ט"ו בשבט: ארוחת חג

(0)
לדרג

ניתן להכין ארוחת חג מיוחדת וטעימה המבוססת על פירות יבשים. ממנה ראשונה ועד מנה אחרונה - ארוחה לחג הבריא ביותר שאנו חוגגים

מאת: שרה בר אשר

פירות יבשים נמצאים איתנו כל השנה, אך אנחנו נזכרים בהם בדרך כלל רק בט"ו בשבט. זהו יומם הגדול - בין חג הסופגניות נוטפות השמן, לחג אוזני המן, חוגגים את חג הפירות המיובשים, כך שקיבלנו חג בריא לצורך האיזון. ט"ו בשבט הינו יום הולדת לכנסת וזהו חג לאילנות, אך בבתים רבים הוא מתורגם למסיבת פירות מיובשים. השאלה היא כמה פירות גדושי סוכר מסוגל אדם לאכול, בלי לקבל כאב בטן?

להלן הצעה לארוחת ט"ו בשבט המבוססת על שבעת המינים - חיטה, שעורה, גפן, תאנה, רימון, זית ותמר.

מנה ראשונה: מרק מגריסי פנינה מלאים. הגריסים המלאים הם בעצם שעורה שעברה כתישה גסה. בניגוד לגריסי הפנינה הלבנים, הגריסים המלאים לא עברו קילוף ולכן הערכים התזונתיים נשמרו.

מנה עיקרית: עוף אפוי ברכז רימונים (תרכיז רימונים מכיל רכז רימונים וחומרים נוספים, לכן העדיפו את הרכז), כשלצידו לחמניות, פיתות, קרקרים או לחם מחיטה מלאה או מקמח כוסמין (שדומה בהרכבו לאם החיטה ולכן הוא מומלץ). כל אלה מרוחים בממרחים משבעת המינים: בשמן זית (מניחים שמן זית בצנצנת זכוכית, סוגרים במכסה, מאפסנים במקרר עד שהוא מתקשה והופך לממרח). בריבת תאנים ללא תוספת סוכר או ממתיקים מלאכותיים. ובסילן תמרים ללא תוספת סוכר. וכמובן, סלט ירקות מתובל בשמן זית כתית מעולה כשהוא מקושט בזיתים סגלגלים.

משקאות: מיץ ענבים אורגני; בירה שחורה - בירה מכילה לתת שמופקת משעורה; משקה דגנים בטעם קפה (כמו קפה צ'יקו) - המשקה מכיל שעורה. בנוסף ניתן לשתות ליקר או מיץ רימונים.

קינוח (אפשר לוותר): שלווה ללא צבעי מאכל (שלווה היא חיטה תפוחה).

ככלל לא מומלץ לקנח בפירות ובפרט לא בפירות המכילים סוכר כל כך מרוכז, לכן כדאי לאכול פירות מיובשים לפני הארוחה.

קנו סלסלת פירות המכילה מעט מכל פרי. כשקונים בתפזורת הנטיה היא לקנות כמויות גדולות.

צריך להבדיל בין פירות מיובשים כמו דבלים, צימוקים, תמרים ושזיפים, שאותם אנו אוכלים בט"ו בשבט כמיובשים כיוון שעונת הבשלתם בקיץ, לבין מה שהיה פעם פרי והיום הוא יותר קרוב לממתק, כמו פפאיה מסוכרת, בננות מיובשות ועוד. העדיפו את הראשונים.

הפירות המיובשים הלא אורגניים מכילים דו תחמוצת הגפרית, שעשויה בין היתר לגרום ל"פקקי תנועה" במערכת העיכול. חילטו את הפירות במים רותחים עד שיצא כל הצבע הצהוב ונגבו בנייר מגבת. שימו לב - אל תשרו אותם במים הרותחים כיוון שאז תקבלו לפתן.

אפשרות יותר מוצלחת היא לאכול פירות מיובשים אורגניים ובכך לחסוך מעצמנו גם את חומרי ההדברה. ניתן להשיג בקלות פירות מיובשים אורגניים.

מומלץ מאוד לשלב בארוחת ט"ו בשבט גם פירות טריים. אפשר לפרוס לפרוסות, או לפלחים ולנעוץ בהם קיסמים או להכין סלט פירות.

פרי מיובש קטן יותר מפרי טרי ואולי זאת הסיבה לנטייה לאכול ממנו כמות רבה יותר.

זכרו כי הפירות המיובשים עשירים בסידן, בברזל ,באבץ, באשלגן, בסיבים תזונתיים ובנוגדי חמצון.

שרה בר אשר היא תזונאית טבעית, המתמחה בתזונה לפי סוג הדם למבוגרים ולילדים.

בואו לדבר בפורום תזונה טבעית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום