הבהרת שיניים - במרפאה או בבית

(0)
לדרג

צבע השיניים הלבן משתנה עם הזמן ונעכר. כדי להשיב את החיוך 'הצחור' לפנים, יש להיעזר בחומרים מחמצנים, בטיפול ביתי או במרפאת השיניים

מאת: ד"ר עופר כהן

מרגע בקיעתן, השיניים הקבועות הולכות ונשחקות, והצבע הלבן הטבעי שלהן מתעמעם גם הוא. השיניים נוטות להתכהות עם התקדמות הגיל, זאת בנוסף לשינויי צבע או הכתמה שעלולים להתרחש במהלך החיים מסיבות חיצוניות או פנימיות.

הגורמים החיצוניים להכתמת השיניים רבים, ונובעים בעיקר מכניסה של הצבע דרך סדקים באמייל, השכבה החיצונית של השן. דוגמאות נפוצות כוללות עישון, קפה, תה, מספר סוגים של שטיפות פה, שתייה מרובה של יינות המכילים חומצה טאנית ועוד. הכתמה חיצונית יכולה להיגרם גם עקב חדירה של הצבע דרך שוליהם של שחזורים בצבע השן ("סתימות לבנות") ושינוי צבעם. שימוש בתרופות כגון אנטיביוטיקה מסוג טטרציקלין על ידי האם במהלך ההריון, או מתן התרופה לילד מתחת לגיל שמונה שנים, גורמים הכתמה אפורה וקשה מאוד לטיפול. שימוש יתר בפלואוריד גורם אף הוא הכתמה קשה הקרויה פלואורוזיס. חומרת ההכתמה תלויה במינון היתר של הפלואוריד. סיבה נפוצה מאוד לשינוי צבע היא טיפול שורש, או שיניים שעברו מוות ספונטני, בעיקר כתוצאה ממכה. בנוסף, ככל שאנו מתבגרים, גוברת הנטייה להצהבת הגוון הטבעי של השיניים עקב שינויים פיזיולוגיים ברקמות השן.

הבהרת העניינים

פעולת ההבהרה היא שינוי הגוון הטבעי של השן לגוון בהיר יותר. זוהי הסיבה לכך שקוראים לפעולה זו "הבהרה" ולא "הלבנה". כל פעולות ההבהרה מבוססות על שימוש בחומרים מחמצנים המסוגלים לחדור דרך האמייל, מפרקים את הקשרים הכפולים במולקולות הצבע ועל ידי כך מנטרלים אותו. צבע השן נקבע על ידי השכבה הפנימית באמאייל, הקרויה דנטין, שהמהווה את רוב מסת השן.

על מנת להגביר את סיכויי ההצלחה של הבהרת שיניים, יש לאבחן במדויק את הסיבה לשינוי צבע השן טרם ביצוע ההבהרה. כאן המקום לציין, שגם כאשר האבחון נכון, לאף אחת משיטות ההבהרה הקיימות אין הצלחה של 100 אחוזים, אך מאידך, בביצוע נכון של ההבהרה תופעות הלוואי והסיכונים הם מינימליים, ולכן לרוב שווה לנסות. חשוב מאוד להדגיש כי לאחר הבהרה יש לבצע תחזוקה נכונה ולחזק את ההבהרה מדי כשנה וחצי עד שנתיים, בשל דעיכה טבעית מסוימת של תוצאת ההבהרה שהושגה.

כתמי ניקוטין וקפה זאת אופרה אחרת לגמרי, מכיוון שכתמי ניקוטין וקפאין הם כתמים חיצוניים ולצורך הסרתם יש להיעזר בשיננית. כך גם לגבי סתימות וכתרים - הבהרת שיניים פועלת רק על רקמות ביולוגיות ולא על סתימות לבנות או כתרי חרסינה לסוגיהם. צבעם של אלה לא ישתנה, בעוד צבע השן המובהרת ישתנה בהחלט. עובדה זו תיצור הבדל בין צבע הסתימות והכתרים הישנים לבין צבע השיניים המובהרות. יהיה צורך להחליף את צבע הסתימות והכתרים לגוון החדש שהושג לאחר ההבהרה. לעיתים מדובר בהוצאה כספית לא מבוטלת, שיש לקחתה בחשבון טרם התחלת ההבהרה. יש לזכור כי עלות ההבהרה לא כוללת את עלות החלפת הסתימות והכתרים.

ההבהרה מתאימה לכל אחד ואחת מעל גיל 18, שהחניכיים והשיניים שלהם סיימו את התפתחותם הבריאה, ואשר רוצים שיניים בהירות יותר ו"חיוך של מיליון דולר". הטיפול אינו מומלץ למי שאלרגיים למי חמצן, לנשים הרות או מיניקות, למטופלים בעלי פה מוזנח ביותר, וכן לאנשים שהמערכת החיסונית שלהם חלשה.

במהלך ההבהרה מורחים ג'ל מחמצן על גבי השן. הג'ל חודר את האמייל, מגיע לשכבת הדנטין ומבהיר אותה. התהליך דומה במובן מסוים להבהרת שיער בחומר מחמצן. כאשר הטיפול מבוצע במרפאה, הרופא מבודד את רקמת החניכיים, מורח על השיניים את ג'ל ההבהרה ומאיר עליו במכשיר שפולט אנרגיית אור או אנרגיית לייזר. האור הנפלט מהמכשיר מפעיל את החומרים המצויים בג'ל. בדרך כלל חוזרים על מריחת הג'ל מספר פעמים, כל 15-10 דקות, עד להשגת התוצאה הרצויה. הלבנה במרפאה בעזרת מכשיר אור (LED) נמשכת לרוב כשעה, לעיתים יש לחזור לישיבת הבהרה נוספת. הלבנה בעזרת מכשיר לייזר נמשכת כ-30-20 דקות.
ההליך אינו מכאיב, אך תיתכן אי נעימות קלה במהלכו. ניתן להתגבר על הרגישות באמצעות חומרים מנטרלי רגישות.

שיעורי בית

על מנת להבהיר את השיניים בבית, ניגשים למרפאה, שם יוצקים את תבנית השיניים ומכינים פלטה גמישה מפלסטיק. לאחר בניית הפלטה תקבלו ערכת הבהרה הכוללת את הפלטה, הוראות הפעלה ומספר מזרקים המכילים תערובת של ג'ל מחמצן, חומרי טעם וחומר נגד רגישות. מורחים את ג'ל ההבהרה בתוך הפלטה הגמישה, ואז מרכיבים את הפלטה ל-30 דקות עד שלוש שעות - בהתאם להנחיות הרופא ולסוג ג'ל ההבהרה שהותאם לכם. את הטיפול מבצעים פעם עד פעמיים ביום במשך שבועיים עד שלושה, על פי הנחיות הרופא.

במהלך הטיפול או אחריו תיתכן רגישות בחניכיים או בשיניים. לרוב הרגישות עוברת לאחר מספר ימים. סיבוכים בעייתיים, כמו רגישות חזקה בשיניים, צריבה חזקה בחניכיים ותגובות אלרגיות לטיפול, הם אירועים נדירים ביותר. הרופא המטפל מזמין את המטופל למספר ביקורות קצרות במהלך טיפול ההבהרה, ויש לעדכנו אודות ההתפתחות.

כדאי לחזק את ההבהרה כל שנה וחצי עד שנתיים. מספר ימי הטיפול במהלך החיזוק מועט בהשוואה לשבועיים-שלושה של פעולת ההבהרה הראשונית. מלבד זאת, מומלץ לצרוך כמה שפחות קפאין וניקוטין, על מנת להאריך את משך ההבהרה.

בבתי המרקחת נמכרים מעין פלסטרים להדבקה על השיניים או חומרי הבהרה בבקבוקים קטנים. לאמצעים אלה מצורפות הוראות הפעלה. ריכוז החומר הפעיל בהם חלש יחסית, והם יעילים יותר כאמצעי לתחזוקת הבהרה. אם רוצים הבהרה מקצועית, בהתאמה אישית, כדאי לפנות לרופא שיניים מקצועי לביצוע ההבהרה הראשונית.

ד"ר עופר כהן הוא רופא שיניים ברשת מרפאות "כללית סמייל".

בואו לדבר על זה בפורום אסתטיקה דנטאלית ושיקום הפה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום