאשר הטיפול הנדרש כולל מספר רב של פרוצדורות מורכבות, נעזר רופא השיניים לצד השיטות הפסיכולוגיות גם בטיפול תרופתי הכולל גז צחוק, תרופות הרגעה או טיפול בהרדמה כללית.

כאשר מבצעים טיפול שיניים בילד החולה במחלה כרונית, חשוב מאוד שרופא השיניים יהיה בעל ידע וניסיון בטיפול בילדים המצויים בסיכון בריאותי. רופא השיניים יבחן את הצרכים הרפואיים של הילד, ילמד מה התרופות שאותן הוא נוטל ומה המגבלות הטיפוליות המחייבות התייחסות מיוחדת - ויבנה תוכנית טיפולי שיניים בהתאם. בכלל, חשוב להפוך את רופא השיניים לחלק מהצוות הרפואי המטפל בילד. שיתוף פעולה זה, יאפשר מתן טיפול שיניים איכותי ובטוח ויעזור במניעה או בהקלה על התופעות המופיעות בחלל הפה במהלך מחלות כרוניות שונות.

טיפול בהרדמה כללית

ילדים החולים במחלה כרונית קלה (סוכרת, אסתמה וכדומה), יכולים להיות מטופלים בכל מרפאת שיניים, אך במקרים של מחלות מורכבות יותר (מחלות אוטו-אימוניות, סרטן, מחלות לב), חשוב וכדאי שהטיפול יבוצע במרפאת שיניים הממוקמת בבית חולים, מה שיאפשר השגחה של צוות רפואי כולל ויעניק אפשרות לרופא השיניים לעבוד בשיתוף פעולה עם צוות המומחים של מחלקת ההרדמה ועם הרופא או עם המחלקה המטפלים בילד.

במקרים מסוימים, כשמדובר בטיפול מורכב בילדים בעלי מוגבלויות קשות כמו שיתוק, פיגור או חוסר יכולת לתקשר, יש אפשרות לבצע את הטיפולים בהרדמה כללית. במרפאת כללית סמייל במרכז שניידר לרפואת ילדים החלו לאחרונה להציע שירות מיוחד, שבו מבוצעים טיפולי שיניים וניתוחים כירורגים אחרים בהרדמה כללית אחת. לדוגמה, במקרים בהם הילד החולה זקוק לטיפול שיניים וגם לניתוח אלקטיבי, כגון התקנת כפתורים באוזניים, תיקון שבר או פעולה כירורגית קצרה אחרת, ניתן לבצע "טיפול משולב" טיפול שיניים בהרדמה כללית שבמהלכה מבוצע גם הניתוח הנוסף, וכך נחסכת מהילד הרדמה מיותרת.

מצבים מיוחדים

מחקרים שבוצעו בשנים האחרונות מוכיחים כי קיים קשר בין בריאות הפה והשיניים של ילדים לבריאות הכללית שלהם, והקשר הוא אפילו דו-כיווני. המחקרים קובעים כי מחלות השיניים והחניכיים אינן מוגבלות לאזור הפה בלבד אלא עלולות להשפיע על הבריאות הכללית, ומאידך - כי מחלות כרוניות שילדים חולים בהן עלולות להשפיע על בריאות שיניהם.

כך, לדוגמה, מחלת חניכיים מהווה גורם סיכון למחלות כלליות שונות כגון מחלות כלי דם, מחלות לב, סוכרת, עודף כולסטרול ועוד. דלקת זיהומית של פנים הלב למשל, היא מחלה קשה שהטיפול בה מצריך אשפוז וטיפול אנטיביוטי ממושך. החיידקים הגורמים למחלה חודרים לזרם הדם, וכיום כבר ברור שמקורם, בין היתר, עשוי להיות זיהומים בחלל הפה כמו מוקדי עששת ודלקת חניכיים. מחקרים העלו כי טיפול בשלב מוקדם במחלת החניכיים עשוי להפחית את הסיכון לפגיעה ביתר חלקי הגוף.

בכיוון ההפוך מחלות כלליות של הילד או טיפולים שונים עלולים להשפיע על בריאות חלל הפה. למחלת הסוכרת, למשל, השפעה ברורה על בריאות החניכיים. ככל שהסוכרת אינה מאוזנת כך עולה שכיחותה של מחלת החניכיים וחומרתה. דלקת החניכיים תתבטא במקרים אלה בנסיגת חניכיים ובספיגת עצם מהירה, והיא עלולה להחמיר עד מצב של איבוד שיניים. עם זאת, מחקרים הוכיחו כי טיפול יסודי במחלת החניכיים עשוי לעזור באיזון מחלות כמו מחלת הסוכרת, אם היא כבר קיימת.

אצל ילדים חולי סרטן, משפיעים הטיפולים הכימותרפיים וההקרנות גם על חלל הפה. הטיפולים גורמים לשינויים בתפקוד של בלוטות הרוק, להופעת נגעי עששת והרס המשנן ולשינויים ברקמות הרכות היוצרים כיבים כואבים.

טיפולי שיניים הכרוכים בדימום, עקירות למשל, עשויים להיות בעייתים עבור ילדים עם בעיות קרישה כמו חולי המופיליה. חשוב להתייעץ עם הרופא המטפל ולבחון את הצורך בטיפול מקדים לפני ביצוע טיפול שיניים כזה. במרפאת השיניים ישנם חומרים המיועדים לעזור במניעת דימום נרחב בילדים אלה, וחשוב להיערך לכך מבעוד מועד.

בקרב ילדים החולים במומי לב מולדים, יש לתת במקרים מסוימים אנטיביוטיקה מונעת לפני ביצוע טיפול שיניים. ההחלטה תהיה כמובן בהתאם לסוג המום ולחומרתו ולאחר התייעצות עם הרופא המטפל.

הכותבת היא מומחית לרפואת שיניים לילדים, מנהלת היחידה לרפואת שיניים לילדים "כללית סמייל" מרכז שניידר

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום