CT: איכות גבוהה, קרינה נמוכה

(7)
לדרג

כיום עם חידושי הטכנולוגיה והמחקר בתחום הקרינה, מערכת מתקדמת מאפשרת ביצוע בדיקת CT עם הפחתה של עד 80% בקרינה ומתן תמונות מדויקות באיכות גבוהה

מאת: מערכת zap doctors

בעשורים האחרונים חלה התקדמות משמעותית בתחום הטכנולוגיה שהשפיעה על תחום הדימות (imaging) בכלל ובדיקות CT בפרט. מכשיר ה-CT הראשון הומצא בתחילת שנות ה-70 ורק כ-30 דקות לאחר הבדיקה ניתן היה לקבל תמונה אחת. כיום, כידוע, תוך שניות מתקבלות מאות תמונות של כל איברי הגוף. מכשיר ה-CT תופס מקום מרכזי באבחון של מחלות ומצבי חולי שונים בכל תחומי הרפואה.

בשל ההתקדמות בטכנולוגיה וההשפעה האדירה שיש לבדיקות ה-CT על טיפול ואבחון חולים, השימוש בטכנולוגיה נפוץ מאוד, ומדי שנה נרשמת עלייה של 10%-15% במספר הנבדקים.

"בדיקת CT (טומוגרפיה ממוחשבת) היא בדיקה מהירה המתבצעת באמצעות קרינת רנטגן. הבדיקה כוללת טכנולוגיית מחשבים מתקדמת המאפשרת ליצור תמונות של הגוף: האיברים הפנימיים, העצמות, הרקמות וכלי דם", מסביר פרופ' אריק בלשר, מנהל מכון ה-CT, רדיולוג ומומחה לדימות מחלות הבטן והאגן במרכז הרפואי רמת-אביב.

"בתום הבדיקה הרדיולוג מפענח את התמונות על המחשב ובכך מסייע בקבלת החלטות לגבי הטיפול הרפואי הנדרש. הפענוח הוא חלק חשוב ומורכב וישנן בדיקות בהן הרדיולוג מקבל החלטה לאחר שבחן 1,000-2,000 תמונות מסוגים שונים ואף יותר".

הרדיולוג כיום הוא היועץ של הרופאים בכל המקצועות. תפקידו לאבחן מחלות, לאפיין מחלות כממאירות או שפירות, לזהות הפרעות גופניות שונות ולייעץ לרופאים בנוגע ליעילות הטיפול והתאמתם של החולים לניתוחים שונים. "רדיולוג טוב", אומר פרופ' בלשר, "מאפשר לרופא המטפל להעניק את הטיפול הנכון והטוב ביותר לחולה".

בדיקת CT
בדיקת CT

פחות קרינה

מערכת הנקראת 4iDOSE היא דוגמה לטכנולוגיה רפואית חדשנית בתחום ה-CT. לדברי פרופ' בלשר, בזכות הטכנולוגיה המתקדמת ניתן להפחית את הקרינה הנדרשת לקבלת התמונה בבדיקות ה-CT. כמות הקרינה המופחתת משתנה בהתאם להתוויה הקלינית ובהתאם לאזור הנסרק וישנם אזורי גוף ומצבים בהם הקרינה מופחתת ב-80%".

פרופ' בלשר מסביר כי "לפי הספרות הרפואית, מקובל לחשוב שנזקי הקרינה מופיעים רק 20-30 שנה לאחר החשיפה. לכן כשאדם בן 80 מגיע לעשות בדיקת CT להערכת מחלה או מצב מסכן חיים, כמות הקרינה לה הוא נחשף איננה רלוונטית מכיוון שהתועלת מהבדיקה עולה בהרבה על הסיכונים האפשריים שיבואו לידי ביטוי בעוד שנים רבות. בנוסף, במצבים קריטיים בהם חייבים דיוק אופטימאלי, כדוגמת בדיקת CT לחולה סרטן בשאלה של אבחון ראשוני, התאמה לטיפול ניתוחי או תגובה ויעילות הטיפול הכימותרפי, לא נוריד את כמות הקרינה. בבדיקות CT חזה, בדיקות סקר למעשנים לעומת זאת ניתן לבצע את הבדיקה עם קרינה מופחתת במידה רבה".

בעבר, בעזרת קרינה גבוהה התקבלו תמונות באיכות טובה; בזכות הטכנולוגיה החדישה גם בקרינה נמוכה מהרגיל ניתן לקבל תמונות מדויקות, באיכות שעד לאחרונה היתה מושגת רק בשימוש בקרינה מוגברת.

הקרינה מלחיצה אנשים רבים, אך הימנעות מבדיקת CT עלולה לעיתים להיות מסוכנת יותר מאשר החשיפה לקרינה, בשל אי אבחון מצבים רפואיים מסוכנים. "יש מדענים הטוענים כי לא קיים סף לנזקים מקרינת רנטגן, כלומר שכל חשיפה לקרינה גורמת לנזק כלשהו. מנגד, ישנם מומחים הטוענים כי נזק מחשיפה לקרינה נוצר רק לאחר חשיפה לכמות גדולה, מעבר לסף מסוים, סף שהינו גבוה בהרבה מרמת הקרינה לה נחשף הנבדק במהלך בדיקה אבחנתית. יש הסבורים שחשיפה לקרינה במינון הנמצא בשימוש אבחנתי בבדיקות CT אינה גורמת נזק, בדיוק כמו שכדור או שניים של אקמול אינם מזיקים בעוד שכמות גדולה של כדורי אקמול יכולה להיות קטלנית", אומר פרופ' בלשר. לדבריו, "אין לבצע בדיקות CT מיותרות, אלא רק במקרים שיש צורך באבחון רפואי. כמובן, תמיד עדיף להשתמש באמצעים טכנולוגיים עם קרינה מופחתת. הפחתת החשיפה לקרינה מומלצת בעיקר לילדים וצעירים עד גיל 40 שמושפעים בצורה חזקה יותר מהקרינה".

בדיקת CT פרטית

במדינת ישראל ניתן לעבור בדיקות CT בהפניה מקופות החולים והתחייבות לתשלום של אותה הקופה.

אולם, כמו בכל תחום ברפואה, גם בתחום הדימות קיימת האפשרות לעבור בדיקת CT באופן פרטי במועד נוח ובזמינות מיידית. השירות מהיר יותר מהמקובל ברוב המקומות הציבוריים, שבהם ממתינים שבוע-שבועיים למועד הבדיקה ואז זמן דומה עד לקבלת הפענוח. תוצאות הבדיקה הפרטית מתקבלות מיד לאחר ביצועה במהלך פגישת ייעוץ עם רופא רדיולוג. יתרונה הגדול של פגישת הייעוץ, מעבר להעברת המידע והבנת מצב המחלה וחומרתה, הוא בהפחתת תחושת חוסר הוודאות והחרדה המלווה את ביצוע הבדיקה במסלול הציבורי, שבו לא מתקיים כלל מפגש עם רופא והפענוח ניתן זמן רב לאחר ביצוע הבדיקה.

הבדיקה מוכרת על-ידי הביטוחים הפרטיים. עלות הבדיקה ופגישת הייעוץ עם הרופא הרדיולוג שמתקיימת אחרי הבדיקה והפענוח מוכרים בדרך כלל על-ידי הביטוחים המשלימים והפרטיים (בהתאם למומחה היועץ).

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת כללית ומשפחה
פורום רפואת משפחה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום