על סגולותיו של ויטמין D

(0)
לדרג

ויטמין D הוא חיוני לגוף. בעזרת חשיפה לאור השמש וצריכת מזונות מסויימים ניתן לקבל את הויטמין בדרך טבעית

מאת: ד"ר אסנת רזיאל

עוד בנושא: ויטמין e, חוסר בויטמין b12

אנחנו מדברים רבות על מניעת מחלות באמצעות תזונה, אך עד כמה אנו באמת מבינים את משמעות המונח הזה? ועד כמה לויטמינים השונים יש חלק בכך? אין ספק שתוספי ויטמינים הפכו לפופולאריים מאד בשנים האחרונות; אנחנו צורכים אותם בקפסולות או כתוספים למוצרי מזון. כמעט על כל מוצר מזון מוצמדת מדבקה המדגישה את תכולת הויטמינים בו.

ויטמין D הוא אחד הויטמינים החשובים ובניגוד לתפיסה הרווחת, הוא לא ויטמין בהגדרתו הקלאסית שכן הגוף מסוגל גם לסנתז אותו בעצמו. ויטמין קלאסי הוא לרוב ויטמין אשר נמצא בקבוצת מזון מסוימת ועלינו לצרוך אותו על מנת לקבלו לגופינו. עובדה זה לא הייתה ידועה כל כך בעבר ולפיכך התפיסה הרווחת כי ויטמין D הינו ויטמין רגיל לכל דבר השתרשה בתודעה הקולקטיבית שלנו; בעוד שלמעשה מדובר לא רק בויטמין אלא בעצם בהורמון, סוג של סטרואיד, שגופינו מסוגל לבנות בעצמו.

מניעת מחלות

תאי העור מסוגלים לייצר ויטמין D בעת חשיפה לאור השמש. הקרינה העל-סגולה עוזרת לגוף לייצר את הויטמין מחומר הנמצא באופן טבעי בעור. ויטמין D דרוש לגוף כמשפר ספיגת סידן בעצמות. חשיפה של דקות מועטות לשמש חזקה בכל יום מביאה להפקת כל התצרוכת הגופנית המומלצת לאדם. לפיכך, בארצות שטופות שמש התושבים לא סובלים ממחסור בויטמין זה בדרך כלל.

בארצות חשוכות שמש בעלות תקופת חורף ארוכה מאד מתגלים לרוב סימפטומים של מחלות שונות הנובעות מחוסר בויטמין D, מרביתן מחלות הקשורות לרמות לא תקינות של סידן וזרחן. מחלת הרככת היא מחלה בה עצמות הגוף נחלשות עד לכדי פריכות והתעקמות. המחלה גורמת לנכות בעיקר בשלבי הצמיחה הראשונים של הגוף. היא נובעת מחוסר איזון בסידן בגוף בשל צריכה לקוייה של ויטמין D. מחלה זו היתה נפוצה מאד במאות הקודמות בעיקר בקרב ילדים שלא נחשפו לאור שמש וגם בקרב ספנים אשר לא ראו אור יום ושהו במשך שבועות ואף חודשים בבטן הספינות.

עדויות אשר נאספו בשנים האחרונות מצביעות על כך כי לויטמין D תפקיד מכריע גם בכל הקשור למניעת סוגי סרטן שונים, כגון: סרטן הלבלב, סרטן השחלות וסרטן הערמונית. למעט האפשרות הטבעית שלנו לסנתז ויטמין D מאור השמש בצורה טבעית, הרי שהויטמין נמצא גם בכמה מזונות נגישים למדי: בדגים שמנים במיוחד, בשמן דגים, בכבד עוף ובביצים.

במרבית מדינות המערב מוסיפים היום את הויטמין לחלב ובכך עולה הערך המוסף של ארוחת הדגנים לילדים המכילה גם חלב; כך מקבלים הילדים את התצרוכת הדרושה להם באופן מלאכותי בכמות הולמת ומספקת לצמיחה תקינה. קל ופשוט לדאוג לצריכה של הויטמין היחודי הזה; העדרו עלול לגרום לבעיות לא פשוטות. כאמור, ניתן לקבלו בכל יום, בעיקר מן השמש או מהמזונות בו הוא מצוי.

ד"ר אסנת רזיאל היא כירורגית מומחית בניתוחי הרזייה, מנהלת מלב"י המרכז לטיפול בהשמנת יתר, מקבוצת אסיא מדיקל, במתחם אסותא.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תזונה קלינית
פורום תזונה טבעית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום