סרטן: טיפול בראייה הוליסטית

(0)
לדרג

התפתחות סרטן קשורה למצב רגשי, לתזונה ולאורח חיים. טיפול הוליסטי-נטורופתי מתייחס למכלול, ונוגע בגופו ובנפשו של המטופל

מאת: ד"ר ענת גרינשטיין, ND

ישנן גישות רבות למניעת מחלות סרטניות ולריפוין. מאמר זה מתמקד בראייה ההוליסטית של המחלה בהקשרי גוף-נפש, בהיבט התזונתי של הטיפול ובמניעה על פי הגישה הנטורופתית.

חלוקה בלתי מבוקרת של תאי הגוף היא מה שמשותף לכל סוגי הסרטן. שיבוש זה גורם לתאים להתרבות ולהתחלק בקצב מוגבר תוך כדי פגיעה בתפקודם. התאים הממאירים אינם מתפתחים לכדי רקמה בוגרת, ודומים מאוד לרקמה עוברית שטרם עברה התמיינות. בתהליך הממאיר התאים הסרטניים חודרים לרקמות שכנות עקב גדילה לא מבוקרת. הפלישה והנדידה דרך זרם הדם ומערכת הלימפה עלולות להוביל את התאים הסרטניים אל חלקים נוספים בגוף ולייצורן של גרורות.

בבואנו להתייחס לשורה ארוכה של למעלה מ-100 מחלות סרטניות, יש לתת את הדעת לסיבות המביאות להתפתחותן. יש כמובן גורמים המשותפים למכלול המחלות ובמקביל אליהן קיימות גם סיבות פרטניות.

ההיבט הנפשי

מתקיימים יחסי גומלין בין מצבנו הרגשי והנפשי לבין התהוותן של מחלות שונות. מחקרים רבים הוכיחו במשך השנים כי מתח, מאפייני אישיות, גישה ורגש הם גורמים סיבתיים למחלות שונות. מתח מביא לגירוי המערכת הסימפתטית ולעלייה ברמות הורמונים כמו קורטיזול ואדרנלין, המעכבים ייצור כדוריות דם לבנות ומדכאים את המערכת החיסונית. כל איבר בגופנו מגיב לרגש המצטבר בתוכו לאורך זמן. רגשות שלילים שאנו מפנימים בתוכנו, השלכותיו של מתח מתמשך ואירועים טראומטיים שאנו חווים במהלך חיינו משפיעים על מצבנו הגופני והנפשי.

במקרים רבים מחלה קשה משמשת לנו כנורת אזהרה, כבקשתו של הגוף מאיתנו להתעורר ולקחת אחריות על מצבנו. זה הזמן לעשות חשבון נפש, לעבוד ולשנות דפוסים שלא משרתים אותנו עוד בכל היבט אפשרי בחיינו. יש חולי סרטן שלא נתנו למחלה לחלוף, אלא פתחו את העיניים, התבוננו, הקשיבו לשיעור וללב. אנו מוצאים קשר ישיר בין אישיותו של אדם לבין היווצרותן של מחלות. ישנו פרופיל נפשי שעשוי להיות משותף לחולים, והוא כולל מאפיינים כמו פסימיות, נטייה לחרדות, אי יכולת להסתכל על חצי הכוס המלאה, כעס, ביקורתיות, חוסר אהבה כלפי עצמנו. זוהי רק רשימה חלקית של דפוסי אישיות ששכיחים יותר בקרב אנשים הנוטים לחלות במחלות סרטניות ואחרות.

אורח חיים ומחלות סרטן

בהיבט הקשור לאורח החיים שלנו יש חשיבות לגורמים רבים: המזון שאנו אוכלים, צורת האכילה, פעילות גופנית, רעלים סביבתיים שאליהם אנו נחשפים, עישון, צריכת אלכוהול, חשיפה לשמש. בנוסף, ישנה כמובן חשיבות להיבט התורשתי, שגם הוא גורם בהתהוותן של מחלות סרטניות.

מנקודת המבט של הרפואה הנטורופתית, יש להתייחס לגורם שזירז או היווה טריגר להתפתחותה של המחלה. יש לקחת בחשבון את כל ההיבטים באורח חייו של המטופל ולהביא את המטופל לשינוי, להתעוררות וללקיחת אחריות הן על הטיפול במחלה והן על מניעתה בהמשך. על פי המכון הלאומי לחקר הסרטן בארצות הברית, 80% מכלל סוגי הסרטן ניתנים למניעה.

להלן כמה המלצות תזונתיות לסיוע בהתמודדות עם סרטן:

במחקרים שונים נמצא מתאם בין תזונה עתירה בחומרים המצויים במזונות משומרים, מעושנים וכבושים לבין התפתחותן של מחלות סרטניות, בעיקר סרטן הוושט והקיבה. במדינות כמו יפן וסין, שבהן אוכלים ירקות כבושים, ובאיסלנד שבה מרבים לאכול בשרים מעושנים, שכיחותם של סוגי סרטן אלה גבוהים יותר.

רצוי להמעיט בצריכת סוכרים פשוטים - רמות גלוקוז גבוהות בדם מפחיתות את פעילות מערכת החיסון, דבר המוביל לקושי של הגוף להתמודד כראוי עם תאים סרטניים בזמן היווצרותם ובוודאי מפחית את יכולת הגוף להתמודד עם הטיפול בזמן המחלה.

צריכת שומנים מבוקרת - חלק מהתפתחותן של מחלות סרטניות והחמרתן קשור בכמות השומנים שאנו צורכים. עודף שומנים, בעיקר מן החי, יביא לרמות גבוהות של הורמונים כמו אסטרוגן, מה שעלול לעודד התפתחותן של מחלות סרטניות הפוגעות בשד, ברחם, בערמונית ובלבלב. אישה הצורכת בשר, ביצים, וגבינות בכל יום, היא בעלת סיכוי של פי ארבעה ללקות בסרטן. אצל נשים יפניות שיעור סרטן השד הוא מהנמוכים בעולם. מומלץ כי כמות השומן במזון לא תעלה על 20%, כאשר הדגש הוא על שומנים חד ורב בלתי רוויים, המצויים בשמן זית, סויה, אבוקדו, זיתים, אגוזי מלך, גרעינים, שומשום, זרעי פשתן ועוד.

צריכה מופחתת של חלבונים מן החי - צריכה מוגברת של חלבונים מן החי, העשירים בשומן וללא תאית, מעודדת היווצרות מחלות סרטניות, בעיקר סרטן המעי הגס, השחלות, הפרוסטטה, הלבלב והשד. מומלץ לצרוך חלבונים מן הצומח כמו קטניות ודגנים מלאים.

צריכה מוגברת של סיבים תזונתיים - יש לאכול כ-40 גרם סיבים, בעיקר אלה המצויים בדגנים מלאים, פירות וירקות. הסיבים מסייעים בזירוז מעבר המזון במעי, בפינוי עודף האסטרוגן ושאר הרעלים המצויים בגוף. הסיבים חשובים למניעתם של כל סוגי הסרטן, בעיקר סרטן המעי הגס, שאחד מגורמיו הוא כמות סיבית קטנה מדי במזון.

הפחתה במשקל - ממחקרים עולה שעודף משקל עשוי להגדיל את הסיכוי ללקות במחלות סרטניות.

מומלצת אכילת ארוחות קטנות ותכופות במשך היום, כדי לא להעמיס על מערכת העיכול. רצוי שהמזון יהיה חמים ולא קר, מתובל מעט כדי לעורר את תאבונו של החולה, בעיקר בשלב הרזון. עדיף לאכול מזון אורגני, ללא חומרי הדברה, חומרים משמרים, צבעי מאכל ועוד.

יש להרבות באכילת מזונות עשירים בוויטמינים ובמינרלים המחזקים את המערכת החיסונית ונחשבים כנוגדי חמצון - ברוקולי, כרוב ניצנים, כרוב, כרובית, צנון, צנונית, גזר, סלרי, חסה, דגנים מלאים, שמן זית, דגים ממים עמוקים, קטניות (שעועית, אזוקי ומש), שום, בצל, תרד, עשב חיטה, אצות ים, ענבים שחורים, אספרגוס, אבוקדו, עגבנית, נבט חיטה, אגוזים וזרעים המכילים ויטמין E.

חשוב לשתות הרבה מים, תה צמחים, תה ירוק ולהוריד את כל המשקאות התוססים, הממותקים ומכילי הקופאין.

ניתן לבצע דיאטת ניקוי מונוטונית, או צומות בפיקוח רפואי. תוספי מזון מומלצים: סלניום, זרעי ענבים, חומצה פולית, פרוביוטיקה.

חשוב לטפל בצד הגופני והנפשי של החולה בו זמנית. יש לעודד את הנפש להתבונן במחלה ולקבל אותה. אופטימיות, שמחה, חשיבה חיובית, פעילות גופנית, טיפולים במגע, ריפוי באמצעות אומנויות, סדנאות צחוק, צפייה בסרטים קומיים, השתתפות בסדנאות התומכות בחולה ובבני משפחתו - כלים אלה, בנוסף לאלה שהוזכרו בכתבה, יוכלו לסייע למטופל בתהליך החלמה. אנו עדים לכך שאנשים אופטימיים, מאמינים וחיוביים מתגברים על מחלה ביתר קלות לעומת אנשים עצובים, דיכאוניים וחסרי אמונה.

ד"ר ענת גרינשטיין, ND, נטורופתית - ראש מגמת נטורופתיה, מכללת מהות, לרפואה משלימה הפועלת בחסות מרכז ההשתלמויות בר-אילן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום נטרופתיה
פורום טיפולים משלימים בסרטן
פורום תרופות ורוקחות ברפואה משלימה
פורום תזונה טבעית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום