ארומתרפיה: טיפול בשמן אתרי

(8)
לדרג

החומר ממנו מופק השמן האתרי מצוי בצמח. חוה לוי מסבירה כיצד שימוש נכון בו יכול להפחית לחץ ועייפות

מאת: חוה לוי

הצמחים בטבע מגוונים מבחינת הרכבם הכימי ולכל צמח יכולים להיות מספר רכיבים שונים אשר מאפשרים לו לשרוד - כל צמח על פי תנאי הגידול שלו, הצרכים שלו והאוייבים שלו. האדם מצא שתכונותיו של הצמח מתאימות גם לו ומשתמש בצמחים לטיפולים אנטי בקטריאליים, אנטיספטיים, אנטי ויראליים אנטי פונגליים וכו'.

ההבדל בין השימוש בצמח עצמו, למאכל, ובין השימוש בשמן האתרי המופק ממנו (כל שמן מופק מחלק אחר של הצמח) הוא בריכוזו. לפעמים נדרש צמח שלם כדי להפיק טיפה אחת של שמן אתרי. השמן האתרי שונה משמן צמחי בכך שאינו שומני אלא נדיף. כמו כן, שמן צמחי יכול להתחמצן עם הזמן ולהתעפש והוא אינו אנטיבקטריאלי.

טיהור האוויר והאווירה

השימוש בשמנים אתריים על ידי אנשים שאינם מטפלים, יכול להיעשות בדרכים הבאות: הרחה (ישירות מהבקבוק או במפזר אדים); מריחה או עיסוי, כשהם מהולים בשמן צמחי או בקרם מחומרים טבעיים. אפשרות נוספת היא באמבט - יש לערבב השמן עם כף מלח כדי לסייע לפירוקו במים החמים. אדי השמנים המתפזרים באוויר בכל אחת משיטות השימוש, משמשים גם לטיהור האוויר/ה. מטפלים ארומתרפיסטים יכולים לטפל בפתולוגיות שונות גם באמצעות בליעה של שמנים, הכנת נרות רקטליים.

המבחן הפשוט לבדיקת איכותו של שמן אתרי יהיה לטפטף אותו על נייר. אם יישאר כתם שומני, השמן האתרי אינו איכותי או שהוא מדולל בשמן צמחי או שהוא תמצית ריח מלאכותית. הוספת טיפול ארומתי לדיקור/עיסוי רפלקסולוגי בנקודות האוקופונקטורה/רפלקסולוגיה יכולה להעצים את תוצאות הטיפול; לדוגמה: אורגנו ובזיליקום, במקרים של דלקות.

איזון הגוף

שמנים משפרים גם את תפקוד בלוטת הלימפה ואת הזרימה הלימפתית, ובכך מסייעים בסילוק רעלים. שמנים אתריים אינם נשארים במערכות הגוף. הם מופרשים מן הגוף דרך השתן, הצואה, הזעה ונשיפה. שמנים מצוינים לניקוי הגוף הם הליקריסום ואשכולית.

השמנים מאזנים את הגוף גם מבחינה נפשית - הם תומכים בצ'אקרות ומחזקים אותן. שמן רבנסרה שעובד על תדרים מתאים לאנשים שמתקשרים ולאנשים שמטפלים בבני אדם. הוא עוזר להבין את הזולת על-ידי טיהור וחימום. דוגמה נוספת היא אנורקסיה: שמן האשכולית ידוע כמאזן תיאבון; לכן, אצל אנורקסיות הוא יעודד אכילה ואצל אנשים שמנים הוא ידכא תיאבון. שמן אורן מעודד שינה טובה משום שהוא מטפל בעייפות נפשית ורגשית.

ישנם שמנים עדינים המתאימים לילדים כגון: רבנסרה, רומן קמומיל. אולם יש להתייעץ לגבי הגיל והמינון. שמנים אתריים משמשים לטיפולי מניעה ושיקום. הם מאזנים את מערכת החיסון ומשפיעים על קצות העצבים, ועל ידי כך משחררים מתח ולחץ שהם גורמים עיקריים להזדקנות. לשמנים תכונות אנטיבקטריאליות, אנטיויראליות, אנטיפונגליות, אנטיספטיות, אנטיאוקסידנטיות ואנטיפאראזיטים - כל שמן ותכונותיו שלו. הצמחים משמשים כחוליה חשובה לרווחתו הפיזית, הרגשית והרוחנית של האדם.

חוה לוי היא ארומטרפיסטית.

בואו לדבר על זה בפורום רפואה משלימה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום