בריאות השיניים: צחצוח נכון

(7)
לדרג

ההחלטה לרכוש מברשת שיניים חדשה היא גם הזדמנות טובה לרענן את הרגלי הצחצוח ולשפר את היגיינת הפה, בריאות השיניים והחניכיים. מדריך לניקיון הפה

מאת: ד"ר רונן בורדובסקי

מברשת השיניים נראית כמו פרח נבול, סיביה שחוקים ופתוחים, ואתם מחליטים לרכוש מברשת חדשה, מגיעים לבית המרקחת ומנסים לבחור מההיצע הענק. מה יותר מתאים? באיזה מברשת נבחר? ולאחר הרכישה, איך נפיק את המרב מהמברשת?

מתי נחליף מברשת?

כשהסיבים נשחקים, כשרואים שסיבי המברשת "נפתחים" כמו פרח נובל, כל ארבעה חודשים - כאשר אחד מהדברים הללו מתרחש, יש להחליף את המברשת. בבדיקות שנעשו בישראל נמצא כי הישראלי הממוצע מחליף מברשת רק פעם בשנה.

מברשת השיניים צריכה להיות נוחה לאחיזה עם ידית מספיק ארוכה שתגיע לאזורים אחוריים בפה. חשוב מאוד שסיבי המברשת יהיו רכים או בינוניים ולא קשים מדי. הסיבים צריכים להיות ישרים ומעוגלים בקצותיהם. ראש המברשת צריך להיות באורך של 3-2 שיניים.

לילדים - כיום מבחר המברשות לילדים רב ומגוון. יש לתת לילד לבחור במברשת האהובה עליו כדי שחוויית הצחצוח תהיה מהנה. רוב מברשות הילדים רכות וקטנות ולא נבדלות בתכונותיהן, לכן הבחירה בסוג מסוים אינה משמעותית.

מתי לצחצח?

רבים מהאנשים מצחצחים רק בבוקר עקב ריח רע מהלילה או טעם לא טוב. זו למעשה אחת מהסיבות להיווצרות עששת בשיניים. צחצוח צריך להתבצע לפחות פעמיים ביום ולפחות 4-3 דקות בכל פעם.

צחצוח בבוקר חשוב מאוד, מכיוון שבזמן הלילה נוצר פלאק (רובד של חיידקים) על השיניים והצחצוח בבוקר מסיר אותו. אולם כטעות נפוצה של רבים מאיתנו, מייד לאחר הצחצוח אנו אוכלים ארוחת בוקר טובה, מנשקים את האישה והילדים ורצים לעבודה, בתחושה ששינינו נקיות וצחות. זו טעות! אמנם הצחצוח אכן מנקה את הפלאק, אך האוכל ושיירי המזון של ארוחת הבוקר עלולים להישאר בפינו עד הלילה, דבר המאפשר לחיידקים "לחגוג" ולהרוס את השיניים. לכן, אם אתם אוהבים לצחצח מייד עם הקימה בבוקר, אל תשכחו לצחצח את השיניים גם לאחר ארוחת הבוקר (אפילו צחצוח מהיר יותר, העיקר לסלק את שיירי המזון).

צחצוח בלילה - זהו צחצוח חשוב מאד, אף יותר מהצחצוח בבוקר, כי הלילה הוא הזמן שבו מתרבים החיידקים. בלילה קיימת זרימת רוק נמוכה והרוק הוא אמצעי מגן חשוב כנגד החיידקים. אם נשארים שיירי מזון בלילה, אזי החיידקים ינצלו מצב זה ויגרמו לעששת במשטחי השיניים.

טיפ נוסף - תמיד כדאי להחזיק מברשת שיניים נוספת במקום העבודה, ולצחצח בה לאחר ארוחת הצהריים או לאחר אכילת חטיף. קיימות מברשות מתקפלות שניתן לאחסן ברכב או לנסיעות ולהיעזר בהן.

חשמלית או ידנית?

אנשים רבים נוטים לחשוב כי מברשת שיניים חשמלית מצחצחת טוב יותר ממברשת ידנית, אולם הדבר אינו נכון - מברשת חשמלית מבצעת את התנועה הסיבובית של הצחצוח הידני ולא מעבר לכך. קיימת נטייה של מתרפאים רבים להפעיל כוח יתר בזמן צחצוח על ידי מברשת חשמלית ויש לשים דגש על צחצוח ללא הפעלת כוח רב. אנשים רבים חושבים שצחצוח "חזק" מסלק יותר חיידקים, אבל צחצוח בכוח עודף רק גורם לנסיגת חניכיים וזהו נזק בלתי הפיך. כלומר, אם אתם עצלנים ונוטים ל"עייפות" בזמן הצחצוח, אזי יש עדיפות למברשת החשמלית.

להעביר לחבר?

מברשת שיניים היא אביזר אינטימי, ואין להעבירה מפה לפה. המברשת נוטה לאגור חיידקים שיכולים לעבור לפה של אדם אחר ולחולל שם נזק נוסף. כמו כן, אם אתם חולים, עדיף לזרוק את המברשת ולא להשתמש בה יותר עקב החשש להעברת זיהומים.

אופן השימוש

צחצוח יעיל צריך להימשך 4-3 דקות, ולהיעשות בתנועות סיבוביות כמו טאטוא ולא, כמו שרבים מבצעים, בתנועות אופקיות כמו מחיקה, זאת משום שתנועות אופקיות יכולות לגרום לפגיעה במינרל המרכיב את אמייל השן וכן עלולות לגרום נזק לחניכיים. הצחצוח צריך להיעשות לפי הכלל של"אדום-לבן", מהחניכיים (אדום) והחוצה לשיניים (לבן). זווית המברשת היא 45 מעלות לכיוון החניכיים.

חניכיים רגישים

לבעלי חניכיים רגישים מומלץ לצחצח במברשת בעלת סיבים רכים במיוחד כדי להימנע משחיקה של החניכיים. כמו כן, עדיף להשתמש במשחת שיניים בדרגת שחיקה נמוכה.

לא לשכוח את הלשון

יש חשיבות רבה לצחצוח הלשון. הלשון היא האיבר הגדול בפה ומהווה מקום מקלט לכמות גדולה של חיידקים. על פני השטח שלה מצויים גופי חישת הטעם הנראים כמו גבעות קטנות. באזורים אלו נקלטים חיידקים רבים, עקב נוכחותם של שיירי מזון. 80% מהחיידקים הגורמים לריח רע מהפה נמצאים על הלשון. חיידקים אלו מעכלים את שיירי המזון ומפרישים תרכובות גופרית הגורמות לריח רע. ניתן לצחצח את הלשון במברשת השיניים הרגילה, אולם קיימים בשוק מנקי לשון ייעודים לכך. ייתכן שהדבר נשמע לכם מוזר, אולם לאחר שתבחינו במשקעים היוצאים מהלשון לאחר ניקויה במנקה לשון, תבינו את חשיבות העניין.

ד"ר רונן בורדובסקי הוא מנהל מרפאת שיניים.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום