פיברומיאלגיה: מחלה לא מודעת

(0)
לדרג

תאונת דרכים עלולה לגרום לפיברומיאלגיה, המתאפיינת בכאבים ובעיות שינה. אולם, רופאים רבים לא שמעו עדיין על המחלה הסמויה

מאת: ד"ר אודי פרישמן

האם ניתן ללקות במחלה כתוצאה מתאונת דרכים? למרבה הפליאה התשובה לכך היא - כן. מדענים ברחבי העולם גילו, כי תאונת דרכים עלולה להיות הגורם למחלה בשם פיברומיאלגיה. המחלה מתאפיינת בכאבי שרירים מתמשכים בכל הגוף, הפרעות שינה קשות, מותשות כללית, הפרעות ביכולת הזיכרון והריכוז ועוד. רבים בממסד הרפואי בישראל לא שמעו על המחלה ולא מכירים בה, וחברות הביטוח מתכחשות לנזקיה למבוטחיהן. בעולם, לעומת זאת, המודעות לגבי המחלה גדולה יותר. לאחרונה החלו לטפל בלוקים בה באמצעות ניתוח ייחודי, המאפשר הקלה ניכרת בכאב באחוזים גבוהים, אף כי הדעות לגבי יעילות הטיפול שנויות במחלוקת.

כאבי שרירים

סביר להניח שמרבית תושבי ישראל מעולם לא שמעו על המחלה שנקראת פיברומיאלגיה. כאמור, גם חלק גדול מרופאי המשפחה וחברות הביטוח בישראל טרם נתקלו במחלה זו. נתונים חדשים מראים שכמעט 3% מקרב האוכלוסייה בישראל חולה במחלה, כאשר אחוז זה גבוה יותר בקרב נשים. פיברומיאלגיה פוגעת בעיקר בשרירים וברקמות המחברות אותם לעצמות, אך לא מדובר בסוג של דלקת פרקים, והיא אינה גורמת לעיוותים במפרקים. פיברומיאלגיה היא מחלה של רקמות רכות ובאה לידי ביטוי בעיקר בכאבי שרירים. לרוע המזל, מאחר והתסמונת אינה נתמכת על ידי ממצאים אוביקטיביים של בדיקות רופאים ומעבדה ותלויה בעיקר בדיווחי החולה, תלונותיו והרגשותיו, היא נתפסת כלא אמיתית.

המחלה עלולה להיגרם כתוצאה מתאונות דרכים ובעיקר מפגיעה בעמוד השדרה הצווארי, בפציעה הידועה יותר בשם 'צליפת שוט'. גורמים רבים נוספים עלולים להביא להתפרצות המחלה וביניהם: טראומה פיזית ו/או טראומה נפשית. המכנה המשותף לכל הגורמים למחלה הוא מצב של סטרס. גם כאשר מדובר בתאונת דרכים, הסטרס שנלווה לתאונה מהווה קרוב לוודאי את הגורם - הטריגר - להתפתחות המחלה.

סימנים

כאב הוא הסימפטום הראשוני של פיברומיאלגיה. הוא מופיע בדרך כלל בכל הגוף, אם כי הוא עלול להתחיל באזור אחד, כמו הצוואר והכתפיים, ולהתפשט לאחר תקופת מה לחלקים אחרים בגוף. באופן טיפוסי, קיימים שינויים ברמת הכאב ובמיקומו בשעות השונות של היום והם תלויים גם ברמת הפעילות הגופנית, מזג האוויר, דפוסי השינה ומידת הדחק.

למרות שבבדיקה פיזית כללית לא קיימת דרך לאבחן את המחלה, והחולים נראים בריאים לחלוטין כלפי חוץ, בדיקה קפדנית של שריריהם תגלה אזורים רגישים במקומות ספציפיים. תבנית של נקודות רגישות אלה בשילוב עם סימפטומים של כאב, מבדילים את הפיברומיאלגיה ממחלות אחרות. המחלה יכולה לפגוע בכל אדם, בכל גיל, לרבות ילדים. אולם, כאמור המחלה שכיחה יותר בנשים בגילאים 20-40. מחקרים שנערכו בארץ הראו, כי כאשר ישנה חולת פיברומיאלגיה במשפחה, הסיכויים של בנותיה או אחיותיה ללקות בתסמונת הם גבוהים יחסית.

עייפות רבה

סימן נוסף שמאפיין את מחלת הפיברומיאלגיה היא עייפות והפרעות שינה. כ-90% מחולי הפיברומיאלגיה סובלים מעייפות מתונה, או חמורה המלווה בתחושה של חוסר באנרגיה, ירידה בסבילות לפעילות גופנית, או תשישות מהסוג שמורגש בזמן שפעת או חוסר שינה. מרבית החולים חווים הפרעות שינה אשר בגינה הם מתעוררים לא רעננים או עייפים. למרות שהחולה עשוי להירדם ללא קושי, שלב השינה העמוקה מופרע והחולה מתעורר פעמים רבות במשך הלילה. הפרעות שינה אחרות, כגון: הפסקת נשימה בשינה, התכווצות שרירים בזמן השינה ותסמונת הרגל חסרת המנוח, נפוצים גם הם. במקרים רבים התשישות היא בעייתית יותר מאשר הכאב, ופוגעת בבריאותם ובאיכות חייהם של החולים בצורה הקשה ביותר.

באופן כללי, חולי פיברומיאלגיה סובלים מתשישות הדומה למצב הנקרא תסמונת התשישות הכרונית. בגלל החפיפה בין שתי התסמונות, חלק מהרופאים מאבחנים את המחלה כפיברומיאלגיה, בעוד שרופאים אחרים יאבחנו את אותו המצב כתסמונת התשישות הכרונית.

דיכאון

שינויים במצב הרוח והחשיבה נפוצים בפיברומיאלגיה. חולים רבים מרגישים עצובים חלקם מפתחים דיכאון וחלקם סובלים מחרדות, ירידה ביכולת הריכוז ובזיכרון. בעיות אחרות המאפיינות חולים אלה הן כאבי ראש ומיגרנות, כאבי בטן, נפיחויות, שלשולים ועצירויות, תסמונת המעי הרגיז, התכווצויות בשלפוחית ותכיפות במתן שתן ועוד.

האבחון

לרוע המזל, אין בדיקת מעבדה או צילום רנטגן היכולים לאבחן באופן ודאי את התסמונת. רק בדיקה רפואית ולקיחת היסטוריה רפואית מדוקדקת מהחולה, יכולה לשלול הפרעות אחרות הגורמות לכאב כרוני ועייפות ולזהות את הנקודות הרגישות אשר נמצאו אצל חולי פיברומיאלגיה.

הטיפול

הטיפול במחלה מורכב מטיפול נפשי, מנוחה ותרופות. לאחרונה נמצא שניתוח ייחודי אשר מבוצע במספר מקומות בעולם עשוי לסייע לחולים ולשפר דרמטית את מצבם. אולם, עדיין יש חילוקי דיעות בקרב הרופאים, לגבי יעילות הניתוח. במהלך הניתוח מנקה המנתח משקעי חלבון, אשר הצטברו על נקודות החיבור של השרירים ומהווים קרוב לוודאי את הגורם העיקרי לכאב.

אובדן כושר עבודה

הסובלים מהמחלה נדחקים החוצה ממעגלי התפקוד והעבודה, ומוצאים את עצמם פעמים רבות כתלויים לחלוטין בסביבתם. הפיברומיאלגיה עשויה להוות סיבה לאובדן כושר עבודה, אך חלק מחברות הביטוח טרם הפנימו את קיומה של המחלה והן נוטות לדחות חולים אלה, כאילו הם סובלים ממחלה מדומה. אובדן כושר עבודה מפיברומיאלגיה עשוי להמשך שנים רבות, וקיימות לכך משמעויות ביטוחיות רבות. חשוב לזכור, כי פיברומיאלגיה היא מחלה אמיתית, הגורמת לכאב כרוני ועייפות, ולכן צריך להתייחס אליה כמו לכל מחלה כרונית אחרת.

ד"ר אודי פרישמן הוא מומחה לביטוח וניהול סיכונים בתחום הבריאות.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום פיברומיאלגיה
פורום רפואת משפחה
פורום זכויות מבוטחים בביטוח בריאות וסיעוד

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום