צינתור לב במקום ניתוח לב פתוח

(0)
לדרג

בשורה לחולי לב: ניתן לעבור צינתור חדשני להחלפת המסתם במקום ניתוח לב פתוח. חולה בת 83 עברה את הניתוח בהצלחה בביה"ח כרמל

מאת: מערכת zap doctors

הלב של מרים כהן בת ה-82 כבר בקושי תיפקד, והיא נזקקה לניתוח דחוף להחלפת מסתם. מכיוון שלא היתה יכולה לעמוד בניתוח לב פתוח, היא עברה לראשונה צינתור חדשני בבית החולים כרמל שהחליף את הניתוח. למחרת היא כבר עמדה על הרגליים וצחקה עם הצוות.

"אנחנו מביאים בשורה לחולי הלב", אומר פרופ' בזיל לואיס, מנהל המערך הקרדיולוגי במרכז הרפואי כרמל. "השיטה החדשה שבה טיפלנו בהצלחה במרים נותנת תקווה והצלחה גדולה לחולי לב הזקוקים להחלפת מסתם".

"בשורה ענקית לחולי הלב"

היצרות והסתיידות מסתמי הלב נחשבת כבעיה נפוצה והיא נמצאת אצל כ-30% מחולי הלב בישראל. כתוצאה מהעליה בגיל והסתיידות המסתמים, מעבר הדם מהלב לגוף נפגע והחולה נהיה חלש ותשוש. הפגיעה באיכות החיים של חולי הלב הינה דרמטית והדרך היחידה עד היום לטיפול במחלה היתה אך ורק באמצעות ניתוח לב פתוח.

בשיטה החדשה הנקראת TAVI מוחדר המסתם החדשני באמצעות צנתר ישירות אל הלב. הרופא המצנתר פותח את המסתם בצורת מטריה בתוך לב החולה, ומבצע החלפה מלאה של המסתם הפגוע במסתם החדש, וכל זאת מבלי לחתוך שום דבר בגוף ומבלי לגעת בלב כלל. המסתם החדש שפותח בישראל מורכב מחומרים פולימריים מתקדמים, הוא אינו נדחה על-ידי הגוף ואינו מצריך נטילת תרופות נוגדי השתלה.

"היתרונות של השיטה החדשה הם עצומים ומהווים בשורה ענקית לחולי הלב", מסביר פרופ' דוד הלון, מנהל יחידת הצינתורים בבית החולים כרמל. "אנחנו חוסכים מהחולה ניתוח לב פתוח, שזה פחות כאבים, פחות תרופות, פחות הרדמה, ההחלמה מהירה והחזרה לשגרה הינה בזמן קצר ביותר.

המסתם החדש - בסל הבריאות

כבר למחרת הצינתור החדשני שערך כשעה בלבד עמדה מרים כהן בת ה-82 על הרגליים וצחקה עם הצוות הרפואי. "בהתחלה מאוד פחדתי", אומרת מרים בהתרגשות, "אבל אחרי שהבנתי שבניתוח לב פתוח אני לא יכולה לעמוד החלטתי לנסות את השיטה החדשה שהציעו לי. אני מודה לאלוהים שעזר לי ולכל הצוות הנהדר של הקרדיולוגים והמנתחים של כרמל שהציל לי את החיים, אין לי מילים להודות לכולם ואני מרגישה פשוט שנולדתי מחדש".

"אנחנו מציעים היום לחולה הלב חליפה מותאמת אישית אותה נתפור לו על פי מצבו הבריאותי המדויק", אומר פרופ' לואיס. "אנחנו מיישמים את שיטת הצינתור החדשה עם מעט מרכזים רפואיים בארץ ועם המרכזים המובילים בעולם".

את הצינתור הראשון בבית החולים כרמל ביצעו צוות משולב של מצנתרים וקרדיולוגים בכירים בשיתוף מחלקת הרדמה ומנתחים מהמחלקה לכירוגיית לב וחזה בבית החולים, ומומחה עולמי לצינתורי מסתם, שהגיע במיוחד מצרפת לצורך הליך זה. המסתם החדש, שעלותו כ-100 אלף ש"ח, נכנס השנה לסל הבריאות והוא זמין עבור כל חולי הלב לאחר התייעצות עם כירורגי לב והקרדיולוגים בכל קופות החולים ללא תשלום.

בואו לדבר על זה בפורום קרדיולוגיה - הפורום הרשמי של האיגוד הקרדיולוגי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום