עישון: סיכון כפול לעיוורון

(0)
לדרג

עוד אחד מנזקי העישון: מחקר מוכיח כי מעשנים נמצאים בסיכון גבוה פי שניים לאבד את ראייתם בגיל מבוגר

מאת: מערכת zap doctors

הקשר בין עישון ומחלת ה-AMD, שמשמעותה - Age related Macular Degeneration, המביאה לאיבוד ראייה, ידוע כעת כקשר חזק כמו בין עישון לסרטן הריאות. מעשנים נמצאים בסיכון כפול מאנשים שאינם מעשנים לאבד את ראייתם בגיל מאוחר, כך עולה ממחקר שפורסם במגזין Arch Ophthalmol.

מחלת ניוון מרכז הראייה (AMD) תוקפת 1 מכל 6 בני אדם מעל גיל 65 ועלולה לגרום לעיוורון. החוקרים מזהירים כי הקשר בין ניוון מרכז הראייה הגורם לאיבוד ראייה לעישון הוא קשר חזק כמו בין עישון לסרטן הריאות. המחקר מעלה כי עישון מפחית את רמת האוקסידנט, מפחית את זרימת הדם סביב העין ומשפיע על פיגמנטציה של האישון.

בין גורמי הסיכון העיקריים ל-AMD, נמצאים גיל מבוגר, תורשה ועישון, ומתוך כך העלה המחקר כי לאנשים מעשנים יש סיכון של 45% יותר לחלות במחלת נמ"ג מאשר אנשים שאינם מעשנים.

ד"ר גדעון נאור, יו"ר עמותת נמ"ג: "עישון הוא הגורם המוכח היחיד ל-AMD, (לעומת גיל ותורשה), שניתן למנוע אותו ולהשפיע עליו ובכך להפחית את הסיכויים לאבד את הראייה. רוב הציבור עדיין לא מודע לקשר החזק הקיים בין עישון אקטיבי ועישון פסיבי לבין איבוד ראייה. המסר הוא פשוט - אל תעשן, ואם אתה מעשן - הפסק. אנשים חייבים לעשות בדיקות עיניים שגרתיות על מנת לבדוק אם עיניהם בריאות. בדיקת עיניים יכולה להציל את ראייתך".

פגיעה בחדות הראייה

AMD או בעברית - נמ"ג (ניוון מקולרי תלוי גיל) הוא מחלת עיניים כרונית שמהווה את הגורם העיקרי לעיוורון בקרב אנשים מעל לגיל 50. מחלה זו הינה העילה העיקרית בעולם המערבי לקבלת תעודת עיוור/לקוי ראייה לקבוצת גיל זו. המחלה פוגעת בחדות הראייה המרכזית הדרושה לפעילויות יומיומיות הכרחיות, כגון: קריאה, כתיבה, זיהוי אנשים וכדומה.

בישראל חיים מעל ל-150 אלף חולים במחלת הניוון המקולרי תלוי הגיל; כ-20 אלף מתוכם הינם חולים בשלב המתקדם של המחלה, הנקרא השלב רטוב ועלולים להגיע לפגיעה משמעותית בראייה המרכזית עד כדי אובדן ראייה בלתי הפיך, כבדות ראייה או עיוורון.

למחלה קיימים שני שלבים - רטוב ויבש. בשלב הרטוב מתפתחים במרכז הראיה כלי דם פתולוגיים. כלי דם פתולוגים אלה דולפים סרום, ליפידים ודם, שמצטברים מתחת לשכבות הרשתית ויכולים להביא לפגיעה משמעותית בראיה המרכזית עד כדי אבדן ראייה בלתי הפיך, כבדות ראייה או עיוורון. בשלב הרטוב חולים כ-15% מכלל החולים במחלה. בשלב הרטוב ניתן לטפל במחלה על-ידי לוסנטיס, שהינה התרופה היחידה שנבדקה והוכחה כיעילה ובטוחה לטיפול במחלה, ונרשמה כחוק על ידי משרד הבריאות.

במהלך השבוע הקרוב ניתן לקבל מידע על דרכי הגילוי המוקדם והטיפול במחלת ה-AMD, ממתנדבי עמותת נמ"ג, בטלפון 03-5472751.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום גמילה מעישון
פורום בריאות העין

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום