קרינה רפואית מסכנת חיי רופאים

(0)
לדרג

לפי הר"י, מצנתרים ומנתחים שעובדים בסביבת קרינה לא נכללים ברשימת מקצועות עובדי הקרינה, למרות שהם מסכנים את בריאותם

מאת: מערכת zap doctors

יו"ר הר"י, ד"ר ליאוניד אידלמן, דורש לכלול מצנתרים מנתחים ורופאים נוספים שעובדים בסביבת קרינה ברשימת מקצועות עובדי הקרינה. לדבריו, יש להתייחס לנושא זה במסגרת כל הסכם קיבוצי חדש עם הרופאים. כזכור, הר"י הודיעה כי החל מחודש יולי, הרופאים לא יעבדו משמרות נוספות וישקלו צעדים גם בתחום הקרינה.

דברים ברוח זו נשמעו בכנס "קרינה רפואית" שנערך בסוף השבוע האחרון, במסגרתו התריעה הר"י על הסכנה בחשיפה לקרינה והשלכותיה ארוכות הטווח על בריאות הרופא.

יש לציין כי חשיפה לקרינה רפואית אינה רק מנת חלקם של עובדים במכוני רנטגן והדמיה. רופאים בחדרי ניתוח, חדרי צנתורים ומחלקות נוספות בבתי חולים עושים שימוש בטכנולוגיות אבחון וטיפול המבוססות על קרינה. ואולם, נהלי העבודה, מסגרות התקינה ודפוסי התגמול לרופאים נקבעו בעידן הטכנולוגי הקודם ואינם תואמים את המצב הנוכחי.

בכנס הציגו מומחים תמונה עגומה לגבי מצב התחזוקה ואיכות הפיקוח על הקרינה במכשור רפואי בבתי החולים בארץ. לדברי הרופאים, העומס על מערכת הבריאות מתבטא גם בחשיפה מתמשכת של רופאים העובדים משמרות ארוכות בסביבת מערכות המבוססות על קרינה.

לדוגמה, קרדיולוג פולשני נחשף מדי יום לקרני רנטגן משך 60-200 דקות - כאשר גם הטכנולוגיות החדשות אינן מבטיחות הקטנת רמת הקרינה הכוללת לה נחשף הרופא.

ד"ר ישראל אייליג, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית ויו"ר חטיבת בתי חולים בשירותי בריאות כללית, אמר: "כולנו חוטפים קרינה בכמויות, אך למרות שעל פי החוק מי שחשוף לקרינה מייננת מוגדר כעובד קרינה - מערכת הבריאות למדה איך לעבוד עלינו בעיניים. אנחנו חייבים לשאת תגים לניטור קרינה, אך כשמדובר במתן תוספת ימי חופשה, הבראה וכוס חלב ביום, הנדרשים כדי שהקרינה תתפוגג, המערכת מתעלמת מאיתנו".

ד"ר נמרוד רחמימוב, סגן יו"ר ההסתדרות הרפואית העובד כמנתח עמוד שדרה, ציין כי בניתוח בודד לקיבוע חוליות הוא סופג שליש מכמות הקרינה שמקבל אדם רגיל משך שנה שלמה. "אילו היינו מציעים לפקיד אוצר שמנהל איתנו את המו"מ לקבל קרינה כזאת, הוא לא היה מוכן להסכים להמשיך לעבוד. אבל אותו פקיד אינו מוכן להכיר בנו כעובדי קרינה", אמר ד"ר רחמימוב שקרא לעמיתיו הרופאים לא להסכים למצב הקיים: "כל אחד חייב להגיד 'אני לא מוכן לעבוד ככה'".

פרופ' אריאל רוגין מביה"ח רמב"ם, שהציג את עמדת האיגוד הקרדיולוגי בכנס בנושא הקרינה, התריע כי הקרדיולוגים חשופים לקרינת רנטגן העלולה לסכן את בריאותם לאורך זמן: "כבר כיום, קיימים נתונים המצביעים על חשד לקשר בין עבודה בחדרי צינתור לפגיעה באיברים שאינם מוגנים: מחלות המטולוגיות, גידולי מוח, מחלות בבלוטת התריס, ושיעור גבוה יותר של קטרקט - כמו גם בעיות אורתופדיות הנובעות מלבישת חלוקי עופרת לאורך שעות ארוכות".

בתוך כך, השיבושים בבתי החולים יחודשו מחר בשביתה בבתי החולים בצפון הארץ (עד גבול חדרה, כולל), לרבות מרפאות חוץ, אשפוז יום והמכונים.

בתי החולים שישבתו: הלל יפה, רמב"ם, בני ציון, כרמל, העמק, פוריה, רבקה זיו, נהריה, וכן מזרע, טירת הכרמל, שער מנשה, פלימן ומרכז גריאטרי שוהם יעבוד מחר במתכונת של שבת.

ביום ג' צפויה שביתה במתכונת שבת בבתי החולים (לרבות מרפאות החוץ, אשפוז היום והמכונים) בדרום הארץ (עד גבול רחובות כולל, ולרבות ירושלים).

בתי החולים השובתים: ברזילי, קפלן, סורוקה, יוספטל, ביקור חולים, הדסה עין כרם, הדסה הר הצופים, שערי צדק, וכן בי"ח פסיכיאטרי נס-ציונה, באר יעקב, איתנים וכפר שאול, שמואל הרופא והרצפלד.

ביום ד' צפויה שביתה במתכונת שבת בבתי החולים (לרבות מרפאות החוץ, אשפוז היום והמכונים) במרכז הארץ.

בתי החולים השובתים: מרכז רפואי שיבא, איכילוב, בילינסון, השרון, שניידר, וולפסון, אסף הרופא, מאיר וכן שלוותא, גהה, בית רבקה, בית לוינשטיין, פרדסיה לב השרון, מרכז גריאטרי נתניה ואברבנאל.

ביום ה' מתוכננים עיצומים במערך הניתוחי: יתבצעו רק ניתוחי הסרת גידולים (אונקולוגיה) וניתוחים דחופים. כל שאר הפעילות בבתי החולים מתבצעת כרגיל.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום