הריון של מושגים

(0)
לדרג

בהריון לא רק הבטן מתרחבת, גם עולם המושגים תופח ומילים תמימות מקבלות משמעות חדשה. אתן מוזמנות להתחיל לשנן

מאת: קרן פורת

^^אולטרה-סאונד^^ - בכל מעקב הריון כיום מתבצעות מספר סריקות אולטרה-סאונד, המאפשרות זיהוי קיומו של הריון, קביעת גילו המדויק של העובר ומעקב אחר קצב צמיחתו. מכשיר האולטרה-סאונד שולח גלי קול וקולטם בחזרה. גלי הקול אשר נשלחים ממנו חודרים דרך עור הבטן ודרך שאר הרקמות. הגלים המוחזרים מעובדים על ידי מחשב ולאחר מכן מוצגים על מסך. ניתן לראות אברים בתנועה, כגון: לב פועם ואת זרימת הדם בכלי הדם. הסריקות ניתנות לביצוע על בטן האישה, או דרך הנרתיק. במכשיר האולטרה-סאונד מסתייעים גם בעת ביצוע התערבויות שונות בהריון.

^^אנמיה^^ - תופעה מאד שכיחה בהריון, הנגרמת בעיקר בשל מהילת כדוריות הדם בנפח המוגדל של נוזלי הדם. במהלך ההריון עולה כמות הדם בכ-50%. בתחילת ההריון עיקר העלייה היא בנוזלי הדם (פלסמה). האנמיה מתבטאת בעיקר בחולשה, סחרחורות ועייפות. הטיפול בה הוא בעזרת אכילת מוצרים העשירים בברזל ולקיחת תוספים כגון: ברזל, ויטמין B12 או חומצה פולית.

^^בדיקות גנטיות^^ - מטרתן של בדיקות סקר גנטיות היא לאתר את אותם אנשים שהינם נשאים סמויים של מחלות (כלומר אנשים בריאים שאינם יודעים, כי הם נשאים של פגם גנטי). בדיקות הסקר המתבצעות הן בדיקות דם. בדיקות אלו מיועדות לזוגות המתכננים הריון, אולם גם אם ההריון כבר החל, עדיין ניתן לבצע את הבדיקות. באמצעות בדיקה של תכונותיהם הגנטיות של ההורים, ניתן לברר בסבירות גבוהה, מהם סיכוייו של תינוק לחלות במחלות אלו. הרלוונטיות של כל אחת מהבדיקות המוצעות תלויה במוצא ההורים. שתי הבדיקות המומלצות לכל הזוגות הינן: סיסטיק פיברוזיס וה-X השביר. בנוסף, בדיקת הטיי-זקס נערכת לכל הזוגות דרך משרד הבריאות.

^^בחילות^^ - בחילות ו/או הקאות בזמן הריון נפוצות אצל נשים רבות (עד 80% מכלל ההריונות). ברוב המקרים הן יופיעו בעיקר בשעות הבוקר. לא ידוע מה גורם להופעתן מבחינה רפואית, לרוב הן נעלמות עד שבוע 14. על-מנת להקל ולטפל בתופעות אלו בזמן הריון, מומלץ לשתות הרבה, לאכול ארוחות תכופות וקטנות, לאכול לימון, זנגוויל ושקדים טריים ולצרוך פרמין במרשם רופא.

^^בצקת^^ - נפיחות שמופיעה בהריון ברגליים, בקרסוליים ולעיתים גם בידיים. הבצקת מופיעה בעיקר בחודשי ההריון האחרונים ונעלמת כמעט תמיד אחרי ההריון, לאחר שהגוף נפטר מכל עודפי הנוזלים שאגר בזמן ההריון. הבעיה נובעת משילוב בין הצטברות נוזלים בגוף והאטה של מחזור הדם. הבצקת נפוצה בעיקר במזג אויר חם, לאחר יום של עמידה ממושכת על הרגליים, בהריון מרובה עוברים ואצל נשים בעלות משקל יתר. רצוי להרבות בשתיה, להימנע מעמידה או מישיבה ממושכות ומלבישת בגדים הדוקים. מומלץ לנוח כשהרגליים למעלה מספר פעמים ביום.

^^ברקסטון היקס^^ - צירי ברקסטון היקס הם צירים מדומים המכינים את הרחם לקראת העבודה המאומצת בלידה. צירים אלה אינם סדירים, בעלי עוצמה נמוכה וגורמים לרחם להתקשות, אך אינם משפיעים על צוואר הרחם, ובדרך כלל אינם מלווים בכאב. צירי ברקסטון היקס מתרחשים לרוב אחרי פעילות מאומצת ובשעת מנוחה הם חולפים. מדובר בפעילות של טרום לידה שגורמת לצוואר הרחם להתרכך.

^^דימום הריוני^^ - היעלמות הווסת הוא הסימן השכיח ביותר להריון, אולם ישנן נשים שאצלן ה-"ווסת" ממשיכה להופיע כחודשיים-שלושה בתוך תקופת ההריון, ואילו אצל בודדות היא ממשיכה אף לאורך כל תקופת ההריון. דימומים אלו בתחילת הריון יכולים לשקף מצב פיזיולוגי נורמלי, אך היות שהם יכולים לשקף גם מצבים בעיתיים, כמו הפלה, הריון חוץ רחמי, או מחלה בצוואר הרחם, יש לפנות מיד לרופא בהופעת דמם מכל סוג שהוא.

^^דליות^^ - לעתים הדליות נוצרות בשל תורשה ולעתים משום שההורמונים של ההריון מרככים את שסתומי הוורידים וגורמים לכלי הדם להתרחב. במהלך השליש השני להריון, הוורידים ברגליים די בולטים ויכולות להופיע גם דליות. לא ניתן למנוע את התופעה, אך ניתן להקל עליה. מומלץ לא לעמוד זמן רב על הרגליים ולשכב כשהרגליים מורמות גבוה יותר מאשר אגן הירכיים, כדי שהדם יזרום בקלות בחזרה אל הלב.

^^חומצה פולית^^ - מחקרים קליניים נרחבים ומבוססים הוכיחו באופן חד משמעי, כי חומצה פולית מונעת מומים מולדים במערכת העצבים המרכזית של העובר וכן מומים מולדים אחרים. התהוות מומים אלו מתרחשת כבר בתחילת הריון, לכן יש חשיבות לנטילת החומצה הפולית דווקא בתקופה זו וגם לפני הכניסה להריון. נטילתה מביאה לירידה של כ-60% במומים המולדים. לנשים הרות מומלץ ליטול חומצה פולית בכמות של 0.8-0.4 מ"ג ביום, בהתאם לנתונים האישיים.

^^טחורים^^ - הופעה של טחורים, או החמרה של טחורים קיימים שכיחה בהריון. יש לדאוג ליציאות רכות ולמנוע עצירות, כיוון שאחד הגורמים העיקריים להיווצרות הטחורים הם קשיי יציאה ועצירות. מזון עשיר בסיבים (ירקות לא מבושלים) ושתייה מרובה עשויים למנוע את התופעה. אם אמצעים אלה אינם מספיקים, יש להוסיף משחות לטיפול חיצוני, עדיף על ידי רופא. חיזוק שרירי רצפת האגן יעזור לתהליך הלידה וימנע הופעת טחורים ובריחת שתן גם בעתיד.

^^יחסי מין^^ - קיום יחסי מין מותר במהלך כל ההריון פרט למקרים חריגים, שבהם יש להיוועץ ברופא: ירידת מים, דימום נרתיקי, כאבים בנרתיק או בבטן, אם נקבעה אבחנה של שליית פתח, צירים מוקדמים. לעיתים האשה חשה באי נוחות בעת קיום יחסי מין והסיבה לכך היא כובד משקלו של הגבר, מה שניתן לפתור על ידי שינוי התנוחה. כמו כן, סיכוך הנרתיק בקרם או בג'ל, המיועדים למטרה זו, עשוי אף הוא להקל על חוסר הנוחות.

^^כאבי שיניים^^ - בעקבות השינויים ההורמונליים שבהריון, פעמים רבות נוצרת דלקת חניכיים ולכן במצב זה מומלץ לגשת לטיפול אצל השיננית. כמו כן, הקאות רבות מעלות את רמת החומציות בפה העלולה לגרום נזק לשיניים, ולכן ישנה חשיבות רבה לצחצוח שיניים, או לשטיפה במי פה לאחר כל הקאה. בטיפול שיניים במהלך ההריון מבוצעת הרדמה מקומית בעזרת חומרי הרדמה רגילים, המקובלים בכל טיפול שיניים סטנדרטי. בנוסף, ניתן לבצע צילומי רנטגן נחוצים. בצילום שיניים הקרינה היא מזערית ואם מכסים את גוף האישה ההרה בסינר עופרת, אין כל חשש שייגרם נזק לעובר.

^^כדור פיזיו^^ - כדור גומי גדול מתנפח אינו מאפשר ישיבה בצורה לא נכונה, אלא רק בתנוחה נוחה שמרפה את המתח בגוף, ומכריחה אותנו לשבת ביציבה נכונה. בהריון משמש הכדור לישיבה ולתנועה של האגן, ומפחית חלק מהלחץ שנוצר על הגב ועל רצפת האגן כתוצאה מההריון. עם תחילת הצירים בבית וגם בחדר הלידה יש שימושים רבים לכדור.

^^לחץ דם^^ - כ-8% מהנשים שייכנסו להריון, יפתחו במהלכו יתר לחץ דם. המחלה כרוכה בשיעור גבוה של תמותה ותחלואה בקרב האמהות ושיעור גבוה של תמותה ותחלואה של עוברים וילודים. הסיבה לכך היא בדרך כלל על רקע של לידה מוקדמת והאטה בגדילה תוך רחמית של העובר. רוב מקרי התחלואה והתמותה מתרחשים בעקבות רעלת הריון. עלייה בלחץ הדם הוא אחד מסממני רעלת הריון. יתר לחץ דם מתרחש לאחר השבוע ה-20 להריון. סיבוכי יתר לחץ דם בהריון מדורגים במקום השלישי בסיבות למות האם כתוצאה מהריונה.

^^מי שפיר^^ - מי השפיר ממלאים את שק השפיר, שבתוכו חי וגדל העובר, ומאפשרים לעובר לנוע בחופשיות. כמו כן, הם מגנים עליו מפני חבלות ושומרים על חום גופו. מרכיבם העיקרי הוא מים. בנוסף, ניתן למצוא בנוזל חלבונים, סוכרים ומלחים, בדומה למצוי בדם האם. תרומת העובר למי השפיר היא שתן, תאים הנושרים מגופו, שומנים הנפלטים מריאותיו, שערות ולעיתים אף צואה. העובר שותה את מי השפיר, בולע אותם וכן "נושם" אותם אל תוך ריאותיו. מי השפיר חשובים להתפתחותו התקינה של העובר והקטנת נפחם, או הגדלתם מעידים על בעיה כלשהי ועלולים, כשלעצמם, לגרום לבעיות במהלך הלידה.

^^מלפפון חמוץ^^ - מצב אופייני להריון הוא הגדלת התיאבון והחשקים לסוגי מזון. לא ברור אם זוהי תגובה רגשית למצב החדש, או תגובה מוחית לרמה העולה של ההורמונים. לעתים, העלייה בתיאבון מביאה לתופעות חריגות, כמו אכילת טיח או חול.

^^סוכרת הריונית^^ - סוכרת הריונית היא תופעה שכיחה יחסית, וסובלות ממנה כ-5% מהנשים במהלך ההריון. לרוב, עם סיום ההריון, הסוכרת נעלמת. הסיכונים הכרוכים במצב נובעים ברובם מהמשקל הגדול של העובר, המגיע לעיתים ליותר מ-4 ק"ג ועלול להקשות על לידה וגינאלית. סוכרת הריונית מתגלה בדרך כלל על ידי בדיקת העמסת סוכר. נהוג ראשית לבצע בדיקת סקר העמסת 50 גרם סוכר לא בצום. במידה שהתוצאה של בדיקה זו יוצאת חריגה, מבצעים בדיקה נוספת אשר רק לאחריה ניתן לאבחן האם קיימת סוכרת הריונית. בסוכרת קלה ניתן לטפל באמצעות דיאטה, הדרכה ופעילות גופנית. בסוכרת קשה יותר נדרשות לעיתים זריקות אינסולין.

^^סיסי שליה^^ - בדיקה שמתבצעת בין השבוע ה-10 לשבוע ה-12 להריון. מקובל לערוך את הבדיקה רק כאשר הסיכון לבעיה גבוה, כמו אצל נשים מעל גיל 40 או כאשר מתקבלת שקיפות עורפית לא תקינה. בבדיקה זו ניתן לבצע את כל הבדיקות המתבצעות במי שפיר, פרט לבדיקות החלבון העוברי. היתרון של הבדיקה הוא שהתשובה מתקבלת בשלב מוקדם של ההריון, שבו עדיין ניתן לסיים את ההריון בגרידה, אם העובר נמצא פגוע. הסיכון להפלה כתוצאה מהבדיקה עצמה הוא 1-2% (שיעור גבוה פי שניים לערך בהשוואה לסיכון להפלה לאחר ביצוע בדיקת מי שפיר).

^^סקר ביוכימי (חלבון עוברי)^^ - בבדיקה זו נקבע הסיכון לתסמונת דאון, על ידי שקלול גיל האישה (ככל שגיל האישה גבוה יותר, כך הסיכון גדל) ושלושה מרכיבים בדם האישה המופרשים בזמן הריון. הבדיקה נערכת בשבועות 20-16 (בדרך כלל בשבוע 17) להריון. בתוצאות בדיקה זו פועל הכלל של 1:380 לפיו, נשים בעלות סיכון זה, או גבוה ממנו יזכו לבדיקת דיקור מי שפיר על חשבון קופת החולים. בדיקת הסקר של התבחין המשולש מאפשרת זיהוי של כ-70%-60% ממקרי תסמונת דאון.

^^עצירות^^ - תופעת העצירות מוכרת לרבות מהנשים בהריון. סיבתה העיקרית היא ירידה בתנועתיות של השריר החלק שבמעיים. בהשפעת הורמון הפרוגסטרון, הנמצא ברמה גבוהה, המזון שוהה זמן רב יותר ומשך עיכולו מתארך. כתוצאה מכך יותר מים נספגים והעצירות כמעט בלתי נמנעת. הפתרונות המוצעים לכך הם: שתיה מרובה, אכילה של מנות קטנות בתדירות גבוהה מהרגיל; שילוב של פירות, ירקות ומזון גס, כגון גרעיני חיטה מלאים, להאצת פעולת המעיים; צריכת סיבים תזונתיים. לפעמים נגרמת עצירות בגלל תכשירי הברזל שניתנים לנשים הרות.

^^פיגמנטציה^^ - פיגמנטציית יתר (התכהות) מופיעה אצל 90% מהנשים בהריון. לרוב היא בולטת יותר בפטמות, בבית השחי ובאברי המין החיצוניים. בנוסף מופיע פס לאורך מרכז הבטן, שמכונה "הפס השחור". שומות קיימות ונמשים יתכהו אף הם. יותר ממחצית הנשים מפתחות "מסיכת הריון", או מלאזמה (melasma). מדובר בכתמים כהים על הלחיים, המצח והסנטר. מומלץ לכל הנשים בהריון להשתמש באופן קבוע במסנן קרינה בעל מקדם הגנה גבוה. מלאזמה הקשורה להריון מתבהרת, בדרך כלל, תוך מספר חודשים לאחר הלידה.

^^פעילות גופנית^^ - הריון הוא לא מחלה. אפשר ואף רצוי להמשיך באורח חיים רגיל, אלא אם ישנה הנחיה רפואית אחרת. עם זאת, זה בהחלט לא הזמן לאתגרים פיזיים חדשים ולא כדאי לעסוק בספורט תחרותי, המחייב מאמץ יתר. ניתן להמשיך ולבצע פעילות גופנית ברמה קלה עד בינונית, בבגדים נוחים ותוך שמירה על הפסקות מרובות ושתייה. את הפעילות רצוי לבצע בדופק עד 140. חשוב להתאמן בעצימות נמוכה, ללא ריצה וקפיצות בגלל ירידה בחמצון. מאותה סיבה - רצוי לתרגל בתנוחות מאוזנות או בישיבה. כדאי לוותר על משחקי כדור ועל פעילויות דומות שעלולות לגרום לאיבוד שיווי משקל. בפעילות עצמה חשוב לחזק את שרירי רצפת האגן ואת שרירי הבטן, בעיקר הרוחביים.

^^צרבת^^ - צרבת היא אחד מהסימנים הבולטים להריון בעיקר בשליש השלישי. הרפיה של הסוגר השרירי המצוי בין צינור הבליעה (ושט), ובין הקיבה מאפשרת לחומצות אשר נמצאות בקיבה לחדור אל צינור הבליעה, לגרות אותו בחומציותן ולגרום לתחושה של צריבה וכאב בבית החזה הקדמי. רצוי להימנע מלחץ על הבטן בעיקר מחזיות או מבגדים לוחצים. כדאי לישון כשהראש מוגבה בצורה ניכרת מעל הגוף. לאכול ארוחות קטנות ותכופות. להימנע מקיבה מלאה מדי ומאכילת מזון מטוגן או מתובל, משתיית אלכוהול. כמו כן, טבליות להורדת חומציות יכולות להקל.

^^קורס הכנה ללידה^^ - מומלץ לבחור קורס מעמיק ומפורט המכין ללידה טבעית וגם ללידה "רגילה" עם משככי כאבים. חשוב שהקורס יכין גם להנקה ולהורות. את הקורס מומלץ להתחיל הכי מוקדם בשבוע 25 והכי מאוחר בשבוע 34, כשמדובר בקורס באורך מלא עם שישה מפגשים (חמישה לפני הלידה ואחד אחריה). מומלץ להירשם לקורס כחודש וחצי לפני תחילתו.

^^רחם^^ - הרחם הינו איבר שרירי בצורת אגס או חציל הממוקם באגן האשה. בקצה אחד הוא מחובר לחצוצרות ובקצה השני נמצא צוואר הרחם שממוקם בנרתיק. במהלך כל ההריון העובר מתפתח בתוך הרחם שגדל ונמתח על מנת לאפשר לעובר לגדול. ביום הלידה, הצירים והתכווצויות הרחם פותחים ומוחקים את צוואר הרחם ודוחפים את העובר החוצה דרך תעלת הלידה.

^^שליה^^ - איבר המתפתח בתוך הרחם בעת הריון, ובאמצעותו, דרך חבל הטבור, מחובר העובר אל דופן הרחם. תפקיד השליה הוא לספק לעובר מזון וחמצן ולסלק ממנו את חומרי הפסולת. הדבר מתאפשר בגלל הקרבה בין מערכת הדם של האם לזו של העובר בתוך השליה. השליה מתפקדת גם כבלוטה המפרישה הורמונים המווסתים את ההריון. התנתקות השליה מן הרחם היא השלב הסופי של הלידה.

^^שמן שקדים^^ - בתקופת ההריון רצוי לצמצם את השימוש למספר שמנים מועדפים, המותרים בהריון. זאת משום שהשמנים חודרים למחזור הדם ומשם לשליה. שמני בסיס מותרים: שמן שקדים, שמן נבט חיטה או שמן קלנדולה. השמנים עשירים בויטמינים (A,C,E) ומתאימים להזנת העור. רצוי להשתמש בשמני בסיס בתערובות המיועדות להזנת עור יבש ומתוח (בטן הריונית), לטיפול בסימני מתיחה או עור מגורה ומגרד, לעיסוי פרינאום (על מנת למנוע חתך חיץ בלידה) והרגעה כללית. כמו כן מומלץ להביא בקבוק סגור של שמן שקדים לחדר הלידה. מיילדות רבות מעניקות עיסוי לפרינאום במהלך הלידה.

^^שקיפות עורפית^^ - בדיקה לגילוי תסמונת דאון המוגדרת כבדיקת סקר הנותנת ניבוי סטטיסטי. הבדיקה נערכת בשליש הראשון בין שבועות 14-11, כאשר אורך העובר הוא בטווח שבין 40 ל-84 מ"מ. הבדיקה כוללת הן בדיקת דם האם לגילוי סימנים ביוכימיים בדם האמהי והן סריקת אולטרה-סאונד של עורף העובר, המודדת את ה"שקיפות העורפית".

^^תנועות עובר^^ - בין השבועות 1620 ניתן להתחיל לחוש את תנועות העובר. משבוע 25 קיימת משמעות קלינית לתנועות העובר. מומלץ לבצע ספירת תנועות שלוש פעמים ביום לאחר הארוחות במשך כחצי שעה לפחות, ולעקוב אחרי ההשתנות היומית/תקופתית. צריך לחוש לפחות חמש תנועות בשעה. בשליש אחרון של ההריון ישנה הפחתה 'נורמלית' בתנועות.

הכתבה פורסמה לראשונה במגזין "נולדים", קיץ 2006.

בואו לדבר על זה בפורום הריון ולידה - הלל יפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום